Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63254 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #700 skrivet: 15 dec-17 kl 20:23 »
Siffrorna som haglar hejvilt här om kWh/m2, hur räknar man ut m2?
Är det huset yta på marken?
Våningsplan?
Källare?
Boyta?
Eller vad är det?

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #701 skrivet: 15 dec-17 kl 20:28 »
uppvärmd yta i fastigheten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #702 skrivet: 15 dec-17 kl 20:30 »
Om det är högt i tak, hur tas det hänsyn till det?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #703 skrivet: 15 dec-17 kl 20:37 »
nu gäller ju inte reglerna äldre hus utan de som byggs 2020.
då ligger du nog risigare till.
Gränsvärdet är 90 kWh/m2 och ÅR.  det innebär att en byggnad på 50 m2 får göra av med max 4500 kWh och det blir utslaget på månad 375 kWh. Då skall även tappvarmvatten ingå . hushållsel räknas inte in. Observera att ved räknas som biobränsle och alltså inräknas som tillförd energi.
Men nog gör du av med mer än 800kWh om året på uppvärmning och varmvatten? Du menar väl per månad? Eller hur räknar du ?

Om jag använder de här siffrorna, blir det här rätt då?

Jag har ca 200m2 uppvärmt och då kan jag göra av med upp till 18 000 kWh/år till värme och varmvatten?

I ett nytt hus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #704 skrivet: 15 dec-17 kl 21:10 »
Det spelar faktiskt ingen roll, då TS hus rimligtvis inte kan vara byggt efter 2020. Frågan som är mer relevant är huruvida TS lyckas bygga sitt hyreshus innan 2020, för efter tolkar jag det som omöjligt. Innan dess bara nästan.

Mvh
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #705 skrivet: 15 dec-17 kl 21:51 »
Om jag använder de här siffrorna, blir det här rätt då?

Jag har ca 200m2 uppvärmt och då kan jag göra av med upp till 18 000 kWh/år till värme och varmvatten?

I ett nytt hus
med dagens regler,ja . med de nya reglerna efter 2020 gäller 12000.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #706 skrivet: 15 dec-17 kl 22:02 »
Siffrorna som haglar hejvilt här om kWh/m2, hur räknar man ut m2?
Är det huset yta på marken?
Våningsplan?
Källare?
Boyta?
Eller vad är det?

Boyta, dvs alla ytor som du anv varje dag i huset (inkl garderober, källare osv) gör  de enkelt ( 1-plan l*b, 1½ l*b+summan av första *,75 (vid sadeltak) *,5 vid facverk), sen vid källare är det liknande beroende på om det är hela eller bara del av huset

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #707 skrivet: 15 dec-17 kl 22:04 »
Hur kommer fjärrvärmeproducenterna se på det här? Finns det någon anledning över huvud taget att ansluta sig till fjärrvärmen om man knappt skall förbruka något alls?
i dag finns ingen anledning att ansluta sig till fjärrvärme. det är nästan lika dyrt som direktverkande el men billigare än olja. bättre att investera i en bergvärmeanläggning  eller en vattenburen luftvärmepump men givetvis beror det på var i landet man bor. Själv kör jag enbart en luft/luft som täcker mitt behov året runt med både värme o kyla.
skulle det bli enormt kallt,-20 o lägre en längre period finns vedkamin att ta till. de nya luft/luft pumparna klarar ner till -35 ,antar att det även gäller vattenvarianten.
framtiden avseende värmesystem går ju mot egna anläggningar.producerar du egen el är ju värme gratis förutom investeringskostnader/avskrivningar.
det var bara ett fåtal som anslöt sig i mitt kvarter när man byggde fjärrvärme för några år sedan. Det eldas med flis från sågen men försvinner den blir det bränsleproblem.
jag avstod när jag såg kostnaden,min pump kostade 14000 installerad o klar,bara anslutningen till fjärrvärme skulle kosta 40000 + installation av radiatorer m.m. Så det beslutet var lätt.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #708 skrivet: 15 dec-17 kl 22:07 »
Det spelar faktiskt ingen roll, då TS hus rimligtvis inte kan vara byggt efter 2020. Frågan som är mer relevant är huruvida TS lyckas bygga sitt hyreshus innan 2020, för efter tolkar jag det som omöjligt. Innan dess bara nästan.

Mvh
Magnus

Om jag kommer till det stadiet, så kommer lite grovt räknat räcka med att ha en hund lekande i lgh för att behålla värmen på ca 20-22 C. om jag bara sitter och läser i vårt hus höjer jag temp med 1 grad (tack vare min kroppsvärme. jag vet det funkar inte så... men men jag vet och ser det varje dag jag sitter i stora rummet så. hur otroligt det än låter. Grovt virke håller värme flera ggr bättre än annat tjafs

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #709 skrivet: 15 dec-17 kl 22:08 »
med dagens regler,ja . med de nya reglerna efter 2020 gäller 12000.


Har kört el ett år i huset och då gick det ca 20 000 kWh totalt med allt inklusive motorvärmare ibland.
Går det med en spånkåk med 2 glasfönster och taskig källardörr i Norrland, så borde det inte vara så svårt att bygga ett nytt hus som uppfyller kommande krav.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #710 skrivet: 15 dec-17 kl 22:11 »
du gör alltså av med 496 kWH per Månad,  jag snackar årsförbrukning. dagens byggregler avseende energi sätter gränsen vid 4500 kWh per ÅR. det blir 375 i månaden,du gör av med 496 + ved som alltså också skall räknas in.
Räknar du på 60Kwh så ligger du ännu risigare till,då får du göra av med högst 3000 om året dvs 250 i månaden,vilket gör 8 om dagen. Du har dubbelt så hög förbrukning + veden du använder. Nu gäller det ju inte ditt nuvarande hus då reglerna endast gäller nybyggen men det är dessa siffror du får räkna på i ditt byggprojekt.

Reglerna gäller inte för ved och flis utan bara el/olja och fjv (dvs det som kommunen bekostar sas)

 

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #711 skrivet: 15 dec-17 kl 23:07 »
fel igen,ved o flis räknas som biobränslen o räknas in som tillförd energi vilket är helt logiskt. läs boverkets regelsamling finns under byggreglerna avsnitt 19.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #712 skrivet: 16 dec-17 kl 10:47 »
fel igen,ved o flis räknas som biobränslen o räknas in som tillförd energi vilket är helt logiskt. läs boverkets regelsamling finns under byggreglerna avsnitt 19.

reglerna gäller inte egen energi

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #713 skrivet: 16 dec-17 kl 16:14 »
reglerna gäller TILLFÖRD energi,ved o flis kommer ju någonstans ifrån,vare sig det är egen skog eller köpt. Du har enorma svårigheter att läsa regelverk,eller hur?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #714 skrivet: 16 dec-17 kl 16:47 »
reglerna gäller TILLFÖRD energi,ved o flis kommer ju någonstans ifrån,vare sig det är egen skog eller köpt. Du har enorma svårigheter att läsa regelverk,eller hur?

inte för privata hus som sörjer för egen energi (vi lever inte i ga ryssland

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #715 skrivet: 16 dec-17 kl 17:11 »
inte för privata hus som sörjer för egen energi (vi lever inte i ga ryssland

Tillverkar huset veden?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #716 skrivet: 16 dec-17 kl 17:27 »
Tillverkar huset veden?

Ja om man eldar upp huset bit för bit kanske?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #717 skrivet: 16 dec-17 kl 17:45 »
Tillverkar huset veden?

nä men skogen gör

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #718 skrivet: 16 dec-17 kl 17:54 »
nä men skogen gör

Skall den växa inne i huset?


För det är enda sättet det inte tillförs energi för uppvärmning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #719 skrivet: 16 dec-17 kl 18:00 »
nu gäller ju inte reglerna äldre hus utan de som byggs 2020.
då ligger du nog risigare till.
Gränsvärdet är 90 kWh/m2 och ÅR.  det innebär att en byggnad på 50 m2 får göra av med max 4500 kWh och det blir utslaget på månad 375 kWh. Då skall även tappvarmvatten ingå . hushållsel räknas inte in. Observera att ved räknas som biobränsle och alltså inräknas som tillförd energi.
Men nog gör du av med mer än 800kWh om året på uppvärmning och varmvatten? Du menar väl per månad? Eller hur räknar du ?

gjorde en test med ett konvektor element, 2000W  var det på. När det satte gpng och började värma huset gick elementet i ca 6 Min och sen slog det av, nästa gång det giick på var 13 min senare , så detta gör att 4* 6 = 24 min (konvetor elementet är 2000/60 min = 33W /min så 33 * 24= 800 W/tim =0,8 Kwh så 0,8*24 19,2 Kw/dygn =7000 Kw/år. då har jag inte tagit hänsyn till sommar och dagar man anv spisen och lagar mat eller när man vill sitta framför brasan och bara ha en mysfaktor. med dessa i åtanken kan man med enkelhet säga att för uppvärmningen är det 7000 Kwh /år * 0,6 vilket är den procentuella chansen att att man lagar mat/brasan så som slutsumma ...7000Kwh*40% (detta är min realistisk anv av energi för uppvärmning 4,2Kwh. Tror jag klara mig ganska bra (detta är för 50 Kvm) gränsen gick ju vid 90Kwh/kvm/år, så ja jag klara mig :) med glans


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser