Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel till hönsgård  (läst 6456 gånger)

En hönsmamma i Värmland

  • Inlägg: 1
    • Värmland
Stängsel till hönsgård
« skrivet: 20 jun-16 kl 08:16 »
Hej!

Ny i forumet. Mycket spännande, mycket informativt!

Jag har nu skaffat kycklingar, byggt hönshus men inte inhängnad. Min fråga är då vilket stängsel är att föredra? Gärna något som är högt, minst 1 m. Vart finns detta att få tag på?

En hönsmamma i Värmland

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #1 skrivet: 20 jun-16 kl 09:44 »
Hej,

Jag har byggt min hönsgård av putsnät:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-2000022891/
https://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tillbeh%C3%B6r-mur-och-puts/putsn%C3%A4t-p20960


Stabilt och bra, såg en gång hur räven försökte ta sig in, men han fick ge upp. Glöm inte att vika ut eller gräva ner minst 20cm i botten så grävande rovdjur inte kan ta sig in.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #2 skrivet: 20 jun-16 kl 11:08 »
minst 1 m?  Vad ska du ha för höns?   Det flyger mina över hur lätt som helst. Jag har nog 1,8 m högt  och nät över.

Gilbert

  • Gäst
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #3 skrivet: 20 jun-16 kl 11:19 »
Du skall själv kunna få plats så 2.5 meter med tak. Vi har inget nedgrävt för hönsen går in på nätterna och då stänger vi luckan. Då kan man ha vanligt hönsnät till utegården. Man behöver inte bygga en fästning om den inte används som en sådan.

Lbrant

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #4 skrivet: 20 jun-16 kl 21:46 »
Till er som har erfarenhet, funkar det lika bra med putsnät (om man väljer det) som har 25mm mellan maskorna?
Eller bör det vara 19mm av en anledning?
Mest bara så man eventuellt inte gör något tokigt om man skulle köpa med större maskor...

Gilbert

  • Gäst
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #5 skrivet: 20 jun-16 kl 21:50 »
Nätet som grävs ner i jord rostar upp på bara några säsonger.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #6 skrivet: 20 jun-16 kl 22:35 »
Du skall själv kunna få plats så 2.5 meter med tak. Vi har inget nedgrävt för hönsen går in på nätterna och då stänger vi luckan. Då kan man ha vanligt hönsnät till utegården. Man behöver inte bygga en fästning om den inte används som en sådan.

Och det har aldrig hänt att en räv har grävt sig in mitt på dagen? Folk jobbar och det kan vara ostört i en hel dag. Men som vanligt ska du uttala dig tvärsäkert bara för du inte gjort så. Det är väl en avvägning man gör om man ska gräva ner nät. Om hönshuset ligger lite offside och mycket buskage eller skog nära skulle jag gräva ner nätet även om det rostar upp på några år. Går väl använda nåt grövre att gräva ner om man vill.

Gilbert

  • Gäst
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #7 skrivet: 20 jun-16 kl 22:47 »
Och rävar finns det i varje hönsgård?
Höken är den vanligaste plågan, sedan kan man ju räkna upp alla rovdjur som finns. En grävling forcerar nätet enkelt om han vill. Här finns räv men de har inte gått på hönsen.
Innergården har 19 mm nät inomhus, men ute är det bara overkill och fördyrar hönshuset.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #8 skrivet: 20 jun-16 kl 22:57 »
Och rävar finns det i varje hönsgård?
Höken är den vanligaste plågan, sedan kan man ju räkna upp alla rovdjur som finns. En grävling forcerar nätet enkelt om han vill. Här finns räv men de har inte gått på hönsen.
Innergården har 19 mm nät inomhus, men ute är det bara overkill och fördyrar hönshuset.

Nu gjorde du det igen! Bara för att du inte har haft några problem med räv så behöver ingen annan ha det heller..Höken är väl inget problem han tar en åt gången. Hur tror du det ser ut om räven får härja ostört. Varför har du 19 mm inomhus verkar overkill och fördyrar hönshuset.

Lbrant

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #9 skrivet: 20 jun-16 kl 23:01 »
Vill inte komma in som en kil mellan Östergötland och Västergötland men undrar vad du, Gilbert, menar med "innergård-inomhus och utomhus".
Är ny på området och håller just på att lära mig ett och annat för att inom kort skaffa mig egna höns... Undrar därför hur du menar då jag är på gång att snart bygga min hönsgård. Om du har tid och lust får du gärna gå in i min tråd från tidigare idag, "Nybörjare som önskar hjälp med hönsgårdsförslag", och ge mig lite tips på hur jag ska tänka utifrån mina frågor.
Gärna ni andra också, så klart :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #10 skrivet: 20 jun-16 kl 23:08 »
Jag har två hönsgårdar..
Den ena är en omgjord hundgård där man hade använt armeringsmatta denna klädde jag med hönsnät.
Det har funkat hur bra som helst, efter angrepp av rovfågel så bygde jag tak av hönsnät och sedan dess har set klarat sig.
Den andra har jag hönsnät i väggar och tak och putsnät som jag vek ut en tretti cm i botten.
Jag står i begreppets bygga en gård till som kommer ligga på baksidan där man i inte alls har koll på vad som händer. Då blir det antagligen putsnät i hela väggen och ett en tät armeringsmatta i botten.
Som kommer att vikas Ut för att förhindra grävning. Och givetvis tak.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #11 skrivet: 20 jun-16 kl 23:33 »
Vill inte komma in som en kil mellan Östergötland och Västergötland men undrar vad du, Gilbert, menar med "innergård-inomhus och utomhus".
Är ny på området och håller just på att lära mig ett och annat för att inom kort skaffa mig egna höns... Undrar därför hur du menar då jag är på gång att snart bygga min hönsgård. Om du har tid och lust får du gärna gå in i min tråd från tidigare idag, "Nybörjare som önskar hjälp med hönsgårdsförslag", och ge mig lite tips på hur jag ska tänka utifrån mina frågor.
Gärna ni andra också, så klart :)

Jag har byggt ett problemfritt hönshus med utegård som är säkert nog och inte hysteriskt byggt. Det är aldrig någon som diskuterar sjukdomar, hygien eller damm. Bara det är galler mot allt så är det bra.
Senast jag hörde en räv kosta på sig att gräva sig in var under en vanlig gammal telefonstolpe man lagt ut på gräs som hade massor av lös grus.
En räv slåss inte ens med gässen när den kommer utan försöker komma åt gulingar eller käka så många ägg han hinner med innan jag kommer med bössan.
Höns som går lösa råkar ofta ut för både hök och räv där höken dominerar.
Vi tar ett antal rävar varje år och har redan tagit ett par men fortfarande inte hos hönsen. Det har blivit en smitta på forumet att räven gräver sig in i varenda hönsgård.
Vi har gässen på andra sidan vägen ca 100 meter från huset och kan hålla räven på avstånd. Hönsen är ca 50m från huset och där har aldrig ens tassat en räv, men väl en destruktiv grävling som fångades och blyades. En hönsbesättning har tre fiender, höken, höken och höken.
Taket är en betydligt bättre investering.
Jag skulle lagt plattor runt om jag hade problem med grävande djur. Sedan är det en plikt att se till hönsen dagligen och då ser man lite vad som är på gång.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #12 skrivet: 21 jun-16 kl 00:36 »
Jag har gott om räv o grävling men aldrig haft problem med grävande. Jag har nämligen elrep runt hönsgården. En tråd på ca 15 cm o en på 25. Dvs räven nosar på tråden och tycker sen det kan kvitta med hönsen. Jag har gamla brädor liggande utmed nätväggen så inte gräset tar sig upp i tråden. Här är en bild från när det var nybyggt. Har funkat bra i många år.
//Luff

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #13 skrivet: 22 jun-16 kl 13:22 »
Det verkar som det finns mycket att säga i ämnet. Svaret till TS är dock att inte tänka så mycket på att hålla hönsen inne  som att hålla räven/höken/mården/grannhunden/vildvittran/grävlingen ute. Exakt hur man gör det är lite upp till var och en.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #14 skrivet: 26 jun-16 kl 08:20 »
Taket är en betydligt bättre investering.
Jag skulle lagt plattor runt om jag hade problem med grävande djur. Sedan är det en plikt att se till hönsen dagligen och då ser man lite vad som är på gång.

Jag håller på och bygger ut från en gavel som ligger i en slänt. Slänten är ganska hård och vi har funderat på om det ens är möjligt att gräva ned nät runt om. Jag tycker det lät bra med plattor. Är det sånna vanliga markplattor till gångar och sånt?

Sen angående taket. Rår duvhöken på vanligt fruktnät till tak?

Gilbert

  • Gäst
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #15 skrivet: 26 jun-16 kl 08:28 »
Det går bra med marksten, vanliga plattor, taktegel mm. Räven gör inte vad som helst för att få en höna. En frisk räv är listig och exponerar sig väldigt lite, medan en skabbräv drar sig till enkla byten och att gräva i en hinderbana gör de inte.

Grannen har betongbalkar runt hönsgården och har t o m filmer på räv som linkat runt och fram och tebax men inte lyft ett finger för att orka gräva. Den ger snabbt upp och drar.

Höken hittar glipor och tar sig in där man minst anar. Vi hade vanligt bärnät över våra tuppar och fick ha dem ifred efter det. Risken finns att både hök och fåglar fastnar i näten.

 

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Stängsel till hönsgård
« Svar #16 skrivet: 26 jun-16 kl 22:57 »
Bärnät är skit om en duvhök slår. Håller inte.
Jag hade nät som man använder för att skydda ensilagebalar. Mycket smidigt och billigt, tyvärr släpper det inte igenom snön så hela hönsgården rasade. Men på vintern när det är snö kan man nöja sig med en liten utegård och rulla av nättaket.
Nu har vi hönsnät som vi satt ihop med buntband.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare
Tli, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser