Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakta bockar  (läst 6674 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
slakta bockar
« skrivet: 22 mar-09 kl 13:53 »
Ska ta bort en massa ungbockar. hur gör ni? Bult pistol? Salongsgevär? Och var skjuter ni när de är nästan ett år? i bakhuvudet? Inbillar mig att pannan är för hård för att man kan vara säker på att de dör. Eller? Hade en kille till hjälp förra året och då sköt vi bakom hornen.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: slakta bockar
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 19:55 »
Vi använder bultpistol och sätter skottet i bakhuvudet, sen avblodar vi.

I.A

  • Inlägg: 114
SV: slakta bockar
« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 21:29 »
Vad gör ni med köttet? Tar ni hand om det eller gräver ni ner det?

Mvh Ingela

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta bockar
« Svar #3 skrivet: 23 mar-09 kl 02:13 »
Bultpistol bakom hornen, sen avblodning. Blir finaste kött att ha i frysen.

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: slakta bockar
« Svar #4 skrivet: 23 mar-09 kl 10:26 »
Förlåt att jag lånar tråden.......men,
behöver det hängas någon tid eller fryser ni direkt??
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: slakta bockar
« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 23:00 »
Tack för svar. Jag trodde nog att det är bäst att skjuta bakom hornen. Skall inhandla bultpistol snarast. Kan vem som helst köpa en sån, förresten? Det är ju ändå ett vapen.

Jag har haft två getter hängandes i två veckor. Kanonfint kött! Är det inte 40 dygnsgrader som gäller för all hängning av kött och för bästa kvalitet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta bockar
« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 14:40 »
Tack för svar. Jag trodde nog att det är bäst att skjuta bakom hornen. Skall inhandla bultpistol snarast. Kan vem som helst köpa en sån, förresten? Det är ju ändå ett vapen.

Jag har haft två getter hängandes i två veckor. Kanonfint kött! Är det inte 40 dygnsgrader som gäller för all hängning av kött och för bästa kvalitet?

Jo, för skjuter man i korset mellan hornen och ögonen, kan man träffa enbart sinusgångarna. Bultpistol kan man köpa på postorder. Inga licenser eller konstigheter :) Patronerna, köpte jag dock över disk hos Granngården.

40 dygnsgrader sägs det ja. Men, killingar är möra ändå. Jag har tillagat killing så fort de har kallnat och smak och konsistens har det inte varit något fel på. En vuxen, skulle jag dock hänga.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: slakta bockar
« Svar #7 skrivet: 28 mar-09 kl 21:53 »
dumm fråga kanske, men till mitt försvar vill jag säga att jag inte har den blekaste om getter.  ;D duger vilken getras som helst till mat? alltså det finns ju getraser som avlades fram till främst mjölkproduktion om jag förstått det rätt och sedan finns ju en del andra trevliga raser också. spelar det nån roll?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sussilo

  • Gäst
SV: slakta bockar
« Svar #8 skrivet: 29 mar-09 kl 11:03 »
Nej, rasen spelar ingen roll.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: slakta bockar
« Svar #9 skrivet: 04 apr-09 kl 18:02 »
Om jag nu någonsin får en gård så vill jag ha mjölkgetter. Men som sagt man kan ju inte spara alla getter som föds för att uppehålla mjölkproduktionen så om man slaktar hemma så blir det ju en massa skinn över, vad gör ni med dem? Säljer? I så fall till vem och hur ska de hanteras?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta bockar
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 10:36 »
getalina, man saltar eller torkar skinnen och skickar dom till garveri.

LillaSohpie, den enda skillnaden är väl köttansättningen. Smaken är densamma.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: slakta bockar
« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 13:26 »
ok. men då är ju planen lämpligast att satsa på ost och se köttet som en "biprodukt". hur är det med köttet, är det lätt att sälja? det är ju inget man hittar i köttdisken direkt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

glim

  • Gäst
SV: slakta bockar
« Svar #12 skrivet: 05 apr-09 kl 22:34 »
 Kolla marknaden för getkött hos invandrare, muslimer, dom brukar vilja köpa getkött. Det går utmärkt att göra killingkorv och att röka bogar och lår,väldigt gott! Sålde hundratals kilo av rökt och korv  på marknader, då jag hade getgård på 90-talet. Men osten var ju huvudnäringen.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: slakta bockar
« Svar #13 skrivet: 05 apr-09 kl 22:56 »
ja, bor man typ i skåne kan man nog sälja en hel del till muslimer. det där med rökningen och lät ju väldigt intressant faktiskt, det är nog många turister som vill ha också. hade tänkt ha rök sen iaf till kaninerna. hmmmmmm ... osten är nog ingen konst att sälja, finns inget godare än panerat getost som man steker i smör ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta bockar
« Svar #14 skrivet: 06 apr-09 kl 10:55 »
Jag får stampa i golvet och säga nej till svenskarna också. Jag vill ju ha till mig själv med ;-)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: slakta bockar
« Svar #15 skrivet: 06 apr-09 kl 16:58 »
Vienna - gjorde du korven själv? Blandade du nå't mer i den? (ursäkta, hör eg hemma i kötttrådarna...)

Jag har nu provsmakat mina lufttorkade getbogar. de blev "gettebra"! Fast familjen tittar konstigt på mig. Hur övertygar man dem?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: slakta bockar
« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 17:20 »
servera och säga att det är nåt annat?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta bockar
« Svar #17 skrivet: 06 apr-09 kl 19:21 »
Fast familjen tittar konstigt på mig. Hur övertygar man dem?

Man svälter dom och ger dom inget annat.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: slakta bockar
« Svar #18 skrivet: 06 apr-09 kl 19:26 »
 ;D den var bra
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

glim

  • Gäst
SV: slakta bockar
« Svar #19 skrivet: 07 apr-09 kl 00:14 »
korven gjordes på Änge Slakteri i Offerdal. Måste från början till slut ha produkter som producerats i livsmedel godkända anläggningar samt tillstånd för försäljning på marknader. Min egna lokal var endast godkänd för mejeri hanteringen, samt en enkel kaffeservering, sommartid. Det var gällande regler under 90-talet, vissa delar av livsmedels produktion är hårdare nu. Organisationen Eldrimner har utbildningar rörande all småskalig livsmedelstillverkning www.eldrimner.com  Dom kan också informera om gällande regler.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser