Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 43776 gånger)

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #300 skrivet: 24 jun-17 kl 17:28 »
Zon 1-3 klarar mammutar.
Av samma anledning till varför man inte ska köra en lastbil tom, gäller även flakmoped.

Du får aldrig en flakmoped att dra 1 dl/mil 95 oktanig bensin, den är för stor och klumpig.
Möjligen med en toppfart av 15 km/t och en motor på 30 kubik.

Av samma anledning till varför man inte ska köra, buss,tåg, bil, tandemcykel tom.
« Senast ändrad: 24 jun-17 kl 17:34 av köttkyckling »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #301 skrivet: 24 jun-17 kl 17:37 »
Zon 1-3 klarar mammutar.
Av samma anledning till varför man inte ska köra en lastbil tom, gäller även flakmoped.





Mammutar klarar zon 1-3 och därför ska man inte köra lastbil tom.

Är jag korkad, då jag inte fattar sammanhanget?
Eller kan det vara kycklingen som har fått i sig något olämpligt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #302 skrivet: 24 jun-17 kl 19:12 »
Zon 1-3 klarar mammutar.
Av samma anledning till varför man inte ska köra en lastbil tom, gäller även flakmoped.

Du får aldrig en flakmoped att dra 1 dl/mil 95 oktanig bensin, den är för stor och klumpig.
Möjligen med en toppfart av 15 km/t och en motor på 30 kubik.

Av samma anledning till varför man inte ska köra, buss,tåg, bil, tandemcykel tom.


Du får aldrig en elflakmoppe att dra 1dl milen.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #303 skrivet: 24 jun-17 kl 19:50 »
sorry,jag fattar inte köttkycklings resonemang. transport handlar om kapacitet och tid,inte om bränsleförbrukning.Givetvis är en flakmoppe överlägsen en vanlig moppe i kapacitet men för att bli effektiv behövs även hastighet. Med hans resonemang kan man lika gärna använda handkraft och typ skottkärra,då sparar man ju allt bränsle.
att begränsa transporter till att du får max använda 1 dl/mil innebär ju i praktiken att du inte kan transportera mer än dej själv.Vilket man lika gärna kan göra till fots eller med cykel om man vill upp till 25 km/timme. det kostar ju heller inget bränsle.Sedan tror jag inte ett skvatt på hans bränsleberäkningar.det verkar mest vara ett höftande på antaganden.

vad gäller mammutträd så räknas det som härdigt i max zon 1 i Sverige. Dvs kustnära läge i södra Sverige,skåne och till viss del Mälarregionen.
de blir ju dessutom stora med tiden så det är inget att rekommendera för en vanlig villaträdgård. hade det varit härdigt så hade säkert skogsindustrin varit intresserade.
Själv har jag alltså prövat flera gånger men i zon 3 är det INTE härdigt en normalvinter.
Härdighetszonerna i USA räknar mammutträdet som härdigt till max -16 grader och trädet finns alltså i kalifornien. uppge gärna källan till dina uppgifter. ulf

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #304 skrivet: 25 jun-17 kl 00:45 »
malarmaster, Nä det funkar ju inte att gå eller cykla heller, får då måste man ju äta mycket mer enligt Köttkyckling och det är sämre än hans moped som bara tar 1dl/mil har vi ju fastslagit.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #305 skrivet: 25 jun-17 kl 01:11 »
Transport handlar om tid så länge det finns en förare som kör och tar betalt.
Annars har det ingen betydelse om transporten tar en månad eller en dag, det handlar om planering.
Vad är det som låter så otroligt med 1 dl/mil?
Har själv mätt ett antal gånger (trots att det är väll ingen som mäter förbrukningen på en moped).
Det gäller givitvis att den är (om det är 50 cc) rejält pluggad och rätt drevad, så den toppar 25 km/t på rakan.
Så har motorn ett spann på mellan 13-25 km/t där den arbetar, vilket är väldigt låga varvtal.
Tjänstevikten med förare ligger runt 105 kilo.
(30 för moppen)

Vill man att den ska kunna gå saktare än 13 km/t, måste man dreva den, men då blir det inga 1 dl/mil längre.
13 km/t som lägsta fart är faktiskt rätt lagomt.
Bor man där det är plan mark, skåne, småland, är detnog inga svårigheter att få moppen att dra en bra bit under 1 dl.
Har man dessutom en motor som är lite mindre rejäl och robust än min, så är 1 dl ändå rätt mycket bränsle.
Viktigt att pumpa däcken, minst 2,5-3,0 kg/cm3.

Istället för flakmoped, skaffa en paketcykel, (med motor) den kan lika väl ta ett par hundra kilo last, plus att den inte drar så mycket mer än en vanlig cykel.
På transportstyrelsen finns regler för dessa cyklar.
Nackdelen är att dom måste trafikförsäkras som en vanlig klass 2 moped, vilket kan bli onödigt dyrt, då snorungar drar upp försäkringspriset för sådana, i och med sin hänsynslösa. Och omdömeslösa körning.
Flakmopeden förlorar även cykelns smidighet.
Har kört en fullastad postcykel med hjälpmotor, och det kan jag rekomendera, även om ramen är stark, är den onödigt vinglig tack vare sin komfortabla konstruktion som ska underlätta för av och påhoppande brevbärare.
Det finns stabilare paketcyklar med klassisk herr ram.
Hjälpmotorn (den försäkringsfria) på 250 watt är inte mycket att hurra för när cykeln väger 130 kilo utan förare.
Visst hjälper den, men inte mycket.
En sådan cykel drar nog närmare 1,2 dl med bensinmotor.



« Senast ändrad: 25 jun-17 kl 01:25 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #306 skrivet: 25 jun-17 kl 07:38 »
personligen har jag ingen nytta av vare sig moped,flakmoped eller paketcykel. det går för långsamt och tar inga laster.
och jo,förbrukning på mopeder mäts då fabrikanten måste lämna bränsledeklaration.En modern moped tar runt 2 dl/mil och går då i 45 km/h (EU-moppe.)Tror nog de flesta tittar på hastigheten dvs hur fort du tar dej mellan två punkter innan man tittar på bränsleförbrukning.Skulle du ha ditt alternativ på marknaden hade det snabbt konkurrerats ut av en vanlig elcykel som alltså går fortare.
Men resonemanget är ju inte längre relevant då fossilbränslena som driver mopeder är i slutfasen,frankrike har ju t.ex lagt ett förslag om att all utvinning av  kolväten på fransk mark skall förbjudas . Dvs kolbrytning,oljeutvinning,skifferkol naturgas m.m.Fler länder kommer säkert att följa exemplet.Oljepriset är ju dessutom sjunkande pga överproduktion så frågan är hur länge det är lönsamt att pumpa olja.Många pumpar stängs nu av då det alltså inte är lönsamt att pumpa upp den.
fortsätter prisbilden att sjunka kommer vi till ett balansläge där olja dels plötsligt blir en bristvara men också konkurreras ut av elpriset.Man räknar med att elbilar inom bara några få år kommer ner till samma inköpspris som en förbränningsbil. då kommer folk att titta på driftskostnader i första hand och där lär elbilen vinna stort.
Dieselbilar ifrågasätts också alltmer pga de utsläpp de genererar.I tyskland sjunker nu försäljningen av dieselbilar raskt och prisbilden på begagnat rasar.Anledning är att flera stora städer förbjuder diesel i stadskärnorna och alltfler följer efter.trenden lär också sprida sig till övriga europa.
Jag trodde inte att jag skulle få uppleva olje erans nedgång,när jag tog körkort var bensin billigt och oljan flödade,uppvärmning,elproduktion m.m sköttes mestadels med olja.Grannarna körde fortfarande kolpannor och det fanns flera kolhandlare i stan.De utbyttes mot oljetankbilar men idag är även de sällsynta. Elen har tagit över som huvudsaklig driftkälla till bergvärme,luftvärmepumpar,fjärrvärme m.m . nu kommer nästa fas,folk producerar egen el och elen kommer stort på fordonssidan.
Det i kombination med ökade koldioxidskatter kommer raskt att fasa ut fossilbränslena även på fordonssidan.Skulle nog allvarligt tveka över ett bilköp av förbränningsmotor idag.
Vad blir andrahandsvärdet på den om 10 år?

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #307 skrivet: 25 jun-17 kl 09:36 »
Mammutträd har funnits i Sverige innan inlandsisen tog dom.

Stora bilar som volvo är billiga idag på blocket.
Klart ingen vill ha en bil som drar 0,8-0,9 l bensin per mil.

En elmoped får inte gå fortare än 25 den heller.
Mopeder som säljs idag har stora energiförluster i växellåda plus att dom väger vanligen minst 50 kilo.
Vill man ha automat är slungkoppling det enda acceptabla.
Med direktdrift från motor till drivhjul med drev och kedja.
Det finns drev och kedja som klarar detta, med litet motordrev ca: 1 cm och stort bakdrev runt 30 cm eller större.

El är fossilt än så länge, kärnkraften finns.
Mer fossilt än olja faktiskt, då oljan ändå återskapas.
El måste först bli 100% drivet av vindkraft, och dit är det ännu långt.
Olja är det mest miljövänliga drivmedel som finns idag.
Visst är el bra, det räddar till exempel träd från att huggas ner och bli tidningspapper.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #308 skrivet: 25 jun-17 kl 09:47 »
Jag har inte så bra koll, men hur blir vatten, sol och vindkraft fossilt?
Kycklingen säger att el är fossil än så länge.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #309 skrivet: 25 jun-17 kl 10:16 »
Säger jag inte alls, kärnkraft är fossilt.
Vindkraft är det enda som jag tycker är ok.
Vattenkraft förstör floder.
Solkraft är dyra tillverkningskostnader på.

Ok, vindkraften låter illa, men det ljudet absorberas lätt av en skog.
Sedan underhållskostnaderna för ett vindkraftverk beror till största delen på vem som underhåller dom.
Typ av lager och så vidare, kullager, rullager, glidlager.

Så först och främst ska kärnkraften ersättas, sen möjligen vattenkraften, beroende på hur vi vill att miljön ska se ut.
Ett vindkraftverk är nästan evigt förutom underhåll, och bara det inte underhålls av någon som KANNN TA BETALT, och är byggt på ett riktigt sätt från början, utan en massa smarta annordningar som kan mjölka verket på framtida pengar.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #310 skrivet: 25 jun-17 kl 11:19 »
BensinMopeden kostar 1,30-1,40 kr/mil idag.
Inköp 5000 kr.

Batterier till elmopeder brukar snabbt bli trötta och kraftlösa.
Dessutom förbrukar dom sig själva även om man inte använder dom.
Därmed har man en fast utgift att betala om man vill ha tillgång till en fungerande moped.
Ett nytt batteri kan kosta lika mycket som en ny bensinmoped.
För säljarna KANNN ta betalt.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #311 skrivet: 25 jun-17 kl 11:49 »
BensinMopeden kostar 1,30-1,40 kr/mil idag.
Inköp 5000 kr.

Batterier till elmopeder brukar snabbt bli trötta och kraftlösa.
Dessutom förbrukar dom sig själva även om man inte använder dom.
Därmed har man en fast utgift att betala om man vill ha tillgång till en fungerande moped.
Ett nytt batteri kan kosta lika mycket som en ny bensinmoped.
För säljarna KANNN ta betalt.

Jag har inte så bra koll, men hur blir vatten, sol och vindkraft fossilt?
Kycklingen säger att el är fossil än så länge.
kycklingen är nog lika insatt i elproduktion som teknik,dvs där finns stora brister.
Sverige har idag en helt fossilbränslefri elproduktion. Det är vattenkraft,kärnkraft och vind som är de huvudsakliga produktionsmedlen. Sol finns med som en liten del men som ändå ökar trots vår solbrist.Det finns några reservkraftverk som drivs med olja men som sagt ,de är den yttersta reserven och körs normalt inte .Dock händer det att vi importerar elmix från tyskland o då kan den elen innehålla kolkraft.Dock jobbar tyskarna hårt för att fasa ut även kolen.
tittar vi på värmeproduktion så är även den fossilfri förutom att man eldar upp plast i sopförbränningen. Plast är oftast tillverkad av petroleumprodukter och just därför har man nu aktivt börjat att jaga t.ex plastpåsar för att hitta alternativ. Det finns idag cellulosabaserad plast istället och den kommer att ersätta många plastprodukter.
Plast hamnar ju också i haven och sjöarna där den ställer till det för djurlivet.Alltså dags att fasa ut även petroleum i plasten.

Kärnkraften kommer även den att fasas ut pga kostnader.Vinnaren i framtiden blir troligen solkraften och vindkraften. Solkraft är idag relativt billig att installera och kommer att bli krav i nybyggnation men redan idag satsas det stort även på att komplettera äldre fastigheter.
Det finns ju redan idag solceller som ser ut som t.ex takpannor eller fasadmaterial.I stort till samma kostnad som ordinarie byggmaterial.
Nej,kyckling solkraft är idag billig jämfört med annat.produktionskostnaden ligger på 6-10 öre kWh och idag slår den lätt ut all annan produktion. Det byggs idag enorma anläggningar runt om i världen och ute i europa installeras solceller på husen som aldrig förr.
Sverige har tyvärr inte full potential för just solen men som komplement är den ändå lönsam.
Köttkyckling,din version av moped finns inte på marknaden och skulle inte heller efterfrågas med din teknik.Ett motordrivet fordon som man kan cykla förbi lär inte tilltala någon mer än dej.
En moppe kostar idag mellan 15-20000 och uppåt . En elcykel runt 5000.
Bränsleförbrukningen ligger runt 2 dl/mil för moppen,0 för cykeln.
Skall du räkna på det bör du använda de fordon som finns på marknaden att räkna på. det finns nämligen ingen som går o köper en moppe i orginalskick för att sedan dreva om och strypa motorn för att den ska ge sämre prestanda.Det brukar faktiskt vara tvärtom,åtminstone för ungdomar som är den helt överväldigande majoritet som kör moppe.


johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #312 skrivet: 25 jun-17 kl 19:51 »
El är fossilt än så länge, kärnkraften finns.
Mer fossilt än olja faktiskt, då oljan ändå återskapas.

lol... diskussionen underlättas om man inte definierar om vedertagna termer enligt sitt eget tycke ....

från wikipedia

Fossila bränslen (från latinets fossus, "uppgrävd") är olika energikällor i form av kolväten, som kommer från äldre geologiska perioder, och som kan påträffas på eller under marken i lito- och pedosfären. Enligt den biogeniska teorin, som är förhärskande idag, utgörs de fossila bränslena av rester av forntida djur och växter som bäddats ner i jorden och sedan under högt tryck och värme brutits ner till sina beståndsdelar


från wikipedia

Kärnkraft eller atomkraft avser utvinning av energi ur atomkärnor, antingen genom att spjälka tunga atomkärnor (fission; framförallt uran, torium eller plutonium) eller genom att slå ihop lätta atomkärnor (fusion; väte)


uran, torium och plutonium är metaller, väte är .. tja.. .väte :) inget av det är rester av forntida djur och växter således har kärnkraft absolut inget med fossila bränslen att göra, absolut ingenting - men det skulle vara intressant att höra din definition och hur du kommit fram till din gallimatias

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #313 skrivet: 25 jun-17 kl 20:07 »
BensinMopeden kostar 1,30-1,40 kr/mil idag.
Inköp 5000 kr.

Batterier till elmopeder brukar snabbt bli trötta och kraftlösa.
Dessutom förbrukar dom sig själva även om man inte använder dom.
Därmed har man en fast utgift att betala om man vill ha tillgång till en fungerande moped.
Ett nytt batteri kan kosta lika mycket som en ny bensinmoped.
För säljarna KANNN ta betalt.
Du får investera i solceller så du kan tanka din el moppe   ;D

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #314 skrivet: 26 jun-17 kl 07:20 »
För uran och plutonium växer visst på träd?
Sa just att kärnkraft är ännu mer fossilt än olja, eftersom det över huvud taget inte förnyas.

1,30 kr per mil är ändå rätt bra med tanke på att runt 80% av dessa 1,30 är skatt.

I realiteten är priset 25-35 öre per mil.
För tvåtaktaren.
Finns någon elmoped som slår det?
Nej, precis, det visste jag väll.
« Senast ändrad: 26 jun-17 kl 07:44 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #315 skrivet: 26 jun-17 kl 07:49 »
Hade inte försäljarna kunnat bli feta och sko sig på elmopeder som idag, hade dom kallats usla.
Deras plan är att sälja så många elmopeder som möjligt, och sedan ta en fast inkomst för batterierna som försörjer dom.

Ungefär som sälj 15 mopeder, åk sedan och bo vid ekvatorn 5 år minst.
Dennnnnn, gick inte jag på i alla fall.


malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #316 skrivet: 26 jun-17 kl 08:30 »
För uran och plutonium växer visst på träd?
Sa just att kärnkraft är ännu mer fossilt än olja, eftersom det över huvud taget inte förnyas.

1,30 kr per mil är ändå rätt bra med tanke på att runt 80% av dessa 1,30 är skatt.

I realiteten är priset 25-35 öre per mil.
För tvåtaktaren.
Finns någon elmoped som slår det?
Nej, precis, det visste jag väll.
Nu är det ju inte kostnaden som är intressant utan utsläppen....  och skatten på fossilbränslena kommer att öka drastiskt,kanke fördubblade inom en 10 års period.Själva bränslepriset kommer ju också att öka i takt med att elbilarna blir fler tills du kommer till en punkt där mindre mackar försvinner och antalet mackar i städerna minskar.
så din moppe är inget framtidsfordon ur någon synvinkel utan hade du följt utvecklingen och tänkt ekonomiskt så är det dags att börja förlika sig på tanken att köra på något annat.
Sedan är det ju så att det är priset vid pumpen som gäller,inte egna teoretiska uträkningar.Köper du soppan skattefritt ?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #317 skrivet: 26 jun-17 kl 08:57 »


I realiteten är priset 25-35 öre per mil.
För tvåtaktaren.
Finns någon elmoped som slår det?
Nej, precis, det visste jag väll.

Hur enkelt som helst att slå för han som laddar med solceller.
Om man inte räknar med investering och underhåll och det gör ju inte du heller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #318 skrivet: 26 jun-17 kl 09:22 »
För att inte tala om den som har stolpskor och fixar egen skattebefriad el, om man nu skall räkna som kycklingen ;D

Biltema har elcyklar för 7 000 kr. Visserligen kan Biltemas ägare bo vid ekvatorn hur länge han vill, men det är inget ockerpris för en elcykel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #319 skrivet: 26 jun-17 kl 09:46 »
En förklaring till köttkycklingens driftskostnads- och bränsleförbrukningssiffror per mil skulle kunna vara om hen räknar med engelska mil (1,609 km) för bensindrivna mopeder men svenska mil (10 km) för andra fordon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser