Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?  (läst 7531 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« skrivet: 19 jan-17 kl 13:27 »
Bygger ett rejält hönshus som ska leva länge... Det är gammalt plankgolv. Vad ska jag göra med det? Lägga på våtrumsmatta? Kan mattan fälla ut något farligt ämne i kontakt med hönsbajset? Jag har för mig att jag läst något om det men tappat bort det...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-17 kl 15:37 »
Vad står hönshuset på för yta?

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-17 kl 18:23 »
Det är en stenfot med brädgolv,  gammalt ladugolv som lutar lite... Så jag måste nog göra något?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-17 kl 20:39 »
Våtrumsmatta och ammoniak låter inte så klokt att kombinera.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #4 skrivet: 19 jan-17 kl 20:57 »
Våtrumsmatta är väl gjord av PVC, och den plasten tål ju ammoniak. Rätt så tålig plast.

Varför skulle inte våtrumsmatta gå ihop med ammoniak?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #5 skrivet: 19 jan-17 kl 21:37 »
På kort sikt kan den klara mindre mängder ammoniak ja, men inte ständigt utsatt för den enorma mängden ammoniak från höns.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-17 kl 22:17 »
Detta har inte med farliga ämnen att göra, men av erfarenhet vet jag att råttorna går rakt igenom trägolv+plastmatta underifrån. Du får vara noga med vilken skyffel du använder, det är fin gräns mellan att få loss intorkad hönsskit och att hyvla av mattan. Och tänk på att en reva och en vattenläcka är en katastrof för träet som eventuellt inte kan torka underifrån.

Vill du ändå använda plastmatta så är en idé är att lägga ett metallnät under som går en bra bit upp längs sidorna. Gjutet är annars överlägset och gärna med minst 20 cm högt murade väggar längst ner (om man inte kan mura allt).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-17 kl 23:10 »
Olofs argument för att undvika plastmattan köper jag fullt ut.

Däremot har jag svårt att tro att mattan skulle ge upp av den otäcka miljön under hönsskit och strömaterial. Mattan kommer inte att lösa upp sig eller brytas ned. Den kommer endast att bli missfärgad.


sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #8 skrivet: 20 jan-17 kl 09:38 »
Måste jag ta bort det gamla trägolvet om jag skulle mura och gjuta? Hur går jag tillväga för att gjuta ett golv? Är det svårt? Massa jobb?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #9 skrivet: 20 jan-17 kl 10:21 »
Om man har rejält med strö, och hönsens nattbajs inte hamnar på golvet, och hönsen är utomhus mesta dagarna och man tar upp de hönsskitar i ströet som man råkar få syn på - ja, då blir det knappast någon ammoniak som kan angripa golvet. Uppifrån i alla fall. Höns kissar som bekant inte, så ströet håller sig torrt.  I min erfarenhet i alla fall.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #10 skrivet: 20 jan-17 kl 10:31 »
Skall du göra det rejält och traditionellt måste du det. Jobbigt blir det, men bra. Och rätt kul.

Det är svårt att hitta någon lösning som slår betongplattan. Fast jag skulle nog olja in trägolvet rejält, se till att inte bygga fast något i golvet, och släppa in hönsen.




olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #11 skrivet: 20 jan-17 kl 19:26 »
I Danmark är det rätt vanligt att man kör sandgolv direkt på marken inne hönshuset. Det kräver att man mockar lite grann hela tiden och inte har för hög djurtätet, men det lär fungera rätt bra. En del använder nedgrävt metallnät under sanden. En gång om året mockar man ut all sanden och fyller på ny. Med väldigt låg djurtätet behöver man inte ens göra det varje år. Ingen erfarenhet själv av detta dock.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #12 skrivet: 14 mar-17 kl 12:57 »
Hej
Har sedan 18 år plastmatta i hönshuset. Den ligger på oisolerad råspont med fritt drag under så ingen risk för fuktfällor. Jag upplever plastmattan som lätt att hålla ren och med normal rengöring har den hållit utan att se alltför ful ut hittills.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #13 skrivet: 26 apr-17 kl 15:49 »
Jag har platonmatta, med nopparna nedåt, ovanpå den en plastmatta. Jag har inget strö utan ett tunt lager san. Det fungerar utmärkt.
kretslopp

seko

  • Gäst
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #14 skrivet: 26 apr-17 kl 19:22 »
Äntligen har det gått upp för en del att sand är det mest naturliga i ett hönshus. Jag blir glad för hönsens skull. En del har halm och annat strö som om det var elefanter som gick där. Kretslopp: ta bort plastmattorna och ha sanden direkt på plankgolvet eller vad det nu är så att det andas bättre och inte blir så kladdigt. De som använder sand som strö slipper dessutom allt damm och ohyra som samlas i halm och annat strö, dessutom den onödiga stanken. Tummen upp för alla som är måna om sina höns och strör med sand! Ha lite fin sand även i redena, det går hur bra som helst.

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #15 skrivet: 27 apr-17 kl 09:06 »
Äntligen har det gått upp för en del att sand är det mest naturliga i ett hönshus. Jag blir glad för hönsens skull. En del har halm och annat strö som om det var elefanter som gick där. Kretslopp: ta bort plastmattorna och ha sanden direkt på plankgolvet eller vad det nu är så att det andas bättre och inte blir så kladdigt. De som använder sand som strö slipper dessutom allt damm och ohyra som samlas i halm och annat strö, dessutom den onödiga stanken. Tummen upp för alla som är måna om sina höns och strör med sand! Ha lite fin sand även i redena, det går hur bra som helst.

Försöker just själv att komma på vilken lösning som skulle passa bäst för mig och mina höns.
Sand som strö? Läste just att djungelhönan trivs bäst i tät vegetation (inte mycket sand där eller?)
Om man lägger ett småmaskigt hönsnät under kommer väl inga råttor genom?


seko

  • Gäst
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #16 skrivet: 27 apr-17 kl 11:01 »
Jag är väldigt skeptisk till sådana som kopierar/citerar andras hela inlägg innan de bemöter de. Min erfarenhet är att sådana vill bara ifrågasätta och vara näbbiga - alltså inte intresserade av att ta del eller lösningar. Att dra in djungelhönan i detta efter att ha itutats att hon är ursprunget till alla hönor tyder på att man inte vill veta särskilt mycket om höns, utan vill bara demonstrera att man läst någonting någonstans. Men lycka till ända granskog123! 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #17 skrivet: 27 apr-17 kl 13:21 »
Jag är väldigt skeptisk till sådana som kopierar/citerar andras hela inlägg innan de bemöter de. Min erfarenhet är att sådana vill bara ifrågasätta och vara näbbiga - alltså inte intresserade av att ta del eller lösningar. Att dra in djungelhönan i detta efter att ha itutats att hon är ursprunget till alla hönor tyder på att man inte vill veta särskilt mycket om höns, utan vill bara demonstrera att man läst någonting någonstans. Men lycka till ända granskog123!

Är det inte lite värre med sånna som bara tror att sin egna lösning är rätt ;)


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #18 skrivet: 27 apr-17 kl 16:47 »
Jag tror mej veta en hel del, jag blir ofta ifrågasatt, det är ok tycker jag.
kretslopp

seko

  • Gäst
SV: Plastmatta som golv i Hönshus, farliga ämnen?
« Svar #19 skrivet: 27 apr-17 kl 17:03 »
Talar man om trollen dyker de genast upp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser