Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förändrad sammansättning i mjölken i laktationens slut?  (läst 1339 gånger)

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
Hej! Jag gör yoghurt på getmjölk med gott resultat. Nu har det hänt flera gånger att mjölken bränt fast i kastrullen trots att jag gjort precis som jag brukar. Idag passade jag den extra noga och rörde ofta under upphettningen. Ändå gick det åt pipsvängen.
Kan det möjligtvis vara så att det nu, innan getterna är fullständigt sinlagda, att mjölken helt enkelt är förändrad? Mindre vatten o mera socker?


Postat med Alternativ.nu´s app

David L

  • Inlägg: 1
  • alternativare i Småland/Östergötland
    • Småland
SV: Förändrad sammansättning i mjölken i laktationens slut?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-18 kl 18:36 »
Hejsan!

Du har gissat rätt! Mjölkens sammansättning är inte jämn över hela laktationen. De sista veckorna / månaden i laktationen innehåller mjölken mer proteiner (ca 20% mer i komjölk). Man kan alltså inte ysta på samma sätt året om, utan yrkesystare brukar t.ex. anpassa mängden löpe efter proteinhalten, samt även efter fetthalten, vilken kraftigt varierar under året. Har du mer proteiner / fett måste du tillsätta mer löpe för att få mycelerna att koagulera.

Det går att hitta kurvor över proteinhalten för olika djurraser, det är olika för kor, getter och får.

David


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 6 användare (3 dolda)
Anders Flix, addebadde, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser