Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur ofta borde jag behöva elda i vedpannan om den fungerar som den ska?  (läst 5379 gånger)

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland

Temperaturen i pannan vet jag inte men det är 80C på vattnet som går från panna till ackumulatortank. En bra dag när eldningen fungerar är det 60-80C i övre delen av tanken och 50C i undre. Bara 40C skickas ut via kulverten, varför förstår jag inte riktigt, och 25-30C kommer tillbaka.


Om det är 80 grader i topp och 50 i botten verkar det väl funka hyfsat,  Hur varmt är det när du börjar elda?

Om det funkar bra så skall du elda tills du har 80 - 90 grader i hela tanken.
Sen skall du börja elda igen när du har runt 45 grader i topp, baserat på att det skickas ut 40 grader till kulvert.

Skall man inte sträva efter att skicka ut så låg temp som möjligt i kulverten, men ändå klara av värmebehovet, så om du har bra värme i huset skall du inte oroa dig över att det "bara "går ut 40 grader till kulvert.

Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
En liten uppdatering, sen kommer en till. Det kan VISST skickas ut varmare vatten i kulvertarna. Vet det nu efter att jag fått hjälp med eldningen och jag tror att det las på relativt få vedträn fast ofta, och vips steg värmen till 90C även i undre delen av accumulatortanken. 80C gick ut i kulvertarna och rummen gjorde värmerekord och höll värmen bättre också. Så alla mina teorier om strypning av värme hit och dit var fel.

Sen stod plötsligt både övre och undre mätarna i accumulatortanken på 100C och jag fick panik. Startade alla varmluftsfläktar och körde tills det svalnat.

Nya slutsatsen är att jag måste anställa någon för att elda i pannan för jag hinner inte dit så ofta som det verkar behövas.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Och sen gav sk-iten plötsligt upp igen, och nu tänker jag nog om.

Det är verkligen kanon om det fungerar så pass väl som det gjorde, men nu är jag tillbaka på noll igen. Pannan blir varm, vattenledningarna från pannan visar 80C men accumulatortanken blir inte varmare än vad reservelpatronerna värmer den till. Måste vara en av de tretusen cirkulationspumparna som lagt av, men jag har inte ändrat något, hittar ingen säkring som löst ut och tycker att dom surrar när jag lägger örat och en skruvmejsel mot dom.

Tänkte först ringa ut en elektriker men sen tänkte jag att jag sk-ter i det. Kostar multum varje gång jag tar ut en elektriker till gården. Veden jag eldar med går åt i hiskelig fart, uppskattat värde om man skulle köpa (sälja) är väl 20t för en säsong (kan ha tokfel, bara en gissning). Min skräck har hela tiden varit att vattnet ska frysa någonstans, men om cirkulationspumpen till kulvertarna fortsatt går och det inte blir kallt på riktigt så borde risken vara minimal. Jag borde kanske t om kunna stänga av elpatronerna som ska kicka igång när värmen understiger 30C (igång hela tiden nu alltså). De två utrymmen som skulle värmts upp med vattenelement kan jag begränsa till 15 och 8m2 och istället värma med elelement.

Tills jag kommer på något bättre.

Och innan det blir -30C för den dagen behöver jag varmluftspumparna i stallet.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Ja det är viktigare att vattnet cirkulerar än att det är över 30 grader varmt. Det tar normalt sett lång tid innan det fryser I ett värmesystem om du har cirkulation.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser