Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas  (läst 9328 gånger)

Janne J

  • Inlägg: 1
    • Halland
Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« skrivet: 22 aug-13 kl 10:47 »
Känner någon till var man kan få tag på byglar som spänner fast locket på inläggningsburkar av glas med 9,5 cm packning och glaslock. Jag har hittat bilder på nätet men inte lyckats hitta någon som säljer?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #1 skrivet: 29 aug-13 kl 20:54 »
Antar att du är ute efter en butik som säljer nytillverkade och någon sådan känner jag till men, brukar se såna på loppisar och second hand-butiker.
« Senast ändrad: 30 aug-13 kl 18:35 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #2 skrivet: 30 aug-13 kl 18:32 »
såna tillverkas tyvärr inte längre, dom jag har fått håll i har jag iofs fått någe med burkarna, men dom flesta + dom som skall vara till konserveringsapparaten har jag hittat på second hand, leta där dom brukar har typ vispar knivar slevar, där hitta jag mina o ingen som jobba hade en susning vad dom va till, dom äldre vet, men som sagt leta där i dom skrotlådorna ;)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #3 skrivet: 30 aug-13 kl 18:41 »
Det finns olika låsbyglar till olika glas så det får man kolla lite och köper man nya glas av weck typ så får man med låsbyglar .

Tex på de äldre så beror det på om det är vanliga glas eller sk stjälpglas .

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #4 skrivet: 30 aug-13 kl 19:00 »
Känner någon till var man kan få tag på byglar som spänner fast locket på inläggningsburkar av glas med 9,5 cm packning och glaslock. Jag har hittat bilder på nätet men inte lyckats hitta någon som säljer?

här till exempel:http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/lukkeboejle-klemme-til-1137p.html
eller kankse här: http://www.hus-modern.se/

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #5 skrivet: 30 aug-13 kl 22:08 »
Vilken av husmoderns gummiringar motsvara dom gröna som fanns till Surtes burkar? Kan inte kolla alla sitter fast under lock nämligen;)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #6 skrivet: 30 aug-13 kl 22:13 »
Ingen , de gröna hör till stjälpglasen .

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #7 skrivet: 30 aug-13 kl 22:23 »
dom gamla surte jag har fått tag i är ju inga stjälpglas???  röda är ju till rak kant gröna till den svagt sluttande! Stjälpglasen är ju helt raka!!  tänker alltså på Surtes ½ liters 3/4l  och liter!!!

den till höger menar jag!
« Senast ändrad: 30 aug-13 kl 22:29 av Argos »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #8 skrivet: 31 aug-13 kl 11:24 »
Ingen , de gröna hör till stjälpglasen .

Det finns andra glasburkar än stjälpglas som ska ha gröna ringar. Kanten på de burkarna ser annorlunda ut. Kolla Petters informativa artikel högst upp på den här tavlan.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #9 skrivet: 31 aug-13 kl 13:54 »

Argos

  • Inlägg: 44
    • Småland
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #10 skrivet: 01 sep-13 kl 01:01 »
Så här ser mina SURTE-glas ut och de ska ha röd ring .

http://www.tekniskamuseet.se/objekt.html?Id=http://kulturarvsdata.se/tekm/object/TM38733


Precis! Den till vänster på bilden jag la in! ;) Men uttryckte mig kanske oklart vad jag menade, dom surte jag har ör dom till höger med grön ring!   Det jag menade var vilken av dom på husmor motsvarar dom gröna i storlek? Innermått och yttermått? Har ingen jag kan kolla för alla är använda och ingen burk att mäta på heller! Dom gamle gröna finns ju inte mer, men nån sa man kan köpa på husmoder, dock nya i annan färg, måtten är ju avgörande!!

 

jensjens

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Låsbygel till gamla inläggningsburkar i glas
« Svar #11 skrivet: 25 jun-16 kl 10:09 »
Jag letar också efter låsbyglar och packningar.

Har sett att de säljer packningar till Wecks burk här, http://www.ekohemmet.se/konserveringsburkar/51-10st-gummiringar-100mm.html

Borde inte dessa funka även till äldre Surte-burkar?

Och ang. byglarna, om det finns en större intresse kanske man kan gå ihop några och få dessa nytillverkade hos en plåtslagare? Kan inte tänka mig att det kostar så mycket då det är väldigt enkel produkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser