Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växelbeta med getter ?  (läst 2594 gånger)

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
Växelbeta med getter ?
« skrivet: 25 maj-15 kl 12:32 »
Vi har konstaterat parasiter hos våra får i år. Bla stora magmasken. Vi har avmaskat och flyttat till ny ren hage men den är snart avbetad. Efter det får dom flytta till en bekant som har rena hagar.

Vi har bestämt oss för att inte ha några får i vinter eller nästa sommar för att verkligen vara säkra på att markerna är smittfria. Det kommer att bli väldigt tomt utan djur på gården och funderar på alternativ. Vet någon om getter har samma parasiter som får ? Vi kan inte växelbeta med hästar pga allergi.

Tacksam för idéer !
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-15 kl 17:31 »
Getter och får tillhör båda gruppen Små idisslare, och har gemensamma parasiter.
Om du inte vill växelbeta med hästar, kan du be någon som har nötkreatur komma dit med några djur, de är Stora idisslare och har i mångt och mycket andra parasiter. Grisar är precis som hästar enkelmagade djur, så det skulle också kunna funka.
Men om du arrenderade ut betet till hästägare som får ha sina hästar där mot betalning och sköta dem själva, borde det väl gå bra med allergin. Hästägare är de enda som betalar för att få använda betesmark, nämligen, de har så gott som aldrig tillräckligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-15 kl 18:52 »
Jag tror dessutom det är svårare att ha getter på "fårbete" eftersom getter inte är skapta för att beta nära marken som får, så därför är getterna mer parasitkänsliga än får. Om getter får beta sin naturliga föda (typ svartvinbärsbuskar) så skulle de aldrig få parasiter.
Stora magmasken sägs ju inte övervintra på bete, så därför bör du ju kunna ha fåren på denna mark nästa år. Men du kanske hade andra parasiter också som övervintrar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #3 skrivet: 25 maj-15 kl 19:32 »
Gäss är ett annat alternativ.  För endast hötäkt var visst inte aktuellt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11371
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #4 skrivet: 25 maj-15 kl 22:35 »
Det lär finnas nya rön om att stora magmasken faktiskt övervintrar på bete i alla fall milda vintrar. Nötboskap ska även kunna föra stora magmasken vidare så i det fallet funkar det inte med kor. Detta ska vara nytt från Fårhälsovården. Jag hörde (läste) om det för första gången bara för ett tag sedan.

För övrigt tror jag inte som någon ovan är inne på, att getter trivs i fårhagar eftersom de inte gillar samma foder.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-15 kl 13:10 »
Tack för bra input !
Jag har också förstått att det är risk att magmasken anpassat sig till vårat klimat och kan övervintra om vädret är milt. Getter är nog inte ett alternativ heller då både med tanke på samma tarmflora och att våra hagar nog inte passar getter.
Precis som Javill skriver så har jag hört att kor kan bära på fårens parasiter utan att själva bli sjuka eller visa några symptom så det törs jag nog inte heller.

Jag tror vi lämnar hagarna tomma och bearbetar dom ordentligt under tiden så att alla parasiter dör. Vi har prata länge om att skaffa höns så jag tror vi fokuserar på det och så tar vi nya fårtag 2017  :)

Vi har ett gammalt hönshus står på gården så få se nu, vi behöver tvätta, måla, stängsla hönsgård .... bestämma oss för vilken ras vi ska ha... Japp, vi lär sysselsätta oss ändå  ;D 
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #6 skrivet: 26 maj-15 kl 23:18 »
Höns, ja de borde verkligen inte ha särskilt många parasiter gemensamma med får!  Den så kallade Höns-Fräsen kan väl användas till att vända upp parasiterna ur marken, och utsätta dem för sol, om de inte är tillräckligt stora för att bli hönsmat.  ;D

  Även bland höns finns ju bevarandeväda gamla raser, så det där kan säkert också blir trevligt på mer än ett sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Fostermamma

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Växelbeta med getter ?
« Svar #7 skrivet: 27 maj-15 kl 12:20 »
Hi Hi jo jordfräsa kan dom hönsen. Jag är uppväxt med höns och har sett hur dom röjer  ;D
Vi har mycket rovfågel hemma hos oss så jag tror inte jag törs låta dom gå fritt ute i fårhagen. Kanske korta stunder under övervakning.
Ja, jag är också inne på att välja en gammal svensk ras. Främst vill vi ha ägg för eget bruk och nöjet av att få se en kycklingkull växa upp. Dom är ju lätta att prägla så förhoppningen är att få dom lugna och tama.
Bor på liten gård med sambo, barn, hund och katt samt ett litet gäng Roslagsfår.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser