Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Udda lukt från golv  (läst 8796 gånger)

Luffarrock

  • Inlägg: 12
    • Dalarna
Udda lukt från golv
« skrivet: 28 nov-14 kl 11:08 »
Hej,

Har ett problem med lukt i ett gammalt hus från tidigt 1900 tal. Lukten kan bäst beskrivas som "gammal" "unken" "lite träaktig" och sätter sig i kläder, det är ingen mögeldoft utan mera en lätt ton av inte "fräscht". Lukten sätter sig som sagt i kläder men vädras lätt ut så det är ingenting som sätter sig beständigt.

Det verkar som om lukten framträder mest på övervåningen och vid fuktigt väder, har inte hittat källan än men det verkar som om det kommer från golvet. Golvet är nuförtiden ett såpat furugolv men har under iallafall 60 - 2000 talet haft gummitmatta över sig. Lukten framträder mer under skurning / såpning av golv, även om det inte direkt är samma lukt så doftar det konstigt, så tanken slog mig att det kanske är gammalt mattlim som ligger kvar i springorna mellan golvet, det är hyfsat glest mellan brädorna så finns plats för gott om gammalt lim. Ett annat alternativ jag funderat på är om det är isoleringen (kutterspån) mellan under / och övervåning som dragit till sig 100 år av matos från köket på undervåningen ( det har tidigare aldrig funnits någon vettig köksfläkt därunder).

Eller kan det vara doft från gamla tretex eller masonit skivor?

Är det någon här som har varit med om något liknande eller har några ideer, jag är inte säker på om dofterna ovan är något som normalt sätter sig i kläder, förutom matos då.

Tacksam för alla ideer.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Udda lukt från golv
« Svar #1 skrivet: 28 nov-14 kl 11:18 »
Gammal skit i golvspringorna luktar varje gång du skurar, men du späder ut det gamla med ny såpa för varje gång. Vi skurade av golven på övervåningen rätt noga och drog dem med linolja istället. Den lukt du beskriver kan vi få på bottenvåningen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Udda lukt från golv
« Svar #2 skrivet: 03 dec-14 kl 12:10 »
Går det att rengöra springorna?

Förra husägaren till vårt hus var av modellen "crazy catlady" och det luktade kattpiss lite här o där. Men efter tat vi hade rensat golvspringorna från katthår så blev det snabbt bättre. Vi hittade nog vinterpäls till minst tre katter... Så en gammal bågfilsklinga samt klorin räddade situationen.

Men varje gång man tar fram moppen så kommer det en viss doft av kissekiss i vissa hörn.

Så alla dom små hemligheter som göms kan lätt sprida en unken doft..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Udda lukt från golv
« Svar #3 skrivet: 03 dec-14 kl 13:27 »
Tillräckligt breda springor rensas med kniv och dammsugare.

Luffarrock

  • Inlägg: 12
    • Dalarna
SV: Udda lukt från golv
« Svar #4 skrivet: 19 dec-14 kl 13:41 »
Hej och tack för alla svar!

Dom tidigare ägarna hade gott om husdjur av både katt och hundslag men under perioden dom bodde här var det som sagt korkmatta lagd över golvet, det är vi som har plockat fram och slipat undergolvet. Däremot vet jag ju inte som sagt hur det var förr i världen innan korkmattan kom på plats, ska prova rengöra ordentligt i springorna så får vi se, är det gammal skit så har det ju legat där ett tag :D

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Udda lukt från golv
« Svar #5 skrivet: 19 dec-14 kl 15:50 »
Fräs upp golvspringorna och lägg en silikonfog..typ skeppsgolv..snyggt.
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Udda lukt från golv
« Svar #6 skrivet: 19 dec-14 kl 23:51 »
Använd inte silikon då, utan sikaflex eller dylikt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Udda lukt från golv
« Svar #7 skrivet: 20 dec-14 kl 07:34 »
Använd inte silikon då, utan sikaflex eller dylikt.
Gött att du rättade mig.. Trodde det hette silikon..  Klart att man skall använda för ändamålet anpassad produkt..bygghandeln brukar ha koll..
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Udda lukt från golv
« Svar #8 skrivet: 20 dec-14 kl 12:18 »
Jag är lite förtjust i sådana golv, men frun är mer åt stilren kulturvård. Men det skulle vara praktiskt i köket.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Udda lukt från golv
« Svar #9 skrivet: 21 dec-14 kl 10:32 »
Använd inte silikon då, utan sikaflex eller dylikt.

Sikaflex är inte ett namn på någon speciell typ av tätningsmassa, utan det är en viss tillverkares samlingsnamn för alla olika produkter som är tänkta att användas som tätningsmassor i byggsammanhang. Det finns både silikon, latex, uretan och andra slags tätningsmassor som säljs under det varumärket.
Jag brukar också vara mycket skeptisk till silikonmassor, inte minst med tanke på problemet med silikonsmitta och att det kan vara omöjligt att få färg, lim och andra tätningsmassor att fästa i närheten av ett ställe där man har använt silikon.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Udda lukt från golv
« Svar #10 skrivet: 21 dec-14 kl 17:45 »
Visst slarvar jag med namn, men sikaflex är väl lika fastnött vad gäller flexibel polyuretanfogmassa som frigolit när det gäller skummad styrenplast?

Den där silikonsmittan behöver man inte vara så orolig för i ett vanligt hem, det man skall tänka på vid fogmassenåtning är istället att massan har både bra vidhäftning mot trä, bra elasticitet och håller så pass många år att man slipper göra om arbetet med för täta intervall. Och för bäst resultat skall en rund skummad polyetentråd läggas i botten på springan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
Corvus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser