Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa tid att flå ... -uppdatering  (läst 3371 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Bästa tid att flå ... -uppdatering
« skrivet: 09 jul-08 kl 00:32 »
När är den bästa tiden att flå (en get) efter slakten ?
Slaktade idag två bockkillingar, hängde upp dom, flådde den första och tog ur den. Jag är inte van, det tog 1,5 timme. Sen började jag flå nästa -och det gick mycket lättare !
Det måste allt i allt ha varit 2 timmar sen jag slaktade honom.
Jag har alltid skyndad mig att flå -så att kroppen inte blir kallt och svårt att flå -men det gick så mycket lättare med den andra. Det var som om det hade kommit luft mellan kroppen/köttet och huden och lösgjort huden litegrann. Jag visste inte att det kunde gå så lätt att flå...

Jag ska iaf aldrig mer skynda mig med att börja flå. SKA man vänta lite (efter slakten), en halv timme eller en timme eller så ?


« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 00:11 av Angelika »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bästa tid att flå ...
« Svar #1 skrivet: 09 jul-08 kl 00:43 »
Kan vara individen också.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ...
« Svar #2 skrivet: 09 jul-08 kl 01:00 »
Oh shit...   :-X (förlåt  :-[) och jag som trodde att jag nu hade hittat knepet...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bästa tid att flå ...
« Svar #3 skrivet: 09 jul-08 kl 01:02 »
Nä, alltså.......jag sa att det "kan" vara så. Du kanske är något på spåret ändå  ;D

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ...
« Svar #4 skrivet: 09 jul-08 kl 01:14 »
jag har två pojkar kvar till imorogon, ska köra samma som idag -och vi ska se ...
Ska berätta ifall det blir likadant som idag  :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Bästa tid att flå ...
« Svar #5 skrivet: 09 jul-08 kl 15:29 »
Hur gamla är dina getpojkar nu, när du slaktar dem och hur mycket väger de? Jag har sex st (puh) som inte ska vara kvar men de får vänta till i slutet av augusti för nu börjar rötmånaden.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ...
« Svar #6 skrivet: 09 jul-08 kl 22:43 »
Hur gamla är dina getpojkar nu, när du slaktar dem och hur mycket väger de? Jag har sex st (puh) som inte ska vara kvar men de får vänta till i slutet av augusti för nu börjar rötmånaden.

Dom var/är  ca. 3 månader och jag har inte vägd dom. Dom fick ju slaktas ändå. Och när jag slaktar själv åt mig är det ju gratis, då kvittas det hur mycket kött det är på dom.
Dom blir ju könsmogna snart, och gick med syrrorna.




Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 00:11 »
 :) :) :)

Nu har jag slaktad igen, och väntad helt avsiktlig ca. en halv timme med at börja flå, och det var igen mycket lättare !

Nu vet jag inte hur proffsen gör, slaktare eller jägare, men jag brukar skynda mig med att flå.
För att  för nåt år sen kom vår jägare väldigt sent på kvällen med ett rådjur/hjort -om jag ville ha det ..? Så dom hängde det i vedskjulet och kom tillbaka nästa morgon för att flå -vilket gick dåligt -dom fick skinnet  bara ner i stycken. Jag antog att dom kunde det bra egentligen, och att det var försent (det var vad dom sa ochså) för att flå när man ville spara skinnet.

Men detta i  åtanke har jag alltid skyndat mig med att flå. Med kaniner var det bra ändå, men dom är lätta att flå -men med getter är det lite svårare.

Så igen idag var det som jag berättade i början av detta tråd  som om lite luft hade kommit mellan hud och kött,  det var jätteenkelt att flå.

Det kan ju inte vara att ingen före mig har märkt det, så jag antar att inte alla skyndar sig lika mycket med flåning som jag gör...

Men bra är det att veta det nu  :D

« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 00:15 av Angelika »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #8 skrivet: 20 jul-08 kl 08:15 »
Intressant iaktagelse, undrar om det är likadant på får och lamm??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #9 skrivet: 22 jul-08 kl 01:24 »
Jag undrar ochså.

hos kaniner spelar det ingen roll, dom är ändå lätta att flå, jag har aldrig haft ett hål i ett kaninskinn jag flådde -inte ens det allra första, men jag fick flera hål i mitt första getskinn, tyvärr.

Jag känner ingen slaktare och inte deras rutiner, men kanske slaktar dom 5 eller 6 stycken t.ex. får på en gång, och börjar flå första efter att dom är klara med slaktningen av alla. Och då har det kanske gått lite tid.
Man ska kanske inte skynda sig alltför mycket med att börja flå -det funkade ju fortfarande fint (för mig)  efter 1,5 timme. Så proffsen/slaktare/jägare skyndar sig nog inte så mycket. För att dom tar det lugnt bara, eller så dom vet att man ska vänte lite.

känner någon här en slaktare och kan fråga hur dom gör ?


Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #10 skrivet: 24 jul-08 kl 23:53 »
Var det nå kött att tala om på dina småbockar, tog du reda på köttet? när jag tittar på mina känns det som om de borde gödas lite innan...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #11 skrivet: 25 jul-08 kl 00:36 »

  tog  du  reda  på  köttet ?


   :o 

skulle jag slänger det bara för att det är inte mycket ?

Det räckte till tre måltider iaf, två gånger ugns-stekt get och en gång köttfärssås. På  en  bock.

Men mer än på en BJ är där nog inte på en liten bockkilling. Få dina inte alls nån havre ?

Du kan förstås inte jämföra med att slakta ett lamm... men då ska man ha får istället för getter. Får går att mjölka dom med...


« Senast ändrad: 25 jul-08 kl 05:37 av Angelika »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #12 skrivet: 25 jul-08 kl 01:15 »
Räcker en tremånaders bara till tre måltider? Eller ja, kanske ska fråga hur många portioner?

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Bästa tid att flå ... -uppdatering
« Svar #13 skrivet: 25 jul-08 kl 05:35 »
Räcker en tremånaders bara till tre måltider? Eller ja, kanske ska fråga hur många portioner?

 ;D  vi äter ganska mycket kött när vi har eget på bordet...
Vi är tre i familjen, så det blir nog 9 portioner. Det  kunde  bli mer, men jag äter mycket kött och bara grönsaker, inga potatis, så det blir mycket kött på en måltid. Men det har vi inte oftare än tre dagar i veckan, så man kan nog säga att ett killing räcker en vecka.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser