Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feta får?  (läst 773 gånger)

freeky

  • Gäst
Feta får?
« skrivet: 08 aug-08 kl 13:30 »
Satt och kollade igen trådarna och såg att ägare är oroad över att hennes får var tunna, och läste svaren. Blev lite betänksam, för mina får är jättetjocka! Och dom kan inte vara dräktiga för det finns bara "småbaggar" som inte är stora nog att prestera nåt. Är det nåt man ska oroa sej för? Finullstackorna är tunna över ryggen men trinda om magen, Texel/finull är bara tjocka :-\.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Feta får?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 13:41 »
Så här kollar man om fåren är magra eller feta eller lagom




Här finns en jättebra sida om hullet på får:
http://www.smallstock.info/tools/condscor/cs-sheep.htm
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Feta får?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-08 kl 14:40 »
Men det där testet är för slaktmognads test, inte för att bedömma feta tackor. Raser varierar väldigt mycket. Har en gute samma ryggmuskulatur som en texel, är den smällfet och mår säkert inte så vidare heller.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Feta får?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-08 kl 15:20 »
Det är till för att kolla hullet på tackor (eller får överhuvud taget).
Raserna varierar, men ett hum får man ju i alla fall,finull/texel borde det väl kunna stämma rätt bra på?
Mina åsentackor tenderar att ligga mellan Lean och normal tycker jag.
                                                    Mvh
                                                 Charlotte
 
« Senast ändrad: 08 aug-08 kl 15:24 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser