Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grund till garage  (läst 1892 gånger)

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
Grund till garage
« skrivet: 19 jul-16 kl 19:26 »
Hej!

Håller på med ett garagebygge. Min kontrollansvarige tycker jag skall lägga plast under grunden...jag är lite tveksam...vad tycker ni?

Skall lägga ut fint material och väga av för att sedan placera ut formen. Har ni några handfasta tips för att väga av så det blir rakt och fint? Kan man lita på ett avvägningsinstrument från ex. Jula?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Grund till garage
« Svar #1 skrivet: 19 jul-16 kl 20:02 »
Vad för slags plast?  Någon form av folie,  markisoleringsskivor eller något annat? Ska garaget byggas för att kunna hållas uppvärmt eller inte?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Grund till garage
« Svar #2 skrivet: 19 jul-16 kl 20:34 »
Avvägningsinstrumenten från Jula duger nog för ett litet garagebygge, dom +-/mm som kan skilja kommer du nog inte att märka.

En laser är oftast enklare, dom brukar ju ha angivet vilken tolerans man kan förvänta sig.

Har jobbat ett antal år med utsättning av hus, inte direkt några hantverkare som egentligen har någon nytta av en felmarginal på +-/ 2 mm som jag hade som riktvärde både i höjd och plan. Man brukar resonera att eventuella fel fixar muraren till..

Men skit in, skit ut.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Grund till garage
« Svar #3 skrivet: 19 jul-16 kl 21:57 »
Vad för slags plast?  Någon form av folie,  markisoleringsskivor eller något annat? Ska garaget byggas för att kunna hållas uppvärmt eller inte?

Vanlig tjock "byggplast". Någon typ  av kontinuerlig uppvärmning blir det ju inte tal om till att börja med.

Hans motivering var "Det skyddar mot radon samt någon gång i framtiden du kanske vill göra om garaget till någon typ av boende"

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Grund till garage
« Svar #4 skrivet: 19 jul-16 kl 21:59 »
Avvägningsinstrumenten från Jula duger nog för ett litet garagebygge, dom +-/mm som kan skilja kommer du nog inte att märka.

En laser är oftast enklare, dom brukar ju ha angivet vilken tolerans man kan förvänta sig.

Har jobbat ett antal år med utsättning av hus, inte direkt några hantverkare som egentligen har någon nytta av en felmarginal på +-/ 2 mm som jag hade som riktvärde både i höjd och plan. Man brukar resonera att eventuella fel fixar muraren till..

Men skit in, skit ut.

Jag kan nog komma åt och låna ett bra instrument som det verkar, dock ingen laser.

Dags att sätta fart så garaget blir klart och jag kan börja mosa in grejer för att inse hur litet det blev trots allt....

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Grund till garage
« Svar #5 skrivet: 20 jul-16 kl 09:05 »
Vanlig tjock "byggplast". Någon typ  av kontinuerlig uppvärmning blir det ju inte tal om till att börja med.

Hans motivering var "Det skyddar mot radon samt någon gång i framtiden du kanske vill göra om garaget till någon typ av boende"

Är det problem med markradon i dina trakter?

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Grund till garage
« Svar #6 skrivet: 21 jul-16 kl 12:51 »
Jag försöker undvika plast så långt det går och ser ingen anledning till att lägga plast under ett garage. Betongen är så pass tät att det räcker att täta genomföringarna.

Till en bostad skulle jag lägga en extra dränslang i makadamen för att kunna skapa undertryck om man får radonproblem i framtiden

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Grund till garage
« Svar #7 skrivet: 22 jul-16 kl 12:49 »
Jag försöker undvika plast så långt det går och ser ingen anledning till att lägga plast under ett garage. Betongen är så pass tät att det räcker att täta genomföringarna.

Till en bostad skulle jag lägga en extra dränslang i makadamen för att kunna skapa undertryck om man får radonproblem i framtiden

Det är väl min ungefärliga uppfattning också...just nu står vi och väger med olika åsikter, min kontrollansvarige och jag....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Grund till garage
« Svar #8 skrivet: 22 jul-16 kl 13:00 »
En dunk vatten en slang och en käpp går bra när man väger av.

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Grund till garage
« Svar #9 skrivet: 22 jul-16 kl 13:02 »
En dunk vatten en slang och en käpp går bra när man väger av.

Det där får du gärna utveckla :)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Grund till garage
« Svar #10 skrivet: 22 jul-16 kl 13:05 »
Genomskinlig plastslang som man lägger så att ändarna sticker upp på båda de ställen man vill jämföra höjden på. Häll i vatten i slangen så det når upp i båda ändarna men inte rinner över. Då är vattennivån densamma i båda ändar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Grund till garage
« Svar #11 skrivet: 22 jul-16 kl 17:05 »
Och stoppar du den ena änden i en dunk som du ställer eller hänger upp centralt på ditt bygge så du får vattenytan i ögonhöjd så blir du av med fel som kan uppstå om slangen töjer sig. Sedan nollar du bara käppen där du vill ha tänkt höjd. Jag använder en tvådelad teleskop-pinne med en stump måttband tejpad på.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Grund till garage
« Svar #12 skrivet: 24 jul-16 kl 20:54 »
Hur är konstruktionen tänkt? Egen form eller kantelement? Vad är det för terräng? Högt/lågt läge? Tanken är ju att du ska ha dränerande skikt som inte suger upp vatten till plattan men i praktiken blir ju det ofta svårt.
Ska du ha platta på mark bör du ha något mer kapillärbrytande skikt som tex plast eller markisolering. Detta för att plattan kommer suga upp eventuellt vatten som finns under. Är du hundra procent säker på att det inte kommer finnas någon markfukt under plattan så kan du skippa plast och isolering. Skillnaden är att om du bygger krypgrund så kan fukten ventileras bort, nu sugs den upp av betongen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Grund till garage
« Svar #13 skrivet: 24 jul-16 kl 23:26 »
Det med att i framtiden kanske göra en slags bostad påverkar saken väsentligt. Idag byggs ju allt med markisolering under och i kanten. Själv la jag gammal presenning från ett lastbilssläp under, och utanför plattan grävde jag ner 60 cm och ställde markskivor på kant. Då har tjälen svårt att krypa runt och in i plattan. Markfukt har Du för övrigt överallt. I alla fall mer eller mindre. Och betongen sugar upp den.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Grund till garage
« Svar #14 skrivet: 14 aug-16 kl 15:41 »
Om du någonsin funderar på att värma upp skulle jag lägga minst 100mm cellplast under. Och vanlig tjock byggplast.

Med tanke på att cellplast är så billigt och hur dyrt det är att bygga så hade jag gjort det oavsett om du planerar för uppvärmning eller ej. Det blir ju i princip omöjligt att tilläggsisolera I efterhand.

Jag hade nog gjort som din kontrollansvarige


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser