Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man låta två olika raser gå tillsammans?  (läst 1093 gånger)

Fröken M

  • Inlägg: 55
Kan man låta två olika raser gå tillsammans?
« skrivet: 20 maj-14 kl 09:33 »
Kan jag låta två olika raser gå ihop i samma hönshus och hönsgård? Kommer inte ha någon tupp. Blir de en flock trots olika raser eller kommer de dela upp sig i två grupper?

Magnus24

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Kan man låta två olika raser gå tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-14 kl 10:13 »
Ja, de kan gå tillsammans.
Huruvida de blir olika flockar beror nog mer på hur och när de olika hönsen blev kompisar med varandra samt hur många de är än vad det är för specifik ras.

Edit: Är det olika storlekar på hönsen och/eller någon ras är elak av sig och den andra mesig så kan det såklart uppstå problem att några blir hackade på.

Fröken M

  • Inlägg: 55
SV: Kan man låta två olika raser gå tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-14 kl 10:49 »
Kommer ev. skaffa några vuxna brahma hönor och sedan kommer jag få Hedemora kycklingar. Tänker att brahma hönorna kanske tar till sig kycklingarna om de har goda modersegenskaper?

andtol

  • Gäst
SV: Kan man låta två olika raser gå tillsammans?
« Svar #3 skrivet: 20 maj-14 kl 10:55 »
Det går säkert bra. Kycklingarna lär sig snabbt att hålla sig borta från de stora.

Men du ska nog överväga att ha en tupp om du har fler än 4-5 höns. Höns är inga snälla djur och en tupp håller ordning på hönsen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, Ulmusglabra, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser