Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignon med Höns?  (läst 1208 gånger)

MathildaOttosson

  • Inlägg: 10
  • Hönor! <3
    • Bohuslän
Mignon med Höns?
« skrivet: 30 jan-16 kl 10:30 »
Hej!  :)
Jag är sugen på att skaffa ett par mignon ankor och med det kommer de lite funderingar.
Jag har en grupp med två tuppar och nio hönor av blandade raser men alla är "stora". Det jag funderar på är om det går att ha ankorna i samma hus som hönorna? Har tidigare haft mysk och det har inte varit några problem men mignon ankorna är ju så mycket mindre.. Är de såpass kaxiga att det går att ha ihop ändå? Eller tror ni att tupparna kommer vara å hacka på dem?
Jag är verkligen sugen på att prova på att ha denna söta badanka men vill inte utsätta dem för något...
Sedan funderar jag även på hur benägna de är att flyga iväg, har förstått av det jag läst att de tycker om att ha luft under vingarna. Men kan de tänka sig att flyga iväg hemifrån även om de vet vart de får mat?

Tacksam för svar!  :)
MVH Mathilda
Bor på liten gård på landet med 3 gotlandsruss, 5 katter, kanin, och en massa härliga hönor! <3

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Mignon med Höns?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-16 kl 17:07 »
Ingen erfarenhet själv, men försökte kolla upp det lite åt dig. Det verkar gå bra enligt dessa: http://www.backyardchickens.com/products/call-duck

Några citat:

"(...) amiable with other poultry (...)" ("Vänliga med andra fjäderfän".)
"They may be small but they don't know it." ("De är små men de vet det inte", vilket jag tolkar som att de är kaxiga.)
"(...) they get along with chickens and other birds quite well." ("De kommer bra överens med höns och andra fåglar".)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

MathildaOttosson

  • Inlägg: 10
  • Hönor! <3
    • Bohuslän
SV: Mignon med Höns?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-16 kl 12:45 »
Så skönt! Misstänkte att de nog kunde vara lite kaxiga! Tack! :)
Bor på liten gård på landet med 3 gotlandsruss, 5 katter, kanin, och en massa härliga hönor! <3

netagreta

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
SV: Mignon med Höns?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-16 kl 14:49 »
Jag köpte 3 st Mignon i somras och har dom i egen hage.
Första gången jag släppte ut dom på gården flög dom iväg handlöst och kraschade uppe på verandataket!
Nu har jag vingklippt dom och nu promenerar dom förvånansvärt fint tillsammans med hönsen. Dom håller sig i närheten av tuppen hela tiden. Jättegulliga tillsammans  :)
Går alldeles säkert att ha dom i samma bostad men jag tycker att dom blöter och kladdar för mycket med vattnet.
Blir det jättekallt så får dom nog flytta in ändå.
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser