Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan detta vara?  (läst 6733 gånger)

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
Vad kan detta vara?
« skrivet: 09 mar-15 kl 18:15 »
Hej på er!

Är en stadskille som precis köpt ett litet hus med egen trädgård. Är milt uttryckt helt förvirrad över allt man kan, borde och ska göra i sin trädgård. (Tips på en bra bok mottages gärna)

Har en häck som förra ägaren inte visste namnet på så tänkte kolla om någon här vet. Bilder i länkarna nedan.

Min tanke är att rensa trädgården från i princip allt som inte är ätbart så vill kolla innan jag gör något dumt.

Buskar

Bär

Detta forum är SUPER! Tack! :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-15 kl 18:31 »
Troligtvis aronia, det vill säga ätbara och nyttiga bär. Men vänta till löven kommer så du kan göra en säkrare identifiering.

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #2 skrivet: 09 mar-15 kl 18:57 »
Tack! Det var det jag hoppades på  :P

Inget sätt att kolla innan bladen kommer?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #3 skrivet: 09 mar-15 kl 19:04 »
Jag tror jag får dra tillbaka den gissningen. Knopparna ser inte ut som aronia och bären sitter för tätt, utan stjälkar. Skall fundera lite, eller så kanske någon annan har en bättre gissning.

Möjligen kan det vara liguster, den lövfällande sorten. Svårt att säga. I sådana fall är bären inte ätliga men har använts som färgämne och bläck.
« Senast ändrad: 09 mar-15 kl 19:09 av Ett svart får »

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #4 skrivet: 09 mar-15 kl 21:27 »
Det hoppas jag verkligen inte. Då gräver jag upp dom  (:)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-15 kl 11:26 »
Mitt tips är att du bor in dig i din nya trädgård i minst ett år innan du gör några större förändringar. Även om häckens bär inte är ätliga skulle jag tro att den tjänar som ett bra insynsskydd och vindskydd. Vindskydd är bra för andra växter man har i trädgården. Att få nya buskar att bli så där stora tar många år.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #6 skrivet: 10 mar-15 kl 11:50 »
Håller helt med Javill! Ta det varligt, bo in dig i trädgården och se vad som finns och hur du kan ha glädje av det innan du gör drastiska åtgärder. Det tar åratal att bygga upp en trädgård och det är lättare att ta bort saker i ett senare skede än att ersätta det man grävde bort för lättvindigt.
Förstår dock helt din önskan att bara ha ätbara/nyttiga saker i trädgården jag är likadan! Vi har också en ny gammal uppvuxen trädgård och jag håller på att fundera på vad jag vill lägga till och ta bort. Men jag vill se helheten först och det tar minst en växtsäsong.

tant gul

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #7 skrivet: 10 mar-15 kl 16:32 »
Hej, jag tycker att det ser ut som svarta vinbär :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #8 skrivet: 10 mar-15 kl 16:35 »
Dessutom är ju det där en tät och snygg häck

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #9 skrivet: 10 mar-15 kl 18:43 »
Det är väldigt likt mina ligusterbuskar. Jag ska försöka ta en bild i morgon om jag hinner hem innan det blir mörkt så vi kan jämföra.

Elin.Pil

  • Gäst
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #10 skrivet: 10 mar-15 kl 20:00 »
Det är helt klart liguster, den som inte är vintergrön. Väldigt fin som häck och lättskött.
Aronians bär sitter i klase som typ rönnbär, bladet är större än ligustern också och är inte lika lätt att formklippa som ligustern.

Köp aronia och ha den som friväxande buske istället!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #11 skrivet: 10 mar-15 kl 20:08 »
Jag tror jag får dra tillbaka den gissningen. Knopparna ser inte ut som aronia och bären sitter för tätt, utan stjälkar. Skall fundera lite, eller så kanske någon annan har en bättre gissning.

Möjligen kan det vara liguster, den lövfällande sorten. Svårt att säga. I sådana fall är bären inte ätliga men har använts som färgämne och bläck.

Aronia-bär ser ut som svarta rönnbär. Jag gissar på liguster
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #12 skrivet: 10 mar-15 kl 20:14 »
Aronia-bär ser ut som svarta rönnbär. Jag gissar på liguster
Jag kom på det efter en stund  :-[

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-15 kl 23:56 »
Tack så mycket för alla svar!

Ett år har jag tänkt att vänta men sen ligger häcken illa eftersom bären är giftiga till hehe




Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #14 skrivet: 12 mar-15 kl 16:53 »
Tack så mycket för alla svar!

Ett år har jag tänkt att vänta men sen ligger häcken illa eftersom bären är giftiga till hehe
Giftiga är en överdrift. Det är inte bra att äta dom men det krävs stora mängder för att man skall bli dålig och eftersom de smakar illa kommer ingen att äta ens i närheten av tillräckligt. Helt ofarligt för barn, om det är vad du är orolig för.

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #15 skrivet: 12 mar-15 kl 17:08 »
Ja det var det. Har en liten huligan på 18 månader :)

Lite lugnare nu. Tack!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #16 skrivet: 12 mar-15 kl 18:50 »
Det största problemen med liguster är alla de hemska färgfläckarna man får av bären.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Elin.Pil

  • Gäst
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #17 skrivet: 18 mar-15 kl 13:43 »
Vilken smutskastning av liguster!!  :-\

Klipper du häcken som sig bör blir det knappast ens bär, enstaka kanske, om du har tur. Då slipper du både att tänka på fläckar eller att småliv ska knapra. Att ta bort en häck är ofta att göra sig själv en otjänst, då de skyddar för både insyn och vind och ger trädgården fin stomme. Är den risig så går det bra att föryngra genom att klippa ned ligustern vid "fotknölarna".


 

Mika01

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #18 skrivet: 18 mar-15 kl 14:22 »
Tackar! Nej den är faktiskt tokfin och tät men jag har lite problem med växter som inte ger någon "skörd" :)

Den får stå minst ett år till i alla fall.

Elin.Pil

  • Gäst
SV: Vad kan detta vara?
« Svar #19 skrivet: 18 mar-15 kl 15:57 »
Vindskydd är också en "skörd" :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser