Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flygplansbränsle i bilar?  (läst 3726 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
Flygplansbränsle i bilar?
« skrivet: 15 dec-17 kl 11:51 »
Hej!
Flög omkring litet på 60-70-talet ; man varnade då oss för att använda flygbränsle i våra bilar, och hörde aldrig någon som gjorde det, men givetvis har det förekommit!

Såg sedan detta ; det var 2010:
"”Stora mängder högexplosivt flygbränsle har stulits från flygplatsen i xxxxx! Flygplatsbolaget varnar nu för all form av befattning med bränslet. - Det är otroligt eldfarligt, säger XXXX XXXXXXX i flygplatsbolaget. Det är så lättantändligt att det räcker med en gnista från statisk elektricitet för att det ska smälla.
Han tvekar inte att jämföra det med flytande sprängämne.
Det räcker med den statiska elektricitet som uppstår när bensinen hälls upp.
- Det krävs särskild utbildning för att få handskas med det här bränslet över huvudtaget, säger XXXXXXX, och för att kunna tanka flygplanen säkert ska både tankanläggning och flygplan jordas på ett korrekt sätt.
Det är flygbränsle av typen LL 100 som försvunnit. Det handlar om i storleksordningen 3000 liter som är borta. XXXXXXX varnar också för att försöka använda det i vanliga bilmotorer.
- Det är som att be om ett motorhaveri, säger han. Bränslet är avsett för lågvarviga motorer, upp till 2000 varv. Försöker man med en vanlig bilmotor kommer kolvarna att smälta. Bränslet utvecklar en intensiv hetta.”

Är dessa uppgifter om bränslet korrekt? När vi tankade vidtog vi inga extra försiktighetsåtgärder ; det var som att tanka en bil! Har man försökt skrämma tjuven/tjuvarna?

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-17 kl 12:16 »
Det borde gå bra att köra i äldre bilar, avsedda för blyad bensin och med motorer som inte varvar speciellt högt men inget bra i en modern bilmotor. Hanteringen borde vara ungefär lika farlig/ofarlig som vanlig bensin men om något händer så brinner det ganska mycket av 3000 liter...

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #2 skrivet: 15 dec-17 kl 13:17 »
Jag vet inte specifikt om detta bränsle, men flygbränsle liknar fotogen/kerosen karakäristik (svenska översättning?).

Det är vid handhavande inte speciellt mer farligt än vanlig bensin. Kan hända något mer "flottigt" om man spiller.

/Rikard

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-17 kl 14:15 »
Tack för svaren!
Tänkte att det möjligen ingick någon form av "skrämsel" i varningarna!
På 1950-60-talet, innan man satte mätare i dieselbilarna, kanske även efter, varnades det för att köra på eldningsolja 1, vilket förekom! Det sades att det skilde på kvaliteterna, men den som var åsyna vittne till att tankbilarnas förare efter att ha fyllt dieselbränsle till en mack, sedan raskt fyllde på i anläggningesn tank till värmepannan ; det var samma slang!
För länge sedan var det bara att själv anmäla på blankett huru många mil man kört ; detta för skattens skull!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-17 kl 14:39 »
Jag vet inte specifikt om detta bränsle, men flygbränsle liknar fotogen/kerosen karakäristik (svenska översättning?).

Det är vid handhavande inte speciellt mer farligt än vanlig bensin. Kan hända något mer "flottigt" om man spiller.

/Rikard
Den är till jetmotorer, LL100 är bensin till kolvmotorer i propellerplan

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-17 kl 14:42 »
Jag har hört historier från 50-talet när de körde moped mellan olika avdelningar på volvos eller saabs flygmotorfabriker, och tankade med flygbensin istället. Mopeden skulle gå betydligt bättre på det, men jag vet inte. Några oktan mer borde väl inte göra någon större skillnad i en moped?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-17 kl 15:09 »
Flygbränslet LL100 kan ungefär jämföras med 98-oktanig blyad bilbensin från 80-talet. Det går förmodligen att köra de flesta bensinbilar på den utan omedelbara driftstörningar, men räkna med att katalysator och lambdasond förstörs av blytillsatsen efter högst några timmars körning.


På 50-talet var vanlig mackbensin ofta mycket lågoktanig, i synnerhet i samband med suezkrisen 1956 kunde man nog vänta sig högst varierande kvalitet. I samma veva ändrades också skattereglerna i Sverige, så det blev ekonomiskt omöjligt att höja oktantalet genom etanolinblandning som man hade gjort sedan 30-talet (lättbentyl, bentyl, motyl m fl varumärken förekom på etanolblandad bensin på den tiden).

 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #7 skrivet: 15 dec-17 kl 15:52 »
"Torbjörn!"
Nu blev jag nostalgisk! Min fader, (1901-1988) hade en så kallad "lättviktare" ; Blixt med Sachs-motor. Inget körkort behövdes i början, men han fick ta sedan.  Innan det blev helt förbjudet att köra, under kriget, fick han ransoneringskort för inköp av "X liter bensin eller lättbentyl!" Sålde efter faderns död, trots mitt eget intresse, maskinen till en god vän, som renoverade motorn och vid köpet erhöll min gode vän resterande ransoneringskort!
"Om", säger min gode vän", det skulle bli att jag säljer den, kommer du att då förtur!" Låter bra!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Svar #8 skrivet: 11 jan-18 kl 21:24 »
Blyad bensin för flygmotorer, oktantal 106 enligt den skala vi brukar använda. Blyet skulle givetvis ta livet av katalysatorer och lambdasonder, och en motor behöver nog justeras lite (förgasare, ev. tändning) för att köras på detta istället för mackbränsle. I övrigt ser jag inga problem med det, flygbensin har använts som racebränsle i bilar så länge som flyget har haft högoktanigare soppa än mackarna. Inte optimalt, men jämförelsevis billigt och lätt att få tag i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser