Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockslakt  (läst 7844 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockslakt
« Svar #20 skrivet: 23 nov-17 kl 09:58 »
Dessvärre blir det ju såhär när disneymentaliteten får grepp om folk.

Jag skulle ge dig tipset att gå med i någon grupp på Facebook och skänka bort dem till slakt, liv eller helt enkelt skänka bort dem till vem som vill ha dem utan att ställa krav några direkta krav på vad som händer med dem sen.
Till att börja med får en inte sälja eller skänka bort djur till någon som inte har SE-nummer. Personer som inte bemödat sig om att skaffa SE-nummer har med en gång visat att de inte är seriösa, de kan bo i lägenhet eller vad som.
Och ge bort bockarna "utan några direkta krav" är ett väldigt smidigt sätt att se till att de får halsarna avskurna utan att bli bedövade innan. Förutom att det är olagligt, så är det fruktansvärt plågsamt och ångestfyllt för djuren  >:( . Att uppmuntra till det, Permission, är i bästa fall naivt och i sämsta fall medvetet grymt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockslakt
« Svar #21 skrivet: 23 nov-17 kl 10:02 »
Min syster och svåger har en liten getflock. Någon gång har dom låtit kastrera en bock men det gjorde dom då den var killing. Dom känner invandrare som kan konsten att slakta getter och dom är till och med förtjusta i köttet från gamla djur. Svågern skjuter dom med bultpistolen och sedan tar "nysvenskarna" hand om resten.
Bara för att förtydliga så är det inte tillåtet att sälja (eller ens ge bort) kött från hemslaktade djur. Om någon ändå vill göra detta (efter att ha slaktat enligt principen bedövning > avblodning) vill det till att sköta det snyggt...och inte skriva om det på nätet till att börja med...
Kött från ens egna getter får bara ätas hemma i det egna hushållet. Sälja livdjur till ny ägare som har SE-nummer är däremot tillåtet, så kan den nya ägaren slakta när hen vill.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #22 skrivet: 23 nov-17 kl 12:57 »
Vi får ju självklart räkna med att alla handlingar och tillstånd är i rätt ordning som ju gäller även TS, ( vilket jag överlag inte tror ett dugg på att de är när det gäller flertalet djurägare på det här forumet).
Men utan att lägga någon värdering i det så är min kommentar skriven i rationell ton, vill man bli av med(läs skänka) husdjur för man tycker man har problem med dem då är det inte läge att  börja ställa krav för då får man stå där med sina problemdjur.

Vad som händer med djuren sen behöver inte jag bry mig om.

Sen vet ju både du och jag Skräptanten hur verkligheten ser ut.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #23 skrivet: 23 nov-17 kl 13:59 »
Kan tala om att här finns alla papperna i ordning.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #24 skrivet: 23 nov-17 kl 14:48 »
Det är ju bra, något annat trodde jag inte heller.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #25 skrivet: 23 nov-17 kl 18:21 »
1.
Vad som händer med djuren sen behöver inte jag bry mig om.
Hur - sa - ??
 (:)  (:)  (:)
Och ge bort bockarna "utan några direkta krav" är ett väldigt smidigt sätt att se till att de får halsarna avskurna utan att bli bedövade innan. Förutom att det är olagligt, så är det fruktansvärt plågsamt och ångestfyllt för djuren  >:( . Att uppmuntra till det, Permission, är i bästa fall naivt och i sämsta fall medvetet grymt.
SNÄLLA Permission, säg att både skräptanten och jag har läst fel ...

2.
Här hänger jag inte med riktigt:
Vi får ju självklart räkna med att alla handlingar och tillstånd är i rätt ordning som ju gäller även TS, (vilket jag överlag inte tror ett dugg på att de är när det gäller flertalet djurägare på det här forumet).
Kan tala om att här finns alla papperna i ordning.
Det är ju bra, något annat trodde jag inte heller.

3.
Ytterligare förtydligande:  Man får inte heller bjuda på hemslaktat kött hemma hos sig.  Bara medlemmar i det egna hushållet får äta av det.

4. Till sist en påminnelse om vad denna tråden skulle handla om:
Står verkligen och behöver hjälp.
vill definitivt inte äta upp köttet.
« Senast ändrad: 23 nov-17 kl 18:30 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #26 skrivet: 23 nov-17 kl 18:25 »
För att klargöra allt jag har inte sålt, givit bort eller bjudit på något kött.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #27 skrivet: 23 nov-17 kl 18:26 »
Och ja som jag skrev tidigare, mitt dilemma är löst.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #28 skrivet: 23 nov-17 kl 18:26 »
För att klargöra allt jag har inte sålt, givit bort eller bjudit på något kött.
Nej, du verkar ju vilja dina djurs allra bästa!   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockslakt
« Svar #29 skrivet: 24 nov-17 kl 09:00 »
Men utan att lägga någon värdering i det så är min kommentar skriven i rationell ton, vill man bli av med(läs skänka) husdjur för man tycker man har problem med dem då är det inte läge att  börja ställa krav för då får man stå där med sina problemdjur.

Vad som händer med djuren sen behöver inte jag bry mig om.

Sen vet ju både du och jag Skräptanten hur verkligheten ser ut.
Mmm, jag vet det, det är därför jag skrev som jag skrev.
Att skänka bort djur är förkastligt, för det är bortskänkesdjur som löper risk att få halsen avskuren utan föregående bedövning. Är det ett djur en inte kan/vill behålla så får en 1: sälja det, och ta tillräckligt betalt, eller 2: slakta det på lagligt sätt. Om en ger bort ett djur, visar en direkt att det här är ett djur som jag inte räknar med att få betalt för, eftersom det är något lurt. Jag tillmäter inte djuret något värde.

Och vad som händer med de djur en gör sig av med är i högsta grad ens egen angelägenhet  >:( ! Verkar något skumt, eller personen oseriös, vill jag inte sälja djuret ens om personen kommer med den begärda köpesumman kontant.

pytte, det glädjer mig att ditt bockproblem har fått en bra lösning!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #30 skrivet: 24 nov-17 kl 15:05 »
1.Hur - sa - ??
 Ja jag som trådkommentator behöver ju knappast lägga tankekraft eller funderingar över vad som händer med trådskaparens djur, det är ju tämligen i första hand trådskaparen och den nya "ägarens bekymmer.

2.
Här hänger jag inte med riktigt:

Ja vi får väl förutsätta att regler efterföljs, regler som ju även gäller TS, (som ju också intygar att så är fallet).

Jag har dock inte hävdat, påstått eller antytt att TS skulle bryta mot gällande regelverk.

Jag är däremot int övertygad om att alla djurägare på forumet följer de regler som i huvudsak styr innehavet av produktionsdjur.

Jag har kommenterat de punkter jag ansåg relevanta.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Bockslakt
« Svar #31 skrivet: 24 nov-17 kl 15:11 »
Permission"Vad som händer med djuren sen behöver inte jag bry mig om.2
1.Hur - sa - ??
 (:)  (:)  (:)SNÄLLA Permission, säg att både skräptanten och jag har läst fel ...

2.
Här hänger jag inte med riktigt:

Permission:"Vi får ju självklart räkna med att alla handlingar och tillstånd är i rätt ordning som ju gäller även TS, (vilket jag överlag inte tror ett dugg på att de är när det gäller flertalet djurägare på det här forumet)."
Pytte:"Kan tala om att här finns alla papperna i ordning."
Permission:"Det är ju bra, något annat trodde jag inte heller."


1. Ja jag som trådkommentator behöver ju knappast lägga tankekraft eller funderingar över vad som händer med trådskaparens djur, det är ju tämligen i första hand trådskaparen och den nya "ägarens bekymmer.

2.Ja vi får väl förutsätta att regler efterföljs, regler som ju även gäller TS, (som ju också intygar att så är fallet).

Jag har dock inte hävdat, påstått eller antytt att TS skulle bryta mot gällande regelverk.

Jag är däremot int övertygad om att alla djurägare på forumet följer de regler som i huvudsak styr innehavet av produktionsdjur.

Jag har kommenterat de punkter 1-2 jag ansåg relevanta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockslakt
« Svar #32 skrivet: 25 nov-17 kl 11:47 »
Den här tråden börjar lämna det ursprungliga ämnet.  Jag svarar här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=189274.msg1768788#msg1768788
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser