Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på träd/buskar.  (läst 1316 gånger)

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Tips på träd/buskar.
« skrivet: 08 aug-15 kl 19:55 »
Behöver tips på vad jag kan ha i min fruktträdgård.
Det jag har nu är svarta vinbär, röda vinbär, vita vinbär, äpple, körsbär, plommon, jordgubbar, smultron, hallon, blåbär, björnbär, mullbär och vindruvor.
Så, något man kan tillägga? :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-15 kl 20:14 »
Krusbär, men det har du säkert bara glömt att skriva? Schisandra är en klätterväxt som ännu är ganska sällsynt men den får ätbara bär som är fulla av vitaminer. Amerikanska blåbärsbuskar, men de vill ha sur jord. Kanske någon av de framtagna sorterna av hassel som har större nötter? Aronia? Havtorn, gojibär, persika?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #2 skrivet: 08 aug-15 kl 20:17 »
Josta/krusvinbär, gröna vinbär, svarthallon, allåkerbär, hassel, taybär, rabarber, rosa blåbär, lingon, havtorn, bärhäggmispel, aronia, hylle, blåbärstry,...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #3 skrivet: 09 aug-15 kl 02:09 »
Tack för bra tips! Krusbär har jag inte tänkt på, fast det växer massvis i skogskanten ::)
Persikor, trivs de här? Bor i norra Dalsland.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #4 skrivet: 09 aug-15 kl 07:12 »
Plantera i växthus alt. i kruka som du vinterförvarar frostfritt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #5 skrivet: 09 aug-15 kl 08:44 »
Tack för bra tips! Krusbär har jag inte tänkt på, fast det växer massvis i skogskanten ::)
Persikor, trivs de här? Bor i norra Dalsland.
Klarar du mullbär så klarar du nog persika också. Men de skall planteras på en varm och vindfri plats, helst upp mot en södervägg. Och visst, norra Dalsland är gränsfall men de skall klara zon 4 så det borde gå.

Gilbert

  • Gäst
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #6 skrivet: 09 aug-15 kl 09:35 »
Man kan inte få nog av jordgubbar, svarta vinbär och hallon på sommaren. Skulle planterat 5 x så mycket i stället för allt som finns.

Bär som innehåller massor av antioxidanter är av intresse. Man kan inte få nog av Aronia, plantera en häck sådant, ett intressant bär.


Bilden är 1 st buske av var. Önskade jag hade 10 .. 20 till.


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #7 skrivet: 09 aug-15 kl 11:29 »
Mini-kiwi, kvitten;rosen- päron- & äppelkvitten. Sandbär. Goji har jag haft i flera år, problemet med dem är bara att de inte blommar förrän sent på hösten (bor i Såne och de är planterade i söderläge), det hinner aldrig bli något bär. Schizandra vill inte trivas hos mig.
Vad gör ni med aroniabären, något bra recept på sylt?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Tips på träd/buskar.
« Svar #8 skrivet: 09 aug-15 kl 11:54 »
Vad gör ni med aroniabären, något bra recept på sylt?
De går tydligen att baka muffins på


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 2 användare
erland76, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser