Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildhallon i trädgård?  (läst 10136 gånger)

Dovahkiin

  • Inlägg: 22
    • Hälsingland
Vildhallon i trädgård?
« skrivet: 08 jul-15 kl 17:20 »
Hej. Jag och min fru är ute på många promenader i skogarna runt vårt hem.
Jag har vid flera tillfällen hittat vildhallonbuskar.

Min fråga är: Kan man gräva upp dem och plantera dessa i trädgården?
Och i så fall hur gör man det bäst? Tid på året?
Bor på en gård i djupa skogarna med min fru och barn.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vildhallon i trädgård?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-15 kl 18:10 »
Det kan du absolut göra. Busken kommer ju ha svårt att suga upp vatten när rötterna skadats under flyttningen så det är vad man skall tänka på. Bäst är alltså att göra det tidigt på våren eller när den värsta sommarvärmen avtagit, då får den lite tid att återhämta sig. Men det går säkert att göra nu också, om man hjälper till att vattna. Och det är viktigare att du får en stor jordklump än att du får mycket grönska. Stammarna blir inte mer än ett par år i alla fall, sedan kommer det nya från rötterna.

Men de har en tendens att sprida sig så tänk på det när du väljer plats. Vissa anser dom vara ett ogräs.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Vildhallon i trädgård?
« Svar #2 skrivet: 07 aug-15 kl 11:32 »
Om man ska följa lagarna så bör man ha markägarens tillstånd innan man börjar plocka levande växter.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vildhallon i trädgård?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-15 kl 23:10 »
Hallonstammarna är tvååriga, det är andra året man får bär på dem.

Jag har mycket vildhallon på min tomt, och den här sommaren med omväxlande sol och regn har varit perfekt för dem, det har faktiskt varit idé att plocka en del. Vid torra och varma somrar som är alltför vanliga nuförtiden ger de bara små torra förkrympta hallon som det inte är någon mening att ta vara på.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vildhallon i trädgård?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-15 kl 02:02 »
Ja det kan en göra om en frågat markägaren om lov. Det gäller också att ta rätt skott dvs se till att du får med de skott som ska ge bär nästa år, de skotten du ska ta är de som skimrar i grönt/är gröna. Ta dem nu i höst för då syns det tydligt vilka skott som burit bär i år, de är torrare och bruna.
Vildhallon är oftast sötare an odlade hallon men de har också mer mask och är betydligt mindre i storlek.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser