Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta äkta kastanj?  (läst 27953 gånger)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Sätta äkta kastanj?
« skrivet: 18 nov-07 kl 17:43 »
Tror ni det blir något om man sätter kastanjer från affären i jord? Ute i landet eller inne i kruka? Känns vanskligt att sät något inohus så här års.

Finns det olika sorters äkta kastanj? Såg fallfruktskastanjer i en park i Lund och de var pyttesmå jämfört med dem från butiken. Skulle sått dem från parken, men de kom bort.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Sätta äkta kastanj?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-07 kl 17:46 »
Kanske blir kastanjer som växer i Sverige mindre. Egentligen är väl idealet Frankrike-Italien, p g a  klimatet. Därifrån kommer nog kastanjerna man köper i affären.

Lajsa

  • Inlägg: 15
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 09:28 »
Jag har faktiskt en kastanj som kommer från en hitte-kastanj. Den är väl 15 cm nu, efter tre år, men lever och verkar fortsätta att växa. Det är säkert bäst att ta en hittad framför en köpe. Och det går nog bäst om man bor i södraste delen av landet. Svenska kastanjer blir betydligt mindre än de franska, Men goda!!!
Jag tycker att man ska vara ganska snäll mot sig själv och andra.

gulhare

  • Inlägg: 32
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #3 skrivet: 24 feb-08 kl 11:57 »
kastanjer som växer "vilt" i sverige är väl hästkastanj och inte ätliga?

ditteh

  • Inlägg: 1
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #4 skrivet: 24 feb-08 kl 17:26 »
Jag plockade en kastanj i Italien för några år sedan. Jag la den i en gammal kruka som jag fyllde med löv och sand. Blandningen höll jag fuktig. Efter någon månad utvecklade kastanjen groddar. Min Italiensouvenir lever fortfarande och är väl så där 30 cm. Den är ganska tunn och fortsätter den i den takt den har nu kommer jag inte skörda kastanjer under min livstid.

Dritten

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #5 skrivet: 24 feb-08 kl 19:10 »
kastanjer som växer "vilt" i sverige är väl hästkastanj och inte ätliga?

De flesta kastanjer i Sverige är som du säger hästkastanjer och inte ätliga. Men, i södra Sverige finns en del ätliga kastanjer också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

altruism

  • Inlägg: 35
    • altruism.se
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #6 skrivet: 25 feb-08 kl 19:20 »
Jag plockade ett gäng kastanjer när jag var i Italien i höstas.

Har försökt få dom gro i jord och i vatten men förgäves.

hörde att dom ska köldbehandlas först så nu har jag dom i kylskåpet.

någon som har nåt bra grotips?
gå gärna in på  www.altruism.se  lägg in en annons eller två och sprid ordet om du gillar idén förstås.

Rune F

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-08 kl 10:12 »
Hej!

Ett givet tips kanske, men botanisera(plocka) bland nedfallna fröer och frukter i botaniska trädgårdar i SVERIGE. Då vet du att det funkar här och just de exemplaren är ju utgallrade (evolutionsmässigt, de hårda vintrarna på 40-talet(om nu trädet är så gammalt), osv) att passa just här med vårt klimat. Jag gör så ibland och har nu en 3m hög ätlig kastanj från parken i närheten. Vet inte om det är helt OK att plocka så men skadan kan inte vara så stor.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #8 skrivet: 15 apr-08 kl 08:39 »
Jag tror du har rätt, Rune. Jag tog kastanjer från en park i Lund i höstas, men tyvärr hann de komma bort innan jag fick dem i jord.  :( Gör ett nytt försk i höst.
Har du skördat och ätit några kastanjer då?

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-08 kl 20:47 »
I Margeretetorp fanns det en trädfrälst.
Vad jag hört reste han land och rike runt och tog med sig träd.
I skogen har han planterat fullt med olika dungar av de olika sorterna.
Där finns även en "ätlig kastanjeskog".
Dessa träd har blivit väldigt stora och ger också normalstora kastanjer.
Kanska vore dessa av intresse?
För de borde vara bättre anpassade för nordisk odling än de man finner i butiken.
Jag brukade åka dit och plocka för rostning.
Om du påminner mig i höst kan jag plocka några för postning.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #10 skrivet: 10 maj-08 kl 22:47 »
I Margeretetorp fanns det en trädfrälst.
Vad jag hört reste han land och rike runt och tog med sig träd.
I skogen har han planterat fullt med olika dungar av de olika sorterna.
Där finns även en "ätlig kastanjeskog".
Dessa träd har blivit väldigt stora och ger också normalstora kastanjer.
Kanska vore dessa av intresse?
För de borde vara bättre anpassade för nordisk odling än de man finner i butiken.
Jag brukade åka dit och plocka för rostning.
Om du påminner mig i höst kan jag plocka några för postning.


Jag ska spara dig på en liten lapp och maila dig till hösten ... jag vill gärna ha kastanjer som är härdiga och kan mogna här i landet. Låter underbart.  :)

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #11 skrivet: 11 maj-08 kl 21:01 »
Hoppas vi det blir ett gott kastanjeår i år då!  :)
Fast jag måste bara lägga in en liten personlig tanke..
Äkta kastanj luktar starkt och inte alls gott under blomningen.
Man kanske borde planera att plantera det en bit från platser man är mycket i trädgården.
På hösten är de gynnarna extremt vassa och då vill man varken få dem i huvudet när de faller, eller under fötterna när de ligger...

Jag har fina valnötsträd omkring mig också om man vill ha det!

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #12 skrivet: 12 maj-08 kl 08:51 »
Wow, det ska jag komma ihåg, Xanna! Men är det Margretetorp vid Hallandsåsen du menar? Man kunde kanske ta sig en liten utflykt dit i höst+ Kan du berätta mer exakt var denna kastanjeskog finns, i pm eller här i tråden!


Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #13 skrivet: 12 maj-08 kl 23:11 »
In i skogen bakom gästgivargården finns träden.
Jag själv brukar få gå vilse en stund för att hitta dem. :-[
Men har du lust i höst, så åker jag gärna tillsammans.
Ta med dig svampkorgen. För där växer gott om höstkantarell!

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #14 skrivet: 03 sep-08 kl 11:05 »
Ett litet tips:

Med två kastanjer (dock vanliga) på gräsmattan blir det en hel del som vi samlar upp. Någon dumpade ett par spannar med kastanjer på gödselhögen och inte dröjde det länge förrän det kryllade av ganska stora och kraftiga små kastanjeplantor! Ni var det bara att gräva upp de man ville ha med en lagom stor gödselklump och plantera där man ville ha dem!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #15 skrivet: 04 apr-10 kl 00:10 »
Jag hittade just denna tråd. Är mycket intresserad av att sätta äkta kastanj. Funderar på att köpa ett träd, men det är ju inte säkert att det är helt anpassat för vårt klimat. Bor i Enköping och det är zon 2-3.

Jag skulle jättegärna åka till den lilla kastanjedungen och hämta en bunt kastanjer, så jag skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig en liten vägbeskrivning. Jag såg på hitta.se att det finns flera Margretetorp...

Om någon bor i närheten får ni gärna plocka ett halvkilo eller så och skicka till mig, jag betalar såklart gärna :) Kan det gå att hitta fjolårskastanjer nu som funkar tror ni?







brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #16 skrivet: 04 apr-10 kl 05:45 »
Går nog bra, ta ett skott istället de lättare att få dem o växa.

mariamawa

  • Inlägg: 27
  • Är ålänning, men vistas mycket i Dalsland och Gtbg
    • Dalsland
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #17 skrivet: 04 apr-10 kl 06:42 »
Förväxla inte äkta kastanj med hästkastanjen , då den senare är giftig. Den ena lurvig, den andra taggig.

Jag är lite av en trädnörd, jag brukar skicka efter frön på Ebay. Nu har ju inget lyckats än, men man det är nog det att man behöver hålla reda på vilka frön som ska stratifieras och vilka som ska sås medesamma.

Om man vet vad man vill ha, så går det oftast lättast att söka på latinska namnet. På tyska eller engelska Ebay.
Här i dagarna ska jag så Acer Rubrum - Rödlönn. Den ska man kunna "tappa" på saven om våren så man får lönnsirap.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #18 skrivet: 16 apr-10 kl 13:38 »
Nästan alla äkta kastanjer i Sverige ger väldigt små kastanjer, de är nämligen inte förädlade för att ge stor frukt. Alltså ska man inte bli besviken om den sådda kastanjen ger lika små kastanjer som den man sådde. Känner tyvärr inte till om det finn någon bra namnsort som ger stora kastanjer som samtidigt är härdig.

Man kan å andra sidan odla den äkta kastanjen bara för att den är vacker och ovanlig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #19 skrivet: 21 apr-10 kl 17:23 »
I grannbyn hemma i Skåne finns det ett par äkta kastanjer vars frukter är i storleksordningen som en 5-krona (och klotformad förstås, inte platt :))
Här i Kalmar har jag också hittat ett träd men det frukterna är bara små skrumpna, stora som 50-öringar ungefär.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-10 kl 19:15 »
Kan du plocka kastanjer, eller hitta självsådda plantor, vid kastanjen med stora kastanjer, så är jag intresserad. Säkert många fler också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #21 skrivet: 18 maj-10 kl 08:33 »
Studierna slutar nu i veckan så jag är hemma i Skåne till helgen. Ska göra mitt bästa för att komma ihåg att leta plantor.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #22 skrivet: 19 maj-10 kl 18:11 »
Studierna slutar nu i veckan så jag är hemma i Skåne till helgen. Ska göra mitt bästa för att komma ihåg att leta plantor.

Jag är jätteintresserad av plantor om du hittar :)

susidus

  • Inlägg: 316
  • såenserutdå...
    • Småland
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #23 skrivet: 19 maj-10 kl 18:17 »
Jag har hästkastanj , brukar alltid vara några som självsått nu på våren om nån e interesserad....
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #24 skrivet: 19 maj-10 kl 22:46 »
Jag har hästkastanj , brukar alltid vara några som självsått nu på våren om nån e interesserad....
Det går ju inte att äta hästkastanj  ;). Själv har jag typ 4 stora hästkastanjer, ger bra pollen till bina har jag förstått, men är annars ganska oanvändbara, utom till ved när man fäller dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #25 skrivet: 06 jun-10 kl 22:40 »
Har haft fullt upp med annat men nu har jag varit och tittat vi kastanjeträden och om någon inte har varit och klippt ner dem under dagen så finns det ett par små plantor. Sticker dit imorgon och gräver upp ett par för att vara säker på att iaf några räddas. Tar inte alla för om de ska skickas så är det nog bäst att hantera dem så lite som möjligt och ta dem direkt från marken. Så om intresse finns så skicka ett mail till bjorntufvesson@hotmail.com så kan vi prata mer där.
Antalet är begränsat så först till kvarn....

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #26 skrivet: 07 jun-10 kl 11:44 »
Har mailat dig!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

  • Gäst
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #27 skrivet: 12 jun-10 kl 22:54 »
Hur har det gått med grävandet? Kastanjer har ju pålrot, så dom är nog inte så enkla att gräva upp om dom inte är väldigt små. Jag har åtminstone en planta som jag fått från en kastanj plockad i Stockholm, och den har överlevt första vintern här i zon 2-3 utan några som helst skador. Den var ju väl skyddad av isolerande snö så det är ju inte att förundras över, men jag blev ändå lättad när jag såg att den klarat sig.

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #28 skrivet: 13 jun-10 kl 13:26 »
Plantorna som stod nära mig var bara runt decimetern höga så det var inga större problem att få upp dem. Dock skiljer de sig en del åt med rötterna, en del har bara en enda lång med några få utstickare medan andra har mycket kraftigare system med massa utstickare.

Har planterat ett par i kruka och efter ett par veckor ser de fortfarande friska ut, får se hur jag gör med planteringen, kanske nästa vår om de växer bra. Ska bara hitta ett ställe att sätta dem också... ???

krego

  • Inlägg: 31
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #29 skrivet: 06 sep-10 kl 07:56 »
Jag har ett flertal ettåriga plantor av "äkta" Kastanj som jag bytter/skänker bort.
Finns att hämta utanför Ängelholm

Skicka ett PM eller maila jaren@kth.se
« Senast ändrad: 06 sep-10 kl 16:26 av krego »

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #30 skrivet: 09 jan-12 kl 17:00 »
Jag var i Schweiz över jul och nyår. Där dräller det ju av heise marroni-stånd (heta kastanjer) överallt på gatorna. Jag fick ett par ouppvärmda av en försäljare, som jag nu ska försöka få fart på här hemma. Han sa att de kastanjer man odlar till försäljning i Schweiz mestadels kommer från Italien, och att man där odlar dem i bergslandskapen, i söderläge, där det är mycket kalk i marken.
Johannes

Huggorm

  • Gäst
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #31 skrivet: 09 jan-12 kl 17:47 »
Måste bara posta bild på en av mina kamrater. Har överlevt de två föregående extremkalla vintrarna utan minsta skada, men i år tog jag in den eftersom den stod på fel ställe. Nu skall jag sköta om den och plantera ut igen till våren, på en varm och lugn plats.

teo

  • Inlägg: 0
    • Uppland
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #32 skrivet: 30 aug-17 kl 22:50 »
I Margeretetorp fanns det en trädfrälst.
Vad jag hört reste han land och rike runt och tog med sig träd.
I skogen har han planterat fullt med olika dungar av de olika sorterna.
Där finns även en "ätlig kastanjeskog".
Dessa träd har blivit väldigt stora och ger också normalstora kastanjer.
Kanska vore dessa av intresse?
För de borde vara bättre anpassade för nordisk odling än de man finner i butiken.
Jag brukade åka dit och plocka för rostning.
Om du påminner mig i höst kan jag plocka några för postning.

Det var en gammal tråd jag hittade, men blev väldigt nyfiken på träden! Befinner mig ganska ofta nära Margeretetorp och vill väldigt gärna hitta träden, men hur sjutton hittar jag dit. Att gå på måfå känns som det kan misslyckas :). Är det någon som vet hur man hittar?!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #33 skrivet: 30 aug-17 kl 23:20 »
Måste bara posta bild på en av mina kamrater. Har överlevt de två föregående extremkalla vintrarna utan minsta skada, men i år tog jag in den eftersom den stod på fel ställe. Nu skall jag sköta om den och plantera ut igen till våren, på en varm och lugn plats.
Detta träd är idag över 3m högt, brett och kraftigt och alldeles kärnfriskt. Inte en kvist som frusit tillbaka, trädet bara växer och frodas. Ett av få träd som varken insekter, svamp eller annat verkar bita på. När hösten kommer brukar löven på de flesta träd se lite trötta och slitna ut men dessa är fortfarande lika fina.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #34 skrivet: 31 aug-17 kl 07:54 »
Finns det fortfarande nån som har plantor?

andtol

  • Gäst
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #35 skrivet: 31 aug-17 kl 11:22 »
Detta träd är idag över 3m högt, brett och kraftigt och alldeles kärnfriskt. Inte en kvist som frusit tillbaka, trädet bara växer och frodas. Ett av få träd som varken insekter, svamp eller annat verkar bita på. När hösten kommer brukar löven på de flesta träd se lite trötta och slitna ut men dessa är fortfarande lika fina.

Lyxigt med äkta kastanj!

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #37 skrivet: 02 sep-17 kl 10:56 »
De skriver inte var de där kastanjerna är plockade. Vill man ha träd som växer bra i Sverige måste de vara från träd som växt i kallt klimat och är anpassade för det. Man kan ha tur och få bra arvsanlag men det kan också vara träd som förväntar sig att spira i ett spanskt klimat...

Jag vet att man experimenterade mycket med köldtåliga träd i Sovjet och kanske är även de bästa äkta kastanjerna ursprungligen därifrån.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #38 skrivet: 02 sep-17 kl 11:21 »
Så här ser mitt äkta kastanje träd ut

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #39 skrivet: 02 sep-17 kl 11:55 »
Vacker! Precis så såg min ut för några år sedan. Var fick du tag på den? Men jag tror det är dags att släppa på stödet, annars kommer trädet inte bilda tillräckligt stabila rötter

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #40 skrivet: 02 sep-17 kl 12:01 »
Jag köpte den på ett ställe som heter blekingeplantan i nättraby utanför karlskrona, jag tänkte släppa stödet till våren,så den blir stöttade under höst och vinter stormarna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #41 skrivet: 02 sep-17 kl 13:12 »
Aha, om den är nyplanterad är det bra med stöd

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #42 skrivet: 02 sep-17 kl 15:07 »
den är 2 eller 3 år sen plantering

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #43 skrivet: 02 sep-17 kl 15:10 »
den är 2 eller 3 år sen plantering

tanken var ju att rosta sina egna kastanjer :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #44 skrivet: 02 sep-17 kl 19:50 »
Normalt brukar man ta bort stödet efter cirka ett år

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #45 skrivet: 03 sep-17 kl 14:24 »
Citera
De skriver inte var de där kastanjerna är plockade. Vill man ha träd som växer bra i Sverige måste de vara från träd som växt i kallt klimat och är anpassade för det. Man kan ha tur och få bra arvsanlag men det kan också vara träd som förväntar sig att spira i ett spanskt klimat...

Jag vet att man experimenterade mycket med köldtåliga träd i Sovjet och kanske är även de bästa äkta kastanjerna ursprungligen därifrån.

Du har en poäng...men de är inte särskilt dyra och man kan alltid fråga. De verkar seriösa. De klarar sig nog här i södra Skåne ändå. Här finns mycket äkta kastanj och vi odlar aprikos, persika och fikon på friland.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #46 skrivet: 04 sep-17 kl 12:25 »
Jag har också ett litet äkta kastanjträd nu. Fick det av en vän ifjol. Det ör bara ett par år och står i en 20 litersspann, knappa metern högt. Det får stå i spannen en vinter till. Det är lite litet för att plantera ut redan tycker jag. Tänker att det får växa till sig ett tag till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Autonom

  • Gäst
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #47 skrivet: 23 maj-18 kl 23:16 »
När jag sått kastanjer som har ursprung Kina tycker jag inte de är helt härdiga i zon III. Andra blir snabbt fina träd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta äkta kastanj?
« Svar #48 skrivet: 24 maj-18 kl 00:12 »
När jag sått kastanjer som har ursprung Kina tycker jag inte de är helt härdiga i zon III. Andra blir snabbt fina träd.
De kinesiska kanske är castanea molissima? Jag har inte provat själv men de skall visst kräva väldigt varma somrar för att trivas


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser