Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maedi Visna, klövar och huggormar.  (läst 5199 gånger)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #20 skrivet: 07 jun-15 kl 17:38 »
Ja! Fårens status försvinner.

Ska man hålla fåren relativt "isolerade" och endast slakta, så spelar det mindre roll.

Men vill man kunna sälja livdjur av fåren, så har man en mycket begränsad skara köpare.

Och så är det faktiskt så att Maedi-Vissna är en sjukdom som man försöker utrota, så egentligen är det kontraproduktivt att inte vara med och jobba mot det målet.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #21 skrivet: 08 jun-15 kl 06:48 »
Och så är det faktiskt så att Maedi-Vissna är en sjukdom som man försöker utrota, så egentligen är det kontraproduktivt att inte vara med och jobba mot det målet.
Precis. Det får vi absolut inte glömma.
IdaCecilia, om du vill ha betat så tycker jag som skrivit innan att du skall prata med grannen. Det blir absolut billigare för dig samt mycket arbetsbesparande att låna några får av honom. Han står för alla utgifter till vinterfoder, MV-prov evt veterinärkostnader och allt vad som följer :) och ett orosmoment är även borta för honom.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #22 skrivet: 08 jun-15 kl 08:36 »
Jag tycker att det tas i lite väl i den här tråden. SRLV (använder den termen nu för de närbesläktade CAE/MV-virusen) är inte luftburet! Det smittar genom de vita blodkropparna, så det krävs alltså någon form av kontakt mellan djuren. Ganska nära kontakt, dessutom. Den vanligaste smittvägen är genom mjölken, vilket gör att gårdar som utfodrar killingar med poolad opastöriserad mjölk (alltså de blandar mjölken från alla getter och ger till alla killingarna) riskerar att en enda smittbärande get kan ge viruset till samtliga killingar, om det vill sig illa.
Jag tror inte (du kan själv ringa/mejla till dem och höra efter) att Gårds- och Djurhälsan kräver av den som vill ha kvar sin MV-status, att alla andra flockar av får och getter i grannskapet ska ha C/MV-status! Det gäller bara vid kontakt mellan besättningarna. Och har du TS så mycket mark som du skriver i den andra tråden, går det säkert att lösa så dina eventuella bockar inte går i hagar precis bredvid din grannes får. Ömsesidigt hänsynstagande och kommunikation löser detta!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #23 skrivet: 08 jun-15 kl 09:47 »
Jag tycker att det tas i litet väl i den här tråden. SRLV (använder den termen nu för de närbesläktade CAE/MV-virusen) är inte luftburet! Det smittar genom de vita blodkropparna, så det krävs alltså någon form av kontakt mellan djuren. Ganska nära kontakt, dessutom. Den vanligaste smittvägen är genom mjölken, vilket gör att gårdar som utfodrar killingar med poolad opastöriserad mjölk (alltså de blandar mjölken från alla getter och ger till alla killingarna) riskerar att en enda smittbärande get kan ge viruset till samtliga killingar, om det vill sig illa.

(...) Och har du TS så mycket mark som du skriver i den andra tråden, går det säkert att lösa så dina eventuella bockar inte går i hagar precis bredvid din grannes får. Ömsesidigt hänsynstagande och kommunikation löser detta!

Instämmer, skräptanten. I ett kompendium av K. Hammarberg (får/gethälsoveterinär) står följande om CAE:

"Sjukdomen är nära släkt med fårens maedi-visna, och vissa stammar av viruset verkar vara ett mellanting mellan de båda sjukdomarna, och kan angripa båda djurslagen. I Sverige har vi dock inte sett någon sådan överföring mellan djurslagen, utan de stammar vi har av viruset synes bara angripa get.  Men förhållandet att vissa CAE-virusstammar kan drabba får, och att vissa maedi-visnastammar kan infektera get gör att viruset också går under namnet SRLV, Small Ruminant Lenti Virus."
(Obs. Understrykningen är min.)
« Senast ändrad: 08 jun-15 kl 09:57 av SussiloII »

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #24 skrivet: 08 jun-15 kl 10:07 »
Hej!

Jag hoppar in med en fråga som relaterar till tråden, hoppas det är ok. :)

Jag ska ju skaffa getter inom en snar framtid, och jag har även planer på att skaffa får. Jag har följt denna tråd och läst lite i andra trådar och egentligen så vet jag nog vad svaret är men jag måste ändå fråga... Eftersom MV och CAE som jag förstår är nära besläktade, om jag skulle köpa M3-status-får och redan har getter utan CAE-status, försvinner då fårens status?

Ja, då får du börja om från noll och provta hela din flock, inklusive getter. Sen tar det ett par år innan du kommer upp i m3 igen, förutsatt att getterna är friska.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Maedi Visna, klövar och huggormar.
« Svar #25 skrivet: 13 jun-15 kl 15:08 »
Helt okej Blyerts ☺

Ja, jag får fundera, fundera lite till, prata med maken, fundera, prata med grannen, fundera en stund till.. Sen lovar jag att höra av mig om hur det blir 😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser