Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk gris?  (läst 4280 gånger)

OlleiBorgs

  • Inlägg: 45
  • Försöker bygga upp något hållbart och meningsfullt
    • Jämtland
Sjuk gris?
« skrivet: 30 jul-14 kl 21:02 »
Nu har en av våra fem grisar blivit sjuk. Den är slö och långsam och trött i blicken. Den äter å dricker men väldigt långsamt och den orkar inte vara med å slåss om maten på foderbordet. Brukar vänta tills övriga grisar är upptagna med maten å sen slänga åt sjuklingen på sidan om.. Jag tycker den ser ut som en annan känner sig när man har en ordentlig flunsa.

Jag har ingen aning om vad som kan va fel å jag har inte märkt några symtom eller problem med de andra fyra. Vi ger de kokt potatis och gröpe. Och tidvis lite smått å gott i form av matrester och även sånt som vi hämtar på ica. 

Vi har haft väldigt varmt här på senaste (27-30 grader) å då har ju grisarna varit duktigt slöa så jag vet inte riktigt hur länge det har pågått. Men minst en vecka sen jag reagerade första gången. Grisen har magrat av men äter ändå som sagt nånting i alla fall.

Nån som vet vad det skulle kunna vara eller har nån bra länk man kan kika på?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Sjuk gris?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-14 kl 08:02 »
Grisar kan bli sjuka på de flesta sätt, och det första man måste göra för att få koll på läget är att ta tempen. Har dom hög feber, dvs uppåt 40 så är det snabbt livshotande och dom måste få penicillin.
Rödsjuka är ju en möjlighet, men då får dom karakteristiska rektangulära röda utslag.

Sen kan det ju vara så att det är en som blivit lite slö nångång och undanskuffad från maten, och nu helt enkelt inte få i sig tillräckligt med mat och svälter.  Maten du ger är ju väldigt näringsfattig, så då behöver dom inte bli utan länge för att gå ner sig, och dom blir snabbt för svaga för att kunna konkurrera.  Den borde få komma till en egen hage så den åtminstone får äta ifred.
För har det gått så här långt som det verkar, så är det försent att bara vänta och se, för då är risken stor att den trillar av pinn.
Men som sagt. Tempen först.  feber = penicillin.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

stanski

  • Inlägg: 0
    • -
SV: Sjuk gris?
« Svar #2 skrivet: 17 jan-17 kl 11:08 »
Hej, vi har samma problem! Är jätteorolig för vår Linderödsgylta som visar precis samma symptom! Hur gick det för er, blev de friska, vad gjorde ni? Känner mig desperat orolig, tacksam för svar! Vänligea hälsningar Therese

 

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Sjuk gris?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-17 kl 23:22 »
Ring vetrinären istället för att gissa.
//Luff

stanski

  • Inlägg: 0
    • -
SV: Sjuk gris?
« Svar #4 skrivet: 07 feb-17 kl 18:39 »
Ja vi gjorde det och det gick bra, hon var som vanligt dagen efter  :) .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser