Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.  (läst 12441 gånger)

anellen

  • Inlägg: 11
Hej alla getälskare!

Jag har några frågor till er som jag vore otroligt tacksam över svar på. Vi har precis tagit över en besättning allmogegetter och är således helt gröna på det här området.

Vi skall slakta en bagge av allmogeras nu till hösten och funderar på om vi skall sälja skinnet, är skinnen säljbara? Jag menar om det finns stor efterfrågan på dem? Har ni möjligtvis sålt ett skinn och fått ut en bra peng för det?

Hur lång tid tar det för en get att bli fullvuxen?

Är det någon som rökt getkött här inne? Har hört av den förre (numera avlidne) ägaren att det skall vara otroligt gott. Finns möjligheten att röka och sälja själv tror ni?

Älskar redan mina getter! Tack för alla svar!

/David
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 13:40 av anellen »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #1 skrivet: 08 sep-09 kl 15:05 »
Du älskar redan Dina getter, det är bra.  ;D

Jag hänvisar i första hand till de länkar och den litteratur som finns här på gettavlan.

Skinn efter vuxna bockar (en bagge är ett får ... :) ) är ganska ovanliga, och med rätt köpare borde Du kunna få en del.  Jag fick faktiskt ett sådant stulet för ett antal år sedan, och det bevisar väl att det finns ett saluvärde.

Getkött är en delikatess, både rökt och på andra vis.

Slakt av vuxna bockar är lite speciellt, då de har en "skyddsplåt" i nacken (så de ska kunna slåss utan att bryta nacken), och den måste man antingen igenom eller in bakom och under, när man ska avliva på ett bra sätt.  Det senare ger en träffyta på mindre än en kvadratcentimeter ... :P  :o

En get bör vara minst ett år innan hon ger liv åt nästa generation.

Vilken ras har Du?




En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anellen

  • Inlägg: 11
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 15:16 »
Ja, som det verkar har han inte lämnat några uppgifter på att getterna är med i någon slags genbank, men vad jag kan se så är det jämtgetter. Möjligtvis i korsning med andra..

Och bockar heter det naturligtvis.. :-[.. Som sagt nybörjare..

Angående rökt getkött.. att låta bocken gå till slakt genom ett riktigt slakteri för att sedan röka det själv. Fungerar det med hälsomyndigheter osv att sälja det själv sedan. Med tanke på om det nu är en delikatess så skulle man ju teoretiskt kunna hålla fler av dessa underbara djur om man fick lite bättre ekonomiska förutsättningar.

Tack!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 15:41 »
Att skicka en bock till slakteri. Lycka till med att hitta det slakteriet  ;)

I det fallet, är det nog hemslakt och vidare förädling på egen hand som gäller. Sälja får man inte då, men det är inte svårt att "bli av" med köttet av någon anledning *host harkel* Menne......det är heller inte svårt att äta upp en bock under vintermånaderna, i form av värmande grytor.

anellen

  • Inlägg: 11
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 16:12 »
Ok.. =).. Men ponera att jag skulle vilja sätta igång och producera getkött till konsumenter. Hur tror ni att det skulle funka? Hur stor besättning skulle jag behöva och hur stora betesarealer skulle jag behöva? Vad jag har läst mig till så fungerar det inte ekonomiskt att starta ett eget litet slakteri utan det hade man ju fått lejja bort. Men det hade ju varit underbart att kunna sälja lokalproducerat rökt getkött till närliggande restauranger. har ni några idéer? 

Gården består idag av flera "oanvända" ekonomibyggnader och jag skulle mer är gärna se att de fick ett användningsområde som både gynnar lantraser och min ekonomi.. Dessutom ser vi den inte hållbart att hålla kvar besättningen på gården om de inte kan på något sätt gynna oss ekonomiskt (eller åtminstone gå jämt ut) då vi försöker leva på vårt lilla gårdsbruk.

Tack..

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 16:51 »
Det är förmodligen ganska lång startsträcka för att få igång getköttsproduktion till försäljning. Vi har ju inte de traditionerna.  Speciellt inte jämtgetter som är utrotningshotade.Föreslår istället får. Det är mer gångbart!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #6 skrivet: 08 sep-09 kl 19:49 »
Det är svårt att slakta på ett djurvänligt sätt i ett stort slakteri.  Att få det att gå runt i ett gårdsslakteri och klara alla myndighetsregler med mera har mer än en misslyckats med.  Tyvärr.

  För att få en bättre lönsamhet bör man förädla själv, på platsen.  Mycket jobb.  Att få lönsamhet på getter brukar vara svårt redan om man satsar på mjölk och ost.  Jag tror det är svårare med kött.

  Men varför byta från en utrotningshotad ras till ett helt annat djurslag, om det nu finns en möjlighet att få en liten inkomst, eller åtminstone ett nollresultat?  Även köttproduktion bevarar ju en ras.  (Dessutom var ju djuren ärvda, eller?)


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #7 skrivet: 08 sep-09 kl 21:50 »
Jag måste bara säga att jag tycker att du har en kanonidé i att börja producera getkött! Ge inte upp! Kanske kunde ett tips vara att prata med någon som har lyckats med något liknande fast med får. Den typen av produktion är ju vanligare så där finns kanske mer kunskap att hämta, men rimligtvis gäller samma regler för får som getter. Eftersom alla pratar om hur gott getkött är (har aldrig smakat själv) borde det gå att skapa ett konsumentintresse bara man brinner tillräckligt mycket för det själv. Berätta hur det går för dig! Lycka till!
harstorp4.se

ninna b

  • Gäst
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #8 skrivet: 08 sep-09 kl 22:03 »
Vi har slakatat en del bockkillingar på slakteri. Det är ingen lysande affär eftersom getter växer långsamt och inte blir dom så stora som lamm heller men...vi har gjort det iaf. Av köttet har vi behållt låren och fått dom rökta och resten har malts och blandats med lamm/fårkött och har blivit  till rökta korvar. Allt enligt dom bestämmelser som finns med obruten kylkedja och godkänt slakteri och charkuteri.

Skinnen har vi fått beredda i Tranås och inte är det heller någon lysande affär eftersom det kostar lika mycket att bereda ett lammskinn som det kostar med ett killingskinn.

Lönande... tja inte så värst kanske men visst har det gett ett överskott. Jag kan räkna lite och återkomma med det.

Men om jag hade haft någon i min närhet som kunde tagit hand om alla våra killingar och då inte hade behövt hålla modersdjur med mat under vintern och som hade haft lite bra betesmark, då kan jag inte annat än tro att det skulle finnas en lönsamhet i det företaget.

anellen

  • Inlägg: 11
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #9 skrivet: 08 sep-09 kl 23:02 »
Caligari - Tack! Jag känner även ett visst ansvar gentemot tidigare gårdsägaren då han har hållt getter på gården hela sin livstid. Men att kunna få någon ekonomi i getterna är ett måste i detta läge om vi skall ha dem kvar.

Ninna B - Du får gärna återkomma med prisuppgifter. Tack för hjälpen!

Är det någon som har koll på hur svårt det är att få tillstånd till ett eget charkuteri på själva gården. Dels för att arbetet enligt mig blir mer gårdsbundet om man själv utför fler moment i förädlingen. Men även för att kunna sätta på etiketten att killing köttet är rökt på gården ;).
Det finns som sagt flera oanvända ekonomibyggnader på gården och jag skulle själv förhållandevis enkelt kunna skapa en sanitär lokal för förädling av färdigslaktat kött. Hoppas nu inte att byråkratin sätter käppar i hjulen..

ninna b

  • Gäst
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #10 skrivet: 09 sep-09 kl 07:07 »
Var i världen finns du...?

Här i Skåne har det anordnats charkuterikurser vi smakplats Skåne och förhoppningen är att öka intresset för småskalig livsmedelsproduktion så fler vågar sig på det. Vad jag tror så ska det inte `mer´ till än en vanlig livsmedelsgodkänd lokal. Ska vara rökningen då för det vet jag att det finns fólk som haft problem med. Du kan säkert hitta branchriktlinjer på Livsmedelsverkets sida.

Ska man bara sälja köttet till slakteriet så vinner man ingenting utan det är just förädlingen som är poängen och kan du sen sälja i egen butik så får du behålla alla ( utom statens ) pengar själv.
¨
Fler som är intresserade av att starta så kan vi tillhandahålla ett hundratal killingar varje vårvinter.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #11 skrivet: 09 sep-09 kl 08:05 »
Många gårdar med vilthägn har eller håller på att bygga s k slaktbod med kylrum för hängning. Vissa har tillstånd även för lamm och nöt. Kan du hitta ett sådant litet slakteri nära så kan det vara en lösning. Djuret och köttet ska veterinärbesiktigas, så slakteriet måste ha en sådan inkopplad. På sina håll finns det små slakterier där man kan "återta" köttet.

När det gäller charkuteriförädling så är det höga krav från miljö och hälsa, men har du möjlighet att bygga/inreda ett bra beredningskök så är det ingen omöjlighet.

Kött och mejeriproduktion på gårdsnivå är inte det lättaste att ge sig på då regelverket är rigoröst. Men som sagt det är ingen omöjlighet. Myndigheterna har börjat uppmuntra i stället för att direkt motarbeta och allt fler startar egna gårdsbutiker, mejerier etc.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #12 skrivet: 11 sep-09 kl 10:34 »
Caligari - Tack! Jag känner även ett visst ansvar gentemot tidigare gårdsägaren då han har hållt getter på gården hela sin livstid. Men att kunna få någon ekonomi i getterna är ett måste i detta läge om vi skall ha dem kvar.

Har ni provat att slakta för eget bruk? Det kräver ju inga speciella tillstånd och redan där blir det ju lite ekonomi i det hela eftersom det egna getköttet då ersätter kött ni annars skulle ha fått köpa.

Var i landet finns ni, förresten?
harstorp4.se

hasseh

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #13 skrivet: 13 dec-11 kl 23:38 »
Undrar om det finns en möjlighet att köpa obehandlat getskinn, givetvis insaltat och infryst? Är intresserad av ett getskinn för att tillverka en vattenpåse till våra medeltidsutrustning. Är också intresserad av kunskap om hur man garvar skinnet för just ändamålet!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #14 skrivet: 02 mar-12 kl 22:15 »
Nu hakar jag på. Har hittat ett litet slakteri som tar emot getter i närheten av där vi bor.

http://www.bassholmaslakteri.se/

http://media.bassholmaslakteri.se/2012/02/DJUR%C3%84GARF%C3%96RS%C3%84KRAN-LAMM-F%C3%85R-GET-ver2b.pdf

Jag tänker låta dom skicka in skinnet och det står inte smutsiga djur. Hur i allvärlden ska jag få bocken att gå med på att bli shamponerad? Han pissar sig ju i skallen och luktar som  :P

Eller tänker jag fel?

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #15 skrivet: 04 mar-12 kl 22:07 »
HO-Ho Ingen som tvättat ett får till någon utställning som har tips på bra tvättmedel till en get?


Grönsåpa kanske?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #16 skrivet: 04 mar-12 kl 22:13 »
De behöver inte vara tvättade, de får bara inte vara fulla med gödsel och halm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #17 skrivet: 04 mar-12 kl 22:19 »
Jaha ja det är han ju inte, men luktar gör han. Ställde sig och kissade sig mitt i pannan när brorsan kom o kolla på honom, igen.  Brorsans min  :o och sedan fy tusan  >:( vilken stinkus. Urk  :P

Har hört att vid slakt så får pälsen absolut inte röra köttet för då smakar det apa sedan.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #18 skrivet: 04 mar-12 kl 22:23 »
Getter har en massa goa doftkörtlar, därav deras pikanta lukt :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Fråga om getskinn och lite allmänna frågor i övrigt.
« Svar #19 skrivet: 04 mar-12 kl 23:26 »
Getter har en massa goa doftkörtlar, därav deras pikanta lukt :)
Pink-anta!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser