Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som kan detta med ruvning...  (läst 1621 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Någon som kan detta med ruvning...
« skrivet: 09 maj-16 kl 18:23 »
Senaste dagarna har mina Japanska vaktlar ändrat beteende angående vart dom lägger sina ägg. Förr hittade jag äggen lite här och där, så man fick titta vart man satte fötterna..
Men nu har dom plötsligt börja "samla" äggen på ett ställe. Precis som en höna som samlar ägg för att lägga sig och ruva.
Nu vet jag att det är rätt ovanligt att vaktlarna ruvar, men kan ändå inte låta bli att undra om det är någon av dem som är sugen på att ruva och därför lägger äggen på ett och samma ställe??
OM det nu skulle vara så, hur många ägg samlar vaktelhönan innan det är dags? Det ligger redan 8 - 9 ägg där, och så mycket mer kan hon väl inte klara av?
Finns det någon gräns för hur länge jag ska vänta och se om det blir ruvning - typ att om hon samlar mer än 10 ägg så är det bara en tillfällighet och hon är inte alls sugen på att ruva?
Det skulle ju givetvis vara jättekul om en av dom vill ruva, men samtidigt vill jag inte låta dom goda äggen ligga kvar i onödan...

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Någon som kan detta med ruvning...
« Svar #1 skrivet: 09 maj-16 kl 18:43 »
Ovanligt att de ruvar. Märk upp 8-9ägg och plocka bort övriga som blir så ser du snart om någon lägger sig..då behöver du inte offra fler än de 8-9 om det inget händer. Alternativt så gör du konstgjorda redägg och när nån ruvar så byter du ut äggen.
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser