Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektrisk skyffel/borste  (läst 1620 gånger)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Elektrisk skyffel/borste
« skrivet: 13 dec-17 kl 10:38 »
Hej

Jag letar efter en elektrisk borste/sopvals.

Liknar denna https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/snoslungor/elektriska-snoslungor/elektrisk-skyffel-721233/

Men har en rund borstvals istället för plastskovlar.
Såg den för några år sedan men hade då inget behov av den.

Nu så funkar skottning dåligt i kuperad naturtomt där gångarna runt huset är allt annar än släta/skyffelvänliga.

Vill kynna ta det där sista som alltid fastnar på altan/stentrappan mm.

Jag föredrar sopborsten framför snöskyffel men axlarna börjar säga ifrån.

Tips mottages.

/Rikard

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elektrisk skyffel/borste
« Svar #1 skrivet: 13 dec-17 kl 11:06 »
Har du röjsåg kan du sätta en soptillsats på den så får såget lite motion under vintern också :)

cirkulärborste: https://www.skogsutrustning.se/tradgard/slyborstar/cirkularborste-far-rajsag.html
bortvals: http://www.mek-maskin.com/gp/stihl-kombi-borstvals-kb-km/

Det finns säkert andra och billigare men du ser vad jag menar i alla fall.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Elektrisk skyffel/borste
« Svar #2 skrivet: 13 dec-17 kl 15:05 »
Sopvalsen såg intressant ut, men har ingen maskin från stil.

Den stålborsten skulle nog göra mer skada än nytta på andra ställen än hårda plattor. Har mestadels gräs/trä/grusgångar förutom en stentrappa.

Men en sån sopvals med vanlig elmotor skulle vara nåt som jag letar efter.

/Rikard

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elektrisk skyffel/borste
« Svar #3 skrivet: 15 dec-17 kl 09:04 »
Ja stålborsten såg inte så snäll ut. Inget man vill köra på grusgången längs ett växthus :)

Men det finns väl andra fabrikat och modeller på valsborstar gissar jag, kanske går att montera på åkgräsklippare också?
Jag såg en som satt snöslunga på sin åkgräsklippare förra vintern, han hade en uppfart på kanske 40 kvadrat och körde extremt långsamt med ett stort flin på läpparna. Äntligen snö och äntligen en chans att prova snöslungan - den drog han ut på så länge det gick :)

Jag skulle vilja ha nåt som rår på snövall i kramsnö med hälften grus för såna har jag skyfflat undan varje morgon den här veckan. Kommer ju för sent till både dagis och jobb (inte lyckas jag kliva upp tidigare och smyga ut utan att väcka barn heller) :( Gärna nåt stort och högljutt. Helst hade jag velat ha en Unimog med snöblad men det är väl en aning överdrivet för lite snövall. Men det vore roligt.
Hur som helst, du får tillbaka tråden nu  :-[
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Elektrisk skyffel/borste
« Svar #4 skrivet: 15 dec-17 kl 13:23 »
Jag såg på youtube att husqvarna och några andra märken har liknande sopvalsar för sina resp maskiner.

Jag har ingen gräsklippare (varken vanlig eller åkvarianten) då jag har kuperad naturtomt.
Jag har jula's stora röjsåg som funkar bra till mina behov här, annars hade jag kikat på stihl's eller motsvarande maskiner med tillbehören.

Tvåhjulstraktorn (belos mfl) kliar i fingrarna, men passar inte heller på tomten så jag odlar i kragar och hinkar.

/Rikard


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
Björkris, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser