Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostkvarn  (läst 2810 gånger)

köksträdgård

  • Inlägg: 13
    • Skåne
Kompostkvarn
« skrivet: 23 jun-16 kl 07:00 »
Någon som har tips/erfarenhet av kompostkvarnar?
Att använda till grenar från buskar/träd, både nyklippta och torra, och kanske till avklipp av större perenner.
Det "malda" tänker jag mig använda som marktäckning bland bärbuska o dyl.
Har förstått att det finns ett par (minst) olika sorters kvarnar, fördelar? nackdelar?
Alla synpunkter är välkomna!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kompostkvarn
« Svar #1 skrivet: 23 jun-16 kl 07:54 »
Jag köpte en gardol LH 280A med valsar för 2000kr på bauhaus, det är bland de bästa köp jag gjort någonsin. Tyvärr verkar den inte finnas att köpa längre, men de har en annan gardol för samma pris som kanske är lika bra.

Helt genial maskin, efter jag sågar ner ett träd så flisar jag upp grenarna och det blir ingenting kvar, man slipper ha rishögar liggande i många år. Den klarar upp till 45mm, men då skall det vara mjukt trä. Men den klarar i alla fall allt som jag inte vill göra ved av. Jag vet inte hur många kubik jag kört igenom den, det handlar om enorma mängder. Materialet kan man använda för marktäckning, precis som du skriver, men jag får ju så mycket så det mesta sprider jag ut i skogen och så förmultnar det snabbt ner och förbättrar jorden.

Enda nackdelen är att vissa sorters löv gärna vill fastna i valsarna. Speciellt björk, det blir till en kladdig deg när man flisar den. Men om man låter riset ligga i solen och torka några dagar försvinner problemet, eller om man kör på vinterhalvåret.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Kompostkvarn
« Svar #2 skrivet: 23 jun-16 kl 08:59 »
Jag har erfarenhet av den "äldre" typen med knivar på roterande skiva. Den rekommenderar jag inte.
Vid stopp måste man montera isär apparaten för att rensa. Dessutom är ljudnivån besvärande hög. Den har jag gjort mig av med.
Skall jag köpa en ny blir det en med långsamtgående vals som mal istället för att skära. Men se till att den har back. Bekvämare vid fastkörning. Om det fungerar vet jag inte då jag saknar egen erfarenhet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kompostkvarn
« Svar #3 skrivet: 23 jun-16 kl 09:08 »
Backen fungerar när man kört fast, men oftast får man släppa på mothållet också.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kompostkvarn
« Svar #4 skrivet: 23 jun-16 kl 12:29 »
Jag köpte en gardol LH 280A med valsar för 2000kr på bauhaus, det är bland de bästa köp jag gjort någonsin. Tyvärr verkar den inte finnas att köpa längre, men de har en annan gardol för samma pris som kanske är lika bra.

Helt genial maskin, efter jag sågar ner ett träd så flisar jag upp grenarna och det blir ingenting kvar, man slipper ha rishögar liggande i många år. Den klarar upp till 45mm, men då skall det vara mjukt trä. Men den klarar i alla fall allt som jag inte vill göra ved av. Jag vet inte hur många kubik jag kört igenom den, det handlar om enorma mängder. Materialet kan man använda för marktäckning, precis som du skriver, men jag får ju så mycket så det mesta sprider jag ut i skogen och så förmultnar det snabbt ner och förbättrar jorden.

Enda nackdelen är att vissa sorters löv gärna vill fastna i valsarna. Speciellt björk, det blir till en kladdig deg när man flisar den. Men om man låter riset ligga i solen och torka några dagar försvinner problemet, eller om man kör på vinterhalvåret.

Instämmer, helt fantastisk maskin för liten peng! (min skulle nog må bra av lite slipning efter lång tids misshandel, men det är jag inte kvinna till)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kompostkvarn
« Svar #5 skrivet: 23 jun-16 kl 12:38 »
Instämmer, helt fantastisk maskin för liten peng! (min skulle nog må bra av lite slipning efter lång tids misshandel, men det är jag inte kvinna till)
Jag vet inte om dom egentligen går att slipa, om du har en sådan med valsar. Eggarna måste vara i perfekt vinkel och lika långa för att passa mot mothållet. Men åtminstone min tycks inte behöva slipas, även om andra delar på maskinen börjar bli slitna är eggen perfekt. Men skulle man råka köra igenom en pinne med spik i är det nog bara att kassera maskinen.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kompostkvarn
« Svar #6 skrivet: 24 jun-16 kl 13:32 »
Jag vet inte om dom egentligen går att slipa, om du har en sådan med valsar. Eggarna måste vara i perfekt vinkel och lika långa för att passa mot mothållet. Men åtminstone min tycks inte behöva slipas, även om andra delar på maskinen börjar bli slitna är eggen perfekt. Men skulle man råka köra igenom en pinne med spik i är det nog bara att kassera maskinen.

Spik har den inte råkat utför däremot verkar det som det blev lite för mycket för den med ett gäng gamla vresrosor, som var just det vresiga - jag övervägde att göra ved av dem, men tänkte det var lite jobbigt med taggarna. Nåväl nu orkar den inte riktigt tugga igenom lite tjockare grejer längre. ;D
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #7 skrivet: 24 jun-16 kl 21:25 »
...Har en B-tema med vals, 40mm spikraka kvistar ska den kunna tugga i sig.Kvistar är ju sällan spikraka så i verkligheten blir det tunnare pinnar man trycker ner...Malt många vresrosor inga problem...För mig det står i manualen att kör man kraftigare pinnar kan man justera ut mothållet med en ratt...Eller tunnare pinnar justera in rätt... Kör man fast slår den automatiskt back...finns även manuell backfunktion...Går på 10A säkring vad jag märkt...Bra pryl materialet stannar hemma så att säga eller inga enorma rishögar byggs...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 4 användare (2 dolda)
Monica Wallenberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser