Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt, priser, att tänka på osv...  (läst 15639 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #20 skrivet: 13 okt-09 kl 05:50 »
Jo, nog kan det plocka till.. Men en liten iaktagelse när man tittar på din uppställning är ju att de grejer som är svåra att göra själv, är dom som drar iväg..  Fönster, anslutningar t.ex.. och en enda ytterdörr 6000!   
Konkurrensen på byggmaterial är alldeles för dålig i sverige.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #21 skrivet: 13 okt-09 kl 10:57 »
Håller med. Jag vägrade köpa en dörr på Byggmax för 3000 spänn. Den var skitful! Så det blev en Swedoor och jag är jättenöjd med den!  :D
Den utgift jag är mest förbannad över är ändå byggfels-försäkringen... 12 000 spänn rakt i sjön!  >:( Det är nämligen lag på att man MÅSTE ha den (i Sverige i alla fall), men skulle nåt gå galet så skulle man inte få ut ett smack, eftersom självbyggen inte omfattas... Ööööhhh... Vad är det för jävla snille som har tänkt till...  >:(  >:(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #22 skrivet: 13 okt-09 kl 11:20 »
Jasså den finns faktiskt i verkligheten? Jag har läst om den men tänkte att det kan väl inte vara möjligt..men tydligen då ja...

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #23 skrivet: 13 okt-09 kl 11:26 »
Den där djävla byggfelsförsäkringen skall alla ha och hitintills så tror jag inte att någon har fått ut en enda krona på den. Det är så smutsigt att inte ett enda seriöst f.bolag har den med i sina försäkringar
Jag kan bara säga att han som lobbade igenom den lagen vill jag ha i mitt lag om det händer något.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #24 skrivet: 13 okt-09 kl 23:44 »
Jasså den finns faktiskt i verkligheten? Jag har läst om den men tänkte att det kan väl inte vara möjligt..men tydligen då ja...

Jodå, den finns... Tydligen så "bakas" den in i köpet om man köper från en hus-tillverkare, men när man bygger själv så får man se vad skiten kostar. Vi överklagade till länsstyrelsen, men fick avslag.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #25 skrivet: 14 okt-09 kl 07:12 »
på tal om tråkigheter... (byggfelsförsäkringen) så var vi och tittade på tomten som vi är intresserade av igår. då fanns det vatten på tomten!  :( som inte borde vara där. visserligen längst ner vid tomtgränsen men ett problem i alla fall. nu har det ju inte ens regnat mycket, tänkt när snön smälter på våren...
inte kul alls. vi ska åka dit igen när vi får tid och kolla på andra tomter i samma område. det är så tråkigt bara, för den var helt klart störst och hade bäst läge. men vi vill inte krångla med att dränera och fylla ut och hålla på. det är väl inte så konstigt att den inte blivit såld. men vi ger inte upp ännu, får åka och kolla de tomter som ligger runt omkring.

är det nån som vet hur dyrt det är om man måste spränga, två av de andra tomterna ligger så att man nog måste spränga för att jämna marken och dra rör etc.

karin

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #26 skrivet: 14 okt-09 kl 07:29 »

Damm för bevattning,,,ankor?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #27 skrivet: 14 okt-09 kl 08:03 »
Jag tycker nog du ska fundera en sväng till över tomten ni ville ha.. Var det verkligen så farligt? Hur ser tomten ut? Lutar den från där huset ska stå och ner mot där vattnet var? Hur mycket isåfall?
En damm kunde ju vara ett trevligt inslag faktiskt, om tomten är stor. Det kanske blir prutbart pris på tomten med lite tur..
Sprängningar och sånt är inte direkt billigt..

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #28 skrivet: 14 okt-09 kl 09:24 »
Hur stor är nivåskillnaden på högsta/vattenfyllda delen? Som sagt, en damm är inte fy skam, man kan ha lite fisk o kanske lite sländor på sommaren. En vattenspegel förhöjer livskvaliteten.
Men pruta lite o se vad ni hamnar.

Att spränga kan inte vara så dyrt i Finland, jag känner ett gäng på Åland o de har lite av varje när det gäller både vapen o amn. ifrån kriget. Så det finns säkert ännu mera på fastlandet.

Om man gör en gemensam insatts o spränger tillsammans med grannarna så behöver det inte bli så dyrt, Det är ofta stora framkörningsavgifter och dyra mätpunkter (skall mäta vibrationer på alla hus inom en viss radie) som kostar. Läggning av rör betalar man nog per meter, och sprängstenen som blir kan ni ju fylla ut tomten med. (Säger jag som håller på att ta bort en stor sten med Cobra , snigeldynamit o spräckkil)

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #29 skrivet: 14 okt-09 kl 12:19 »
Hej igen...
Det är många turer fram och tillbaka, men det verkar som om tomterna försvinner ganska fort från stället där vi vill bo så vi försöker fatta beslut i alla fall angående tomten så snart som möjligt. vi ringde till kommunen som äger tomten och frågade om vattnet, om dom hade tänkt att dränera eller dylikt, men dom sa att det skulle dom minsann inte göra och det fanns inga prutmöjlighetert.
angående damm så är det ju en fin tanke, men jag vill nog inte ha en damm på tomten med två små barn, det känns inte riktigt tryggt och även om man gör det till en damm finns ju risken att den svämmar över och det blir mer fukt på andra delar av tomten när det är snösmältning etc. vattnet är där vi hade tänkte att ha typ trädgårdsland...

Nu till plan b, det fanns en annan stor tomt ledig, som vi trodde var upptagen, skall dit och titta på den på lördag. det ligger högre upp och egentligen ännu bättre placerad i förhållande till andra hus, skogen osv. Men det finns berg där, vi kollade inte så noga när vi var där eftersom vi inte visste att den var ledig då, men jag tror att man kanske inte måste spränga så mycket för att få till själva grunden för huset men för att dra avloppsrör och liknande.
Vi får åka och kolla och se var vi skulle lägga huset osv, det finns redan hus på alla tomter runt omkring så vi kan tyvärr inte göra gemensam sak med grannarna. men grannarna vet nog i alla fall hur mycket det kostar osv.

här är en länk till tomten om nån är nyfiken :
http://www.omakotitalonayttely.fi/petajavesi/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=122

jag vet att infon är på finska men ni kan ju titta på bilderna  ;)

jag återkommer med mer funderingar efter lördag.
nåt speciellt att tänka på när man tittar på tomten??

karin

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #30 skrivet: 18 okt-09 kl 14:19 »
suck.
Det känns som om vårat husprojekt består av idel bakslag. nu visade det sig att tomten vi ville ha inte kommer att fungera för oss. det är för mycket som behöver sprängas. grannen hade fått betala ca 200 000 kr för att få sin tomt klar att sätta grund på och dra avlopp. såna extra pengar finns inte i våran budget.

på onsdag ska vi till banken och prata lån. tvivlar på att vi blir gladare av det...

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #31 skrivet: 18 okt-09 kl 20:47 »
Varför inte bygga på berget med hjälp av plintar? Varför inte bygga efter de förutsättningar som finns på tomten istället för att tvinga in naturen i en mall? Det blir oftast snyggare när man låter huset formas efter tomten tycker jag.

Hoppas det löser sig för er! :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #32 skrivet: 19 okt-09 kl 09:46 »
Jag skickade ut en fråga ang. plint här på forumet för ett tag sedan, Jag har för mig att alla tyckte att det kunde fungera lika bra som trad. grund.

Dessutom läste jag lite mera runt på nätet efteråt och min slutsats är att: det är miljövänligare, det går åt mindre mtrl. som skall transporteras, billigare, lättare att göra själv, det blir inte mycket åverkan på miljön runtikring, du får ingen fukt i grunden, du måste ha lite tjockare isolering undertill, du kanske inte måste spränga ner avlopp då huset kommer upp en bit.
Om man målar plintarna svarta så kommer det att se ut som om huset hänger i luften vissa tider på dygnet.

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #33 skrivet: 19 okt-09 kl 09:56 »
Jo, men en tomt består ju inte bara av huset. Det är ju mycket annat som behöver ner i backen, vatten och avlopp då främst. Hur menar du när det gäller avloppet? Det kan ju knappast hänga i luften? Det är ju också Finland vi talar om, inte halland på västkusten. Vatten t.ex behöver ju komma ner lite om man inte ska bli helt beroende av att värma upp allting med elektriska slingor.
Som jag misstänkte redan tidigare så blir ju sprängningar en rätt dyr historia, om man inte har en Dynamit-Harry i släkten.
Själva huset annars ser jag heller inget större problem med, det går ju utmärkt att bygga på berg.

Existens?

  • Gäst
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #34 skrivet: 22 okt-09 kl 09:07 »
suck.
Det känns som om vårat husprojekt består av idel bakslag. nu visade det sig att tomten vi ville ha inte kommer att fungera för oss. det är för mycket som behöver sprängas. grannen hade fått betala ca 200 000 kr för att få sin tomt klar att sätta grund på och dra avlopp. såna extra pengar finns inte i våran budget.

på onsdag ska vi till banken och prata lån. tvivlar på att vi blir gladare av det...

Hur gick det med banken?

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #35 skrivet: 22 okt-09 kl 11:14 »
Nu vet jag ju inte hur tomten ser ut, men om det rör sig om, säg, 10-20 meter som avlopp och vatten kommer att hamna över berget så kan man bygga sig en liten kulvert med värmekabel, och sedan isolera den, det kommer inte kosta många kronor om året i uppvärmning. Har man vedpanna så drar man ett vattenrör och då är det "gratis".

Annars så får man spränga sig en liten "kanal" i berget där vatten o avlopp o el går, om man bygger på plint så behöver den inte bli så djup heller. En snabb koll på nätet säger att spränga dike kostar Ca 700sek/ meter (i Sverige) o kan du spränga innan det byggs i närheten så slipper man kontrollpunkter. Och kan man sedan samordna det med någon granne, så kanske man kan komma undan billigare.

Ni kan inte bara köpa tomten och sedan sitta still på berget i väntan på att pengarna börjar rulla in igen? Ett par år är inte så mycket i sammanhanget.
(I Sverige tror jag att tomtpriserna har rusat iväg mer än byggkostnaden. Hemma har tomtpriset 20-dubblats på 12 år, och att bygga själva huset har absolut inte stigit i motsvarande grad).
     

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #36 skrivet: 23 okt-09 kl 09:07 »
Hej!
Tack för alla fortsatta råd.
Så här är läget nu...

Banken sa att jag måste klippa mig och skaffa ett jobb... när jag har ett jobb kan vi få ett lånelöfte på 140 000 euro, vilket dom inte trodde skulle räcka till att bygga ett hus. Men dom vet ju å andra sidan inte alls vad för sorts hus vi kommer att bygga eller hur.

Jag har tänkt att skaffa ett jobb i februari, hoppas att mina planer lyckas, fram tills dess fortsätter vi att leta tomter.

Angående tomten som vi var intresserade av så har tydligen många varit och tittat men alla insett samma sak som vi att det skulle bli väldigt dyrt att bygga där. Grannen hade som sagt lagt 200 000 på sprängning, och våran budget är knapp som den är.
Jag ska kolla upp alla möjligheter som finns när det gäller tomten för den är verkligen perfekt för oss, och jag kan inte släppa den än. Angående att köpa tomten nu och vänta på att pengarna rullar in, så är problemet att pengarna nog inte kommer att rulla in. Min sambo har en skitlön, jobbar som undersköterska, jag kommer att försöka skaffa jobb som dagmamma, med en ännu sämre skitlön, sen planerar sambon att börja plugga och vi kommer istället ha mindre pengar ca 5 år framåt...

Som sagt, vi är aningen nedslagna men har inte gett upp, jag fortsätter min jakt på en plan för ett billigt och för oss genomförbart byggande. tack för alla tips och råd!!!



frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #37 skrivet: 14 apr-10 kl 19:43 »
Hej,
tar upp min gamla tråd med hopp om framtiden! Jag har fortfarande inget jobb, men vill ändå köpa tomt. Vi har hittat en jättefin tomt i samma område som vi var intresserade av tidigare. Den är 2600kvm, kostar ca 80000 kronor, vatten och el framdraget till tomtgränsen och det behöver nog inte sprängas så där väldigt mycket.
Nu är det ju frågan om det är så smart att köpa en tomt nu, utan jobb.
Men mannen har jobb (visserligen skitlön)
Tomten behöver inte bebyggas förrän inom tre år. Tills dess måste jag ju ha fått ett jobb.
Är det dumt att köpa en tomt så lång tid i förväg innan den ska bebyggas?
Vad tycker ni?
Är det en för stor risk att ta?

mvh, karin

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #38 skrivet: 15 apr-10 kl 07:43 »
Summan (SEK?) är ju inte våldsam, så den borde väl gå att peta in slant till.

Är det så att ni senast om tre år ska ha fixat bygglov och tagit första spadtaget? Har ni sedan ett visst antal år på er att färdigställa bygget? I så fall hade jag tagit chansen. Ni verkar ha siktat in er på ett särskilt område och hur många tomter som helst kan det ju inte finnas där.

Om ni köper tomten och utnyttjar de tre åren av "väntetid", så utnyttja den tiden väl. Kanske är detta enda gången ni bygger ett hus, så se till att ni gör det bra. Vore trist att komma på kul och smarta idéer i efterhand, menar jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

frankku

  • Inlägg: 56
SV: bygga nytt, priser, att tänka på osv...
« Svar #39 skrivet: 19 apr-10 kl 20:29 »
Hej igen!
Nu är läget så här, jag är väldigt sugen på tomten. Jag ska försöka lägga upp lite bilder vid något tillfälle. Vi har pratat med kommunen som säger att ingen geoteknisk undersökning är gjord men el (och vatten?) är framdraget till tomtgränsen och när det gjordes så behövde dom spränga lite. Gubben sa att det finns berg ca 1 m under marken, så det borde väl inte påverka när man lägger grunden. Utan sprängningen skulle ske för vatten och avlopp?
Borde inte bli några extrema extra utgifter trodde gubben. Ska man lita på det?
Sen undrar jag med om vi nu skulle köpa och sen inte börja bygga förrän om ett tag vad kan man göra själv på tomten. Vi vill nog behålla en del av landskapet som det är med sten bumlingar, tallar, lingonris etc. Men en liten gräsmatta och ett trädgårdsland vill man ju ha.
Jag tänker mig att man kan spara en del pengar på att göra det lite i taget medan man väntar på att börja bygga.
Kanske man tom kan använda tallarna till trägolv?
Någon som har erfarenhet av det?
Funderar även på om det vore smart att bygga garage- och förråds byggnaden först för att ha nånstans att förvara material som man behöver och som man kanske köper begagnat osv.

det var allt för denna gången. Nu ska jag kolla upp klimatvindar lite närmare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 5 användare (1 dolda)
Berberis, ärt, xaelanar, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser