Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felsökning bromsljus  (läst 22078 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #60 skrivet: 29 mar-17 kl 11:43 »
Ett brutalare sätt, om du är rädd om innertaket.
Skär hål i taket och jobba uppifrån.

Hahaha...

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #61 skrivet: 29 mar-17 kl 12:09 »
www.240.se/
Försök med ovanstående.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #62 skrivet: 29 mar-17 kl 13:34 »
Lyfter? Du menar pressar kanten på den vita takklädseln nedåt eller uppåt?
bakåt? Vad betyder det? Bakåt i förhållande till bilen eller mig, när jag står bakom bilen?

Den engelska texten (som baseras på en 85:a) säger följande:
"Put your fingers about 1" from the back edge of the head liner [takklädsel] near the center and by pulling up and back the head liner will stretch enough to allow you release it from the roof edge."

Jag tycker dock att takklädseln eller dess platta ram sitter stenhårt och jag vill inte ta i så mycket. Det finns redan en liten repa i den som jag tycker är ful.

Med ena handen pressar du innertaket uppåt...Med den andra handen försöker du skjuta innertaket bakåt mot bakluckan eller bakre delen av bilen... Borde kunna känna att det släpper lite...Kanske även går att lyfta innertaket lite med båda tassarna och samtidigt pressa eller skjuta innertaket bakåt...Prova då i ett hörn kanske...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #63 skrivet: 29 mar-17 kl 19:14 »
Tack för klargörandet. Jag har prövat detta lite, men det ger inte med sig. Jag misstänker att innertaket är annorlunda gjort på min årsmodell. Jag satsar nu på annan kabeldragning inne i kupén från vänstra flygelns insida upp till bakluckans insida.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #64 skrivet: 30 mar-17 kl 10:09 »
Ett innertak kan ju inte sitta hur löst som helst så lite kraft behövs väl för att få loss det,eventuellt brytning med verktyg...Naturligtvis risk för plast som spricker...Om volvoverkstad finns i närheten så kanske dom kan ge tips... Når man målet med ny eldragning så är det väl inget ont i det...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #65 skrivet: 30 mar-17 kl 16:09 »
Jag klantar vidare lite här ...
Jag har kapat kabelstammen som går upp i vänstra D-stolpen. Jag kapade den nedtill, där jag kom åt. Tyvärr var jag lite oförsiktig och kapade alltihopa: hylsa och kablar, som visade sig vara 7 stycken: grön, vit, gul, gulsvart, gulgrå , grå, svart.
Kabelbrottet i vänstra gångjärnet innehåller dock fyra kablar med bara delvis samma färger: gul, blå, svart och grå.
Jag borde därför troligen inte ha kapat alla kablarna.
Detta förklarar kanske att det inte gick att dra ned kabelstammen, då en del kablar inte är brutna upptill. Tyvärr försökte jag även dra ned enskilda kablar, men lyckades inte, även om några töjdes... Jag kan då ha råkat dra isär något...
Därför håller jag på och testar och hoppas kunna sy ihop det hela så det funkar.
Jag har råkat sabotera några grejor som inte berörs av kabelbrottet: bakre kupébelysning och bakrutetorkare. Men detta går att dra på nytt. Några kablar återstår dock att reda ut.

F.ö. har jag kabelbrott på väg i det högra gångjärnet också. Jag tror bakrutetorkaren är dragen där, men jag kan nog dra den ihop med de andra kablarna t.v. längs D-stolpens insida i stället och kapa bort de trasiga kablarna, så slipper jag laga kabelbrott till höger i framtiden.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #66 skrivet: 30 mar-17 kl 16:11 »
Jag ringde verkstan hos min Volvo(reservdels)handlare i Mora (som jag tycker är bra på reservdelar, men där jag inte anlitat verkstan). Där fick jag efter viss tvekan tala med en kille som var lite återhållsam men ändå gav mig vissa upplysningar om reparation av detta kabelbrott. Takklädseln är fästad på en platt ram som ska kunna dras utåt och lossas. Han tyckte det var lämpligt att börja i ett hörn. Detta är ungefär vad Tännlappen och den engelska texten sa. Jag prövade sedan en gång till men det gav inte med sig.

Jag frågade även om de säljer kopplingsschema för min årsmodell, men han sa att de lämnar inte ut några kopplingsscheman. Han rekommenderade mig att lämna in bilen på verkstad i stället, eftersom detta är en svår reparation. Det kan bl.a. vara svårt att få det tätt igen om man lossar gångjärnet, då packningen är svår att få på plats på rätt sätt. Det finns också risk att bakluckan ramlar ned då man lossar gångjärnet (men så klantig tänker jag inte vara och f.ö. försöker jag undvika att lossa gångjärnet liksom att ta bort takklädseln).

Det jag tycker är anmärkningsvärt är att han sa att de inte vill sälja kopplingsscheman, men jag ska höra efter med reservdelsavdelningen på några ställen också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #67 skrivet: 30 mar-17 kl 18:15 »
Jag ringde verkstan hos min Volvo(reservdels)handlare i Mora (som jag tycker är bra på reservdelar, men där jag inte anlitat verkstan). Där fick jag efter viss tvekan tala med en kille som var lite återhållsam men ändå gav mig vissa upplysningar om reparation av detta kabelbrott. Takklädseln är fästad på en platt ram som ska kunna dras utåt och lossas. Han tyckte det var lämpligt att börja i ett hörn. Detta är ungefär vad Tännlappen och den engelska texten sa. Jag prövade sedan en gång till men det gav inte med sig.

Jag frågade även om de säljer kopplingsschema för min årsmodell, men han sa att de lämnar inte ut några kopplingsscheman. Han rekommenderade mig att lämna in bilen på verkstad i stället, eftersom detta är en svår reparation. Det kan bl.a. vara svårt att få det tätt igen om man lossar gångjärnet, då packningen är svår att få på plats på rätt sätt. Det finns också risk att bakluckan ramlar ned då man lossar gångjärnet (men så klantig tänker jag inte vara och f.ö. försöker jag undvika att lossa gångjärnet liksom att ta bort takklädseln).

Det jag tycker är anmärkningsvärt är att han sa att de inte vill sälja kopplingsscheman, men jag ska höra efter med reservdelsavdelningen på några ställen också.

Inget konstigt alls att som inte säljer eller tillhandahåller kopplingschemat.
Dom har själva fått betala dyrt för det och antagligen med restriktioner. Desutom är det bättre ekonomi att dom får reparera bilen än att SU gör det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #68 skrivet: 31 mar-17 kl 11:10 »
Kollat lite till...Här en länk till en 93.a ,skrollar ner lite så är där en bild där taket är lossat lite...Borde ju gå att stå bakom bilen och med en hand dra innertaket mot sig,ha en mejsel i den andra handen och peta och bända lite mellan taket...Är väl då en plastläpp där som en hake,ser väl ut som man vänder sin hand med knogarna neråt och man böjer in fingrarna lite,blir som en hake... Nog inte stirra sig för blind på sladdfärgerna...Du har ju kvar anslutningarna till prylarna i bakluckan och kan därmed jämföra med schema och eventuellt justera färger efter det... Har det blivit hål efter du dragit ur sladdarna ur gångjärnen får det kanske tätas med massa där....

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=294116

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #69 skrivet: 31 mar-17 kl 22:10 »
Fanns inte kopplingsschema med i instruktionsboken för Volvo 240 ganska långt fram i tiden?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #70 skrivet: 02 apr-17 kl 22:47 »
Kollat lite till...Här en länk till en 93.a ,skrollar ner lite så är där en bild där taket är lossat lite...Borde ju gå att stå bakom bilen och med en hand dra innertaket mot sig,ha en mejsel i den andra handen och peta och bända lite mellan taket...Är väl då en plastläpp där som en hake,ser väl ut som man vänder sin hand med knogarna neråt och man böjer in fingrarna lite,blir som en hake...
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=294116


Ser ut som han har vikit ned det vänstra hörnet av bakkanten, men jag får inte till det. Inte heller enligt sin instruktion, men jag vågar inte ta i så mycket heller. Tack för förslag i alla fall. Kanske det hjälper någon eller hjälper mig längre fram.

Jag har gått vidare med kabeldragning invändigt och är snart klar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #71 skrivet: 02 apr-17 kl 22:48 »
Fanns inte kopplingsschema med i instruktionsboken för Volvo 240 ganska långt fram i tiden?

Kanske det, men inte 1992 tydligen. Har inte instruktionsboken till min 88:a eller 80:a till hands.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #72 skrivet: 02 apr-17 kl 22:52 »
En lurig grej var att jag testade bakluckans funktioner (skyltlykta, bromsljus samt torkare) med bakluckan uppfälld. Då lyste skyltlyktan och bromsljuset mycket svagt, skyltlyktan så svagt att jag trodde jag inte hade någon. Sen upptäckte jag att bakluckan måste vara nedfälld för att få tillräcklig jordning. Tydligen jordar den via låset. Jag har funderat på att dra en jordkabel till bakluckan, men valde bort det, då jag bara behöver ordentlig jordning när den är nedfälld.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #73 skrivet: 02 apr-17 kl 23:01 »
Finns det inte en jordkabel i originalkabelstammen till bakluckan?
Tänk på att det blir mycket högre ström i jordledningen (och risk för varmgång om strömmen går någon oplanerad väg) om dessutom elbakruta och bakrutetorkare är igång.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #74 skrivet: 03 apr-17 kl 10:14 »
Det verkar inte finnas någon jordkabel original, men det är svårt att se tydligt på bilen, då en del har modifierats med tiden. Det är fyra kablar genom vänstra gångjärnet och fyra genom det högre. Färgerna är desamma t.v. och t.h.: gul, blå, svart och grå, vilket blir lite förvirrande, då de har olika funktioner. T.v. är grå skyltlykta, blå bromsljus, medan gul och svart är ihopkopplade och går upp mot rutan - troligen rutvärme. T.h. är går grå till torkarens relä och blå till motorn, medan gul och svart slutar blint - troligen bortkopplad spolning, men svart kunde kanske vara jord.

Jag tror inte det går att utläsa ur kopplingsschemat om det finns jordningskabel till bakluckan.

Jag kopplar bort rutvärme, då jag knappast har behov av den och den kanske belastar elsystemet onödigt mycket. Jag har ofta så mycket grejor i bilen eller kör med kåpsläp bakom, så jag inte ser ut genom bakrutan i alla fall.

Det börjar bli lite sent nu att lägga till jordkabel, men det kan göras senare om tydligt behov visar sig.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #75 skrivet: 03 apr-17 kl 10:27 »
En vettig jordningspunkt kan Du ju skapa med en skruv i karossen, där Du behöver jorden. Att dra jordkablar lång väg i härvor är ganska onödigt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #76 skrivet: 03 apr-17 kl 10:32 »
En vettig jordningspunkt kan Du ju skapa med en skruv i karossen, där Du behöver jorden. Att dra jordkablar lång väg i härvor är ganska onödigt.

För all del, men då kanske jag måste skrapa bort lackering. Det finns ju redan jordskruvar, men det är ca 2 meter mellan lämpliga jordskruvar i kaross och baklucka.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #77 skrivet: 03 apr-17 kl 18:38 »
Å andra sidan kan man nog räkna med att valet av jordpunkter som fabriken har gjort förmodligen är ganska väl genomtänkt. Det brukar aldrig bli fel om man återställer originallösningen. Speciellt inte när det är frågan om så gott som sista årsmodellen av en bilmodell som har tillverkats i många år, då kan man ju räkna med att alla detaljlösningar har hunnit bli väl utprovade och de värsta dumheterna är åtgärdade.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #78 skrivet: 04 apr-17 kl 10:08 »
När det gäller jordpunkter är originallösningen troligen intakt och tillräckligt bra. När det gäller t.ex. bromsljus, dimbakljus, bakljusenheter ö.h.t. och kabelgenomföringar till bakluckan är jag mer tveksam om originallösningen är särskilt väl utprovad. En del av detta är nytt på 92an jämfört med 88:an, så man kanske inte haft tid att utvärdera det ordentligt, särskilt om 240-serien var på utgående och inte fick så mycket uppmärksamhet på slutet. Jag misstänker att man på de sista årsmodellerna (lite väl lättvindigt?) plockat över lösningar från 740 och andra modernare bilar som ibland varit förbättringar, men ibland inte.

Slitage som visar sig när bilen är 20 år gammal (t.ex. kabelgenomföringarna) kan också vara svårt att utvärdera i tid.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #79 skrivet: 04 apr-17 kl 11:46 »
Jag upptäckte nu ytterligare en kabel genom det högra gångjärnet. Det är en kraftig svart kabel som går vid sidan om det grå höljet. Det skulle kunna vara en jordningskabel för bakluckan. Den verkar ha varit av i åtminstone några år..

Jag har också testat om det gör någon skillnad att jorda bakluckan. Med luckan nedfälld kopplade jag till och från en extra (låt vara ganska tunn) jordningskabel. Skyltlyktan lyste då lite starkare. Hos bromsljuset och torkaren (hastighet och kraft) märkte jag ingen skillnad. Dock gjordes test i fullt solljus.

Jag kan dra en jordkabel senare om tydligare behov visar sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser