Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läckande säkerhetsventil till varmvattenberedare  (läst 6528 gånger)

Mats3

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
Läckande säkerhetsventil till varmvattenberedare
« skrivet: 28 nov-16 kl 22:52 »
Jag har en varmvattenberedare på 300 liter. Allt fungerar väl. Nästan!
I går kväll hörde jag ljud från varmvattenberedaren och kunde snabbt konstatera att det droppade vatten från den röda hävstången ovanpå säkerhetsventilen. Efter några snabba lyft på hävstången var droppet borta. Då beredaren är belägen mitt i huset gillade jag inte tanken på att säkerhetsventilen kunde läcka. Notera att ventilen har ett avlopp till avloppssystemet. Vattnet kom således från där hävstången är belägen.
Jag tillkallade mannen som installerat beredaren. Vi tittade på möjligheten att tömma beredaren och byta säkerhetsventilen. Det visade sig att när tillförseln av kallvatten stängdes av gick det inte att tappa varmvatten i någon del av huset. När vi testade visade det sig också att det bara kom vatten vid hävstången och inget i säkerhetsventilens avlopp.

Vad jag kan förstå finns det två problem:
1. Funktionsfel i säkerhetsventilen? Smuts? Kalk?
2. Internt fel i beredaren? Vad är det som kan medge att varmvattnet flödar utan problem när kallvattnet är inkopplat men att det inte gör det när säkerhetsventilen öppnas för att medge att luft kommer in.

Det är mycket kalkrikt vatten där jag bor. Min förra varmvattenberedare fick bytas efter sex år och då lyfte vi ut kalkblock på kanske 5 kilo!

Tacksam för alla teorier!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Läckande säkerhetsventil till varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 28 nov-16 kl 23:09 »
Det är fullt normalt att det inte går att tappa varmvatten då inkommande kallvatten är avstängt. Det går ju inte att få ut något av vattnet i varmvattenberedaren, om det inte kan släppas in motsvarande mängd luft eller nytt vatten i den. Ibland sitter det en vakuumventil på inloppssidan som ska ta hand om den saken, men det verkar vara sällsynt i moderna installationer med blandningsventil. Om det ändå finns en vakuumventil kan det ju tänkas att även den är igenkalkad.

Med så kalkhaltigt vatten så skulle jag nog nästan föreslå att man kostar på någon slags avhärdningsanläggning. Hårt och kalkhaltigt vatten är även av andra skäl inte så roligt att ha att göra med - det går ju t ex åt mycket mer tvål, tvättmedel och diskmedel än om man kan använda mjukt vatten, kaffet blir svagt osv osv.

En sak som kan minska mängden avlagringar i varmvattenberedaren är om man ser till att den är elektriskt isolerad från rörinstallationen genom ca 10-15 cm långa PEX-rör mellan VVB och blandningsventil (sådana brukar levereras med när man köper en ny VVB). Elektriskt sett ska den bara vara förbunden med elnätets skyddsjord - inte med några rörinstallationer, byggnadsdelar av metall eller liknande, om man ska slippa avlagringar pga galvaniska fenomen.

Mats3

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Läckande säkerhetsventil till varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 29 nov-16 kl 17:11 »
Hej Torbjörn!

Tack så mycket för dina synpunkter!

I min okunnighet måste jag fråga dig om  vakuum-ventilen. Jag antar att du inte talar om  säkerhetsventilen som i mitt fall  har en liten röd arm i ena ändan och under den ett avloppsrör som är ansluten till avloppet med en slang. På min anläggning sitter säkerhetsventilen direkt utanför beredaren på röret med inkommande vatten. Något annat finns inte, åtminstone inte synligt. Kan denna vakuum-ventil sitta inne i  beredaren?

Dagens överläggnigar tyder på att man blir tvungen att förr eller senare byta säkerhetsventil med beredaren full av kallt vatten! Inte något jag ser fram emot då beredaren står i en garderob i sovrummet!!

Har någon en bra idé om hur man löser detta dilemma?

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Läckande säkerhetsventil till varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 29 nov-16 kl 19:34 »
Är det en separat elektrisk vvb, eller kopplad till en panna ?
Ta några bilder på din anläggning med närbilder på dina säkerhetsventiler så är det lättare att bilda sig en uppfattning. ...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Läckande säkerhetsventil till varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 29 nov-16 kl 20:32 »
Hej Torbjörn!

Tack så mycket för dina synpunkter!

I min okunnighet måste jag fråga dig om  vakuum-ventilen. Jag antar att du inte talar om  säkerhetsventilen som i mitt fall  har en liten röd arm i ena ändan och under den ett avloppsrör som är ansluten till avloppet med en slang. På min anläggning sitter säkerhetsventilen direkt utanför beredaren på röret med inkommande vatten. Något annat finns inte, åtminstone inte synligt. Kan denna vakuum-ventil sitta inne i  beredaren?


Nästa gång jag är i stugan kan jag ta en bild på vakuumventilen som sitter där.  Det är en gammal VVB-installation (tidigt 80-tal, Nibe beredare på ca 100 l) utan blandningsventil, vakuumventilen sitter tillsammans med avstängningsventil och säkerhetsventil på inloppssidan (kallvattensidan) om beredaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser