Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av att odla hasselnötter?  (läst 20702 gånger)

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« skrivet: 06 jan-14 kl 23:08 »
Jag håller på och funderar över min lilla fruktlund som jag vill påbörja plantering av i år. Jag funderar över om jag ska sätta några hasselbuskar väster om lunden som vindskydd och förhoppningsvis också få lite nötter. Är det någon här som har erfarenhet av att odla hassel?

En sak jag inte blir riktigt klok på är hur höga buskarna blir. Jag hittar lite motstridiga uppgifter när jag googlar, allt från 3 - 15 meter. Är det någon som vet hur det förhåller sig? Och hur snabbväxande är dem?

Jag antar att jag bör satsa på någon förädlad sort som ger stora nötter om det ska bli någon nötskörd av. Är det någon som har några goda eller dåliga erfarenheter av någon sort att dela med sig av? Jag tror mig också veta att jag bör skaffa ett par olika sorter för att förbättra pollineringen, eller?

Hur ofta/hur mycket bör man beskära dem för att de ska ge bra med nötter?

Platsen jag tänker på ligger i den västra kanten av min trädgård. Utanför tomtgränsen är det öppen åker så det blåser en del. Trädgården sluttar här lite grann åt väster så fruktlunden kommer hamna ovanför hasseln i sluttningen. Min förhoppning är att hasseln ska tåla vinden och växa hyfsat snabbt. Jag hoppas också att den blir några meter hög så att den ger vindskugga åt de lite högre planterade träden åtminstone de första åren då de är små. Tror ni hassel kan vara ett gott val för mig?

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 23:18 »
Jag håller på och funderar över min lilla fruktlund som jag vill påbörja plantering av i år. Jag funderar över om jag ska sätta några hasselbuskar väster om lunden som vindskydd och förhoppningsvis också få lite nötter. Är det någon här som har erfarenhet av att odla hassel?

En sak jag inte blir riktigt klok på är hur höga buskarna blir. Jag hittar lite motstridiga uppgifter när jag googlar, allt från 3 - 15 meter. Är det någon som vet hur det förhåller sig? Och hur snabbväxande är dem?

Jag antar att jag bör satsa på någon förädlad sort som ger stora nötter om det ska bli någon nötskörd av. Är det någon som har några goda eller dåliga erfarenheter av någon sort att dela med sig av? Jag tror mig också veta att jag bör skaffa ett par olika sorter för att förbättra pollineringen, eller?

Hur ofta/hur mycket bör man beskära dem för att de ska ge bra med nötter?

Platsen jag tänker på ligger i den västra kanten av min trädgård. Utanför tomtgränsen är det öppen åker så det blåser en del. Trädgården sluttar här lite grann åt väster så fruktlunden kommer hamna ovanför hasseln i sluttningen. Min förhoppning är att hasseln ska tåla vinden och växa hyfsat snabbt. Jag hoppas också att den blir några meter hög så att den ger vindskugga åt de lite högre planterade träden åtminstone de första åren då de är små. Tror ni hassel kan vara ett gott val för mig?

Hassel blir upp till 15 m men då krävs det en bra plats och väldigt lång tid. Jag har hasslar som är drygt 10 m höga men har haft större tidigare. Om du planterar turkisk trädhassel istället så får du stora träd efter 50 år. Ska du odla för nötternas skulle så är det en fördel att beskära hårt och hålla höjden till 3-4 m. Jag tror inte att hassel är ett bra alternativ för att få de stora skördarna av stora nötter. Att odla egna hasslar handlar mer om att göra något kul och få några nötter som bonus.

/Stellan
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 23:29 »
Tack för bra svar!

Det är helt ok för mig om det inte blir några stora mängder nötter, förutsatt att de istället fyller sin funktion som vindskydd. Jag ser det mer som en bonus. Men jag vill ju gärna samla så mycket kunskap jag kan för att få en så stor liten skörd jag kan om jag väljer att sätta dem.   ;)

Att beskära hasseln till 3-4 meter, som du skriver, kan kanske vara acceptabelt för mig. Men det hade nog varit bättre om jag kunde hålla dem kring 5 meter för vindskyddets skull. Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar för hasseln att växa till 3-4 meters höjd?

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 23:41 »
Tack för bra svar!

Det är helt ok för mig om det inte blir några stora mängder nötter, förutsatt att de istället fyller sin funktion som vindskydd. Jag ser det mer som en bonus. Men jag vill ju gärna samla så mycket kunskap jag kan för att få en så stor liten skörd jag kan om jag väljer att sätta dem.   ;)

Att beskära hasseln till 3-4 meter, som du skriver, kan kanske vara acceptabelt för mig. Men det hade nog varit bättre om jag kunde hålla dem kring 5 meter för vindskyddets skull. Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar för hasseln att växa till 3-4 meters höjd?

Jag har planterat nötter från ICA och det tog 4 år för att passera 2 m. Nu växer de inte så snabbt för det är planterade på en vindpinad plats. Köper du två-åriga plantor så tar det ungefär lika lång tid att få upp dem till 3 meter. Att låta dem bli 5 m medför bara att det blir svårare att plocka nötterna :) När jag besökte hasselnötsodlingar i Turkiet och Azerbajdzjan så var buskarna beskärda till en höjd på ca 3 m. Enligt ägarna var det optimalt ur plockningssynpunkt.

Ska du ha en stor skörd bör du köpa plantor som är för hasselnötsodling och inte för någon typ av viltvård.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-14 kl 00:00 »
Hoppar in med en hasselfråga. Vi har en hel del hassel här i krokarna och vissa år har jag sett att det är mycket nötter på buskarna. Men, när ska man egentligen skörda? Häromåret var det massor med nötter och jag tänkte att det borde vara dags att skörda. Gick ut några dagar senare och alla nötter var i princip borta. Gissar på ekorrar och fåglar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #5 skrivet: 07 jan-14 kl 00:02 »
Jo, det är ju sant att det blir lite svårplockat med så höga buskar.  :) Jag hade tänkt mig att jag skulle plocka nötterna när faller själva från buskarna, men jag inser att det kan vara lite naivt efter att ha läst andras erfarenheter om att hinna före ekorrar och fåglar med skörden.

Ungefär hur breda tror du buskarna blir om man håller dem kring 3-5 meter? Jag funderar på hur tätt jag skulle våga plantera dem.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #6 skrivet: 07 jan-14 kl 00:04 »
Hoppar in med en hasselfråga. Vi har en hel del hassel här i krokarna och vissa år har jag sett att det är mycket nötter på buskarna. Men, när ska man egentligen skörda? Häromåret var det massor med nötter och jag tänkte att det borde vara dags att skörda. Gick ut några dagar senare och alla nötter var i princip borta. Gissar på ekorrar och fåglar.

Ja, det verkar ju vara en bra fråga det här. Jag har fått för mig att det är väldigt vanligt att skörden äts upp av andra. Samtidigt lär det ju inte bli så lyckat om man tar in dem och försöker torka dem för tidigt.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #7 skrivet: 08 jan-14 kl 00:09 »
Höjden blir 4-6meter beroende på sort.

Tillväxten kan bli upp till en meter per år om förutsättningarna ( ljus, jordmån och fukt) är de rätta, men kan oxå stanna vid 20cm per år om något saknas.

Om du tänker plocka nötterna bör du välja en förädlad variant, annars blir nötterna så små att det inte är mödan värt. De nötter som i handeln säljs som hasselnötter är vanligen från en nära släkting som växer i Turkiet med omnejd. D.v.s. ej "äkta" hasselnöt

Inköp av förädlade buskar gör du billigast på tysk nätplantskola, t.ex. Pflanzmich.de
Sök på det latinska namnet (Corylis) så får du även upp de flesta sorter som finns i plantskoleregistret.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #8 skrivet: 08 jan-14 kl 12:24 »
Man skulle eventuellt kunna låna en liten liten planta ur Rya skog i Göteborg. Där odlades förr hasselnötter, till och med exporterades. (Där odlades även humle för ölkryddning och även humle kan man hitta där än, så nu vet ni det.)

Hasselbuskar, eller kunskap om dem kanske finns i klosterträdgården i Vadstena?

Nästa år får jag nog nötter på ett träd som jag tog i det vilda. Det har nog tagit tio år innan plantorna ger nötter. Men årets skörd var dålig, kanske på grund av den kalla våren.

Åtminstone det första trädet har väldigt goda nötter, med mer smak än de köpta, kanske är de lite mindre, men inte mycket.

Det kändes stort, som en viktigt milstolpe när jag för några år sedan för första gången, på kanske flera hundra år, kunde skörda hasselnötter på min lott på jorden. (Där har varit ganska väl avbetat och utbrukat i generationer).

Av nötterna har gjort hasselnötskräm, dvs malt nötterna och blandat i smör. Gott! Någon som har recept på hasselnötskräm?

Men jag vet om några buskar som sattes för ungefär hundra år sedan och som skall vara av en fin förädlad sort.

Kan man ta sticklingar av hasselnöt?
Tanken är snabbare än handen.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #9 skrivet: 16 jan-14 kl 23:44 »
Här hittade jag lite intressant läsning om hasselnötsodling:

http://www.permakulturiskane.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/notodlingisydsverige.pdf

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #10 skrivet: 17 jan-14 kl 11:37 »
Här hittade jag lite intressant läsning om hasselnötsodling:

Ja, vilket bra tips. Tack! :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sprangskiss

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #11 skrivet: 18 jan-14 kl 22:09 »
Kan gå med sticklingar, har jag läst på någon engelsk sida, med ungefär 5% lyckat resultat. Du kan inte ympa dem på trädhassel som man gör komersiellt?

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-15 kl 14:09 »
Hade gott om hasselbuskar/träd i förra trädgården. Ekorrarna var som tokiga! Fanns inte en nöt kvar när de var klara. Hur skulle man gå tillväga för att hinna före ekorrarna - men ändå få mogna nötter?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #13 skrivet: 12 aug-15 kl 16:29 »
Hade gott om hasselbuskar/träd i förra trädgården. Ekorrarna var som tokiga! Fanns inte en nöt kvar när de var klara. Hur skulle man gå tillväga för att hinna före ekorrarna - men ändå få mogna nötter?

Det skulle jag också vilja veta. Hinner inte mer än tänka att nötterna nog snart är klara så är alla puts väck.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #14 skrivet: 13 aug-15 kl 08:58 »
När de börjar bli lite bruna på träden brukar man kunna hinna emellan och plocka dem. De är förvånansvärt väl dolda så man får vars noggrann. Sedan skall de torkas och kan ätas till jul. Mer smak än i de köpta, som vanligt med självodlat höll jag på att säga.

Verkar vara ett nötår i år. Åt min första gröna igår, de smakar ingenting. Men man kan ju inte låta bli, precis som med äpplen. :-)
Tanken är snabbare än handen.

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #15 skrivet: 13 aug-15 kl 09:06 »
Vill trumma igen för nötterna i Rya skog, de är stora och fina och väl värda att föra vidare istället för något köpt (som man heller antagligen inte har juridiskarättigheter till)
Så till skogs ni i Göteborgs omnejd! Men förstör inget i reservatet.  Glöm inte humlen.

Ingen av mina sticklingar av de förädlade hasslarna tog sig för övrigt :-(
Tanken är snabbare än handen.

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #16 skrivet: 13 aug-15 kl 10:44 »
Hej gudu!
Var ligger Rya skog? Och vad är det för typ av odling? Vanlig vild hassel? Fungerar det verkligen att ta sticklingar av träd och få dem att rota sig? För man får väl inte gräva upp en hel planta i naturen? Nu kom det många frågor på en gång! :) Men hasselnötter är gott så det är ju kul att kunna plocka sina egna. Om man nu hinner före ekorren! ;)

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #17 skrivet: 13 aug-15 kl 11:31 »
Nej det får man inte, det är ett naturreservat, ursäkta om det uppfattats som uppmaning till olagligheter. Sedan bör man ha i åtanke att den onda staden Göteborg regelbundet försöker utplåna den för att göra industrimark. Den idag gamla generationen hade för övrigt en fin badplats där som små. Hela Hisingens södra strand skulle kunna varit en riviera med ett av Sveriges bästa odlingsläge, om det inte varit för industriområdena. (Hisingstad utsattes för ett fientligt övertagande 1903 och Hisingens utveckling sedan dess är känd)

Tyvärr är det väl en tidsfråga innan eldsjälarna inte kan stoppa kommunstyrelsen i dess tillväxtsiver för Rya skog. Då skulle det vara bra om genbanken fått sprida sig. Nej, usch, nu låter det så där igen. Ursäkta.


Google är din vän:
 http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/lanets-naturreservat/goteborg/rya-skog/Pages/index.aspx

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rya_skog

Det finns fina tavlor att läsa på plats.



Tanken är snabbare än handen.

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #18 skrivet: 13 aug-15 kl 12:02 »
Ja Ryaverken borde ju varit en ledtråd förstås :) Hade faktiskt ingen aning om att det fanns ett naturreservat där. Trots att jag bott i Gbg, Mölndal, Partille och Härryda i nästan hela mitt liv!

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #19 skrivet: 13 aug-15 kl 13:23 »
Nej pärlan är inte så mycket talad om, de styrande vill ju helst ha bort den sedan decennier. Väl värd ett besök.

För övrigt, visste ni att det finns en unik hällmålning på Hisingen och att nästan alla göteborgstraktens medeltidskyrkor ligger på Hisingen eller att kung Magnus och drottning Blanka ofta firade midsommar på Lindholmens slott? Spårar visst ur, men ni kan gissa var jag är uppvuxen. :-)
Tanken är snabbare än handen.

M L S A

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-15 kl 13:10 »
Låter som ett bra utflyktsmål! Tack för tipset :)

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Erfarenheter av att odla hasselnötter?
« Svar #21 skrivet: 17 aug-15 kl 18:25 »
Har nu jämfört och nötterna från Rya skog är minst dubbelt så stora som de vilda ifrån runt härikring. De har även förökat sig, vilket ju är riktigt roligt! Det är minst två små plantor under den stora preskriberade.
Tanken är snabbare än handen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Mikael Jalonen, beekeepern, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser