Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta tak på ladugård - byggställning  (läst 2359 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Byta tak på ladugård - byggställning
« skrivet: 04 dec-17 kl 07:23 »
Har övertagit en släktgård och med den ett större underhållsbehov.

På ladugården så behöver det bytas tak. Planen är att ta av tegel, byta de plankor som är dåliga (hoppas på mindre än alla), sedan lägga på oljeboard innan strö och bärläkt.
Frågan är bara hur man lättast gör med teglet. Att transportera allt tegel ner till marken, och sedan upp igen lär ta tid. Min plan är att ha en rejäl ställning i höjd med taket, och sedan lägga upp pannorna på ställningen i väntan på att taket skall bli klart. Även grovrengöring av pannorna tänkte jag göra uppe på ställningen.

Klarar en haki i stål eller aluminum detta? Viktmässigt. Jag utgår från att jag får lägga rejäla marksten under benen då de kommer belastas en hel del. Den lite billigare I-Hak, funkar de lika bra?
Tänkte ta en sida åt gången på taket, runt 16 meter långt och  ca6 meter från nock till hängränna.

/Johan

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #1 skrivet: 04 dec-17 kl 17:47 »
absolut ingen marksten under spirorna. marksten är känslig för tryckbelastning, ta trä. 
Byggnadsställningen borde hålla jag hade två pallar tegel på en tre meters sektion.
det finns nog någon som mer exakt vet vad en haki tål.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #2 skrivet: 04 dec-17 kl 21:27 »
Hej, det är bara att plocka ner en panna och väga. Det går ca 11 pannor per m2. Du kan läsa på Hakis hemsida hu mycket de går att belasta. Du skulle kanske plocka ner några meter åt gången istället. Då blir det mer plats på ställningen. Om pannorna har olika snytning gäller det att få upp de på samma ställe som de satt och se till att läktavståndet blir samm som tidigare, är inte omöjligt att läktavståndet varierar på taket. Är snytningen lika och läktavståndet samma överallt blir det oerhört mycket lättare. Fundera på väv istället för masonit. Vad är det för undertak idag?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #3 skrivet: 05 dec-17 kl 09:30 »
Jag har två funderingar.
1. Är ditt tak så dåligt som du tror? Jag har lagt om tak partiellt och då har man flyttat undan fläckar med takpannor, bytt brädor eller läkt och sedan lagt tillbaka takpannorna. Naturligtvis har det varit många trasiga som man fått byta ut, så det finns ett naturligt underskott av pannor.

2. Om ditt tak är så dåligt som du antyder så skulle jag byta till plåttak alla dagar i veckan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #4 skrivet: 05 dec-17 kl 20:49 »
...Om man tittar på väv eller takduk så är väl nackdelen med det att ett gammalt undertak kan innehålla det mesta från spik till spån...Ett tak rör ju sig lite...Talloljeimpregnerad masonit tål tuffare tag...Dessutom så styvar det upp gamla tak vilket inte är helt fel...Själk knackat dit masonit på ca 200 kvadrat...Bara hundra kvar  :D...Byggställning av trä där pannorna får vara så länge....Ca 30 kvm åt gången....Jag använder dom gamla läktavstånden så man  slipper att räkna på det....Samma bygghöjd....Fördelen med egenbyggd ställning är att man slipper hyrkostnaden och stressen med det.... 

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #5 skrivet: 06 dec-17 kl 06:24 »
Angående vad Haki tål så hittar jag bara vilka klassificeringar de uppfyller, men inte vad de maximalt tål. Får maila dem om detta.

Då jag är i början av min renoveringskarriär så kan jag ej alla klassiska bygg-tekniska termer. Taket är dock konstruerat med liggande kraftiga plank, från takfot till nock, råsågade brädor som ligger omlott.(antar att det kallas detta, brädor som ej är sågade på kanterna utan har konturer av stammen kvar)
Ovanpå detta ligger bärläkt.  Som det är idag så läcker taket på ett antal ställen. Ladan är i vinkel och rännan i vinkeln måste bytas, har läckt in en del där.  Då jag lägger på board så kommer det bli helt tätt mot bärläkten så jag antar att jag behöver även ströläkt för att få vatten att rinna undan.

Pannor finns det en hel del i reserv, då en del av taket, tyvärr, har bytts tegel på tidigare, när det blev över efter att boningshuset bytte tak. Orginalet är enkupigt, den omlaggda är tvåkupigt, detta vill jag byta ut mot enkupigt någon gång i framtiden. Plåttak är därför inte aktuellt.

Har också funderat på att bygga en ställning av reglar. Men då jag kommer byta både tak och fasad på lada, och även fasad på boningshus så känns en investering i en begagnad haki aktuell. Kommer ha behov av ställningen i några år. Skulle behovet upphöra så är de kanske inte så svårt att sälja vidare.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #6 skrivet: 06 dec-17 kl 09:34 »
Hej

Jag har byggt flera ställningar själv, häromåret fick jag låna en Haki ställning till ett litet projekt. Aldrig mer att jag bygger ställning själv. Snabbheten i montering/nedmontering, stabilitet och säkerhet gör att framåt kommer jag att köpa/hyra/låna någon "riktig" byggställning för alla projekt över marknivå.
Jag har lagt om flera tak här hemma, på uthusen bytt till plåt. På två hade jag spåntak visserligen läckande men fick ligga kvar i alla fall. På ena huset lade jag som du tänkt masonite uppepå och spikade. På det andra hittade jag en takduk godkänd för montage ovanpå sticketak. Prismässigt var det inte billigare men det gick så ofantligt mycket fortare och enklare att lägga duk så masonite kommer jag inte att använda mer på detta sätt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #7 skrivet: 06 dec-17 kl 10:03 »
Klarar en haki i stål eller aluminum detta? Viktmässigt. Jag utgår från att jag får lägga rejäla marksten under benen då de kommer belastas en hel del. Den lite billigare I-Hak, funkar de lika bra?
Tänkte ta en sida åt gången på taket, runt 16 meter långt och  ca6 meter från nock till hängränna.

Jag har en hel del erfarenheter av det du beskriver, men enbart med HAKI i stål. Det är vanligt att ha teglet på ställningen vid underarbetena på taket. Minns jag inte fel så gäller 600 kg belastning per sektion med långbommar på 3 meter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Byta tak på ladugård - byggställning
« Svar #8 skrivet: 06 dec-17 kl 10:04 »
Är man tveksam till hållfastheten så kan man ju hyra några diagonalstag extra, och skruva dem lodrätt mellan våningarna, mitt på långbommarna. Då vilar tyngden även på våningen under...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser