Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfelsbrytare  (läst 5178 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #20 skrivet: 26 nov-17 kl 11:25 »
Jag hade problem ett tag med jordfelsbrytaren löste ut oförklarligt. Det visade sig att möss gick in i mätarskåpet och började klättra mellan plintarna  ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #21 skrivet: 26 nov-17 kl 12:02 »
Du förklarar många saker bra Torbjörn, men en sak som jag inte fattat är.

Om inget är anslutet till centralen och det kan vara isolationsfel, var kan det vara?
Kan det bero på fel före jordfelsbrytaren?


De som inte går att återställa fast de inte är inkopplade, är väll skrot i alla fall?

Om inget är anslutet till centralen och jordfelsbrytaren löser ut när man kopplar in spänning till den, så är det något fel inne i centralen. Det kan ju vara t ex krypströmmar pga kvarvarande fukt, eller spår av tidigare varmgångar om centralen någon gång har stått med spänning på och varit genomblöt.

Hur länge har centralerna och jordfelsbrytarna legat inne i värmen nu?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #22 skrivet: 26 nov-17 kl 13:08 »
Det kan vara en illasinnad tvestjärt som krupit in i jordfelsbrytaren och dött ;D

Testa och blås rent med tryckluften, allt som är kopplat i centralen efter jordfelsbrytaren och även brytaren själv. Det krävs så lite för att 30 mA skall hoppa snett om det är smutsigt någonstans (eller en tvestjärt, spindelbo eller dylikt).

Även om jordfelsbrytaren är paj så är det väl värt att byta den för att få en renoverad central? Centralen är mycket dyrare än en jordfelsbrytare.

Tror hellre det är nån illasinnad skåning i dom jag köpt i Malmö.

Jag har redan bytt ut jordfelsbrytarna i några och sålt dom.

De jag fixat, har varit helt rena invändigt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #23 skrivet: 26 nov-17 kl 13:11 »
Om inget är anslutet till centralen och jordfelsbrytaren löser ut när man kopplar in spänning till den, så är det något fel inne i centralen. Det kan ju vara t ex krypströmmar pga kvarvarande fukt, eller spår av tidigare varmgångar om centralen någon gång har stått med spänning på och varit genomblöt.

Hur länge har centralerna och jordfelsbrytarna legat inne i värmen nu?

Några år har de varit inomhus.

Den sista jag höll på med häromdan, som hade Malmbergs, kopplade jag förbi jordfelsbrytaren på, eftersom jag måste använda den nu..

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #24 skrivet: 26 nov-17 kl 14:20 »
kan det vara så att det sitter en bygel mellan jord och nollskena i centralen ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #25 skrivet: 27 nov-17 kl 10:38 »
Borde inte göra det i en byggcentral med fabriksmonterad jordfelsbrytare. Och det är väl knappast troligt att samma klåpare skulle ha kopplat om 11 centraler på samma sätt.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #26 skrivet: 27 nov-17 kl 22:37 »
Borde är en sak.
Har råkat ut för det i central från en elfirma som skruvat ihop den.
Sätt väl som standard i vissa tomma centraler som man själv fick skruva bort själv om man skulle ha jfb.
Över 10 år sedan jag jobbade med sådant så det har säkert hänt mycket.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #27 skrivet: 28 nov-17 kl 08:54 »
kan det vara så att det sitter en bygel mellan jord och nollskena i centralen ?

Har inte suttit någon sådan i de jag lagat och sålt, eller i någon annan jag tagit isär.
Allt har varit OK utom några trasiga kontakter, men de har inte påverkat de krånglande jordfelsbrytarna.

ab

  • Inlägg: 71
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #28 skrivet: 28 nov-17 kl 20:16 »
Hej på er,, har läst alla frågor och svar men jag måste fråga en sak som kan vara helt avgörande i detta fallet! Du nämner "anslutningkabeln"  Nu till frågan: Hur många ledare är det i den?  Mvh ab

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #29 skrivet: 28 nov-17 kl 22:45 »
Hej på er,, har läst alla frågor och svar men jag måste fråga en sak som kan vara helt avgörande i detta fallet! Du nämner "anslutningkabeln"  Nu till frågan: Hur många ledare är det i den?  Mvh ab

5

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #30 skrivet: 29 nov-17 kl 11:29 »
De har legat inne länge, så torra är de.

De flesta löste ut, så fort inkommande kabel anslöts.
Några fastnar inte i rätt läge, så som den från Malmbergs.

Det finns inget extra, bara kablar och uttag.

Har du anslutit kablar (utgående) till anläggningen? Där kan du ju ha felet.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #31 skrivet: 29 nov-17 kl 11:34 »
Har du anslutit kablar (utgående) till anläggningen? Där kan du ju ha felet.

Nej inget var anslutet

ab

  • Inlägg: 71
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #32 skrivet: 30 nov-17 kl 23:00 »
Då var det inte antalet ledare som var fel, har du använt samma kabel och uttag till alla centraler? Prova annars med en annan kabel och ett annat uttag, helst ett uttag som inte är avsäkrat på samma ställe som du nu tar spänningen ifrån...  ::)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #33 skrivet: 01 dec-17 kl 08:02 »
Har varit med om 5-ledare anslutningskabel där nollan var avsliten i ena handsken - blev lite läskigt och då var det tur att jordfelsbrytaren löste ut.
Till ensamhet - kolla/byt anslutningskabeln.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #34 skrivet: 01 dec-17 kl 08:05 »
Har varit med om 5-ledare anslutningskabel där nollan var avsliten i ena handsken - blev lite läskigt och då var det tur att jordfelsbrytaren löste ut.
Till ensamhet - kolla/byt anslutningskabeln.

Den är det inget fel på, utan det är jordfelsbrytarna i en del centraler som krånglar, hittills 11 utav ca 25 st och de andra fungerar utan problem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #35 skrivet: 01 dec-17 kl 10:44 »
Den är det inget fel på, utan det är jordfelsbrytarna i en del centraler som krånglar, hittills 11 utav ca 25 st och de andra fungerar utan problem.

Satt och studerade ett par byggare som håller på att bryta en arbetsplats.
Och det skulle förvåna mig om dom inte någon av centralerna dom slängde på flaket inte mår så bra efter ett par sådana resor.
Och jordfelsbrytaren som har en del känsliga delar...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #36 skrivet: 01 dec-17 kl 11:28 »
Undrar förresten om en del jordfelsbrytare kan vara lägeskänsliga - dvs att de måste vara "stående" monterade med anslutningarna uppåt och nedåt, fronten vertikalt, för att fungera bra. I så fall kanske de inte beter sig korrekt om man har byggcentralen liggande på ett bord när man provkör.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordfelsbrytare
« Svar #37 skrivet: 01 dec-17 kl 13:00 »
Undrar förresten om en del jordfelsbrytare kan vara lägeskänsliga - dvs att de måste vara "stående" monterade med anslutningarna uppåt och nedåt, fronten vertikalt, för att fungera bra. I så fall kanske de inte beter sig korrekt om man har byggcentralen liggande på ett bord när man provkör.

Jag har inte märk någon skillnad om den hänger eller ligger.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser