Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen eldningsbar typ badtunna  (läst 11761 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« skrivet: 12 okt-17 kl 14:25 »
Jag har fått tag på en gammal balja med avlopp i botten. Tanken är att jag ska kunna bada i den utomhus och värma upp vattnet på något sätt. Helst genom eldning.
Att bära vatten och hälla i baljan blir för stort och tungt projekt. Jag behöver på något sätt slanga dit vattnet. Jag har tänkt att köpa någon slags kamin som jag kan elda i. Men hur får jag varmvattnet till baljan då?
I köpesbadtunnor sitter ju värmeelementet i själva tunnan men det blir för trångt.
En annan ide är att på något sätt kunna elda under baljan. Om man lägger trall i botten så man inte bränner ihjäl fötterna. Men då kan jag ju inte bygga upp baljan i en träkonstruktion. Eller?
Någon som har några tips och ideer om det här? Nån blogg eller sida med förslag.

Om jag köper en kamin att elda upp värmen med vad behöver jag då tänka på i konstruktionen för att det ska gå att koppla på vatten?

Postat med Alternativ.nu´s app


Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #1 skrivet: 12 okt-17 kl 15:49 »
Bygg en primitiv kamin, och led rökröret över kanten på baljan, ner i vattnet och upp igen. Stoppa ner ett trä-galler som skydd emellan innan du lägger i kroppen...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #2 skrivet: 12 okt-17 kl 16:06 »
Sök efter :     diy wood fired  hot tub

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #3 skrivet: 12 okt-17 kl 16:19 »
Det finns dem som helt enkelt eldar under badkaret för att få det varmt. En trätrall i botten är då bra så att man inte bränner rumpan.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #4 skrivet: 13 okt-17 kl 08:42 »
Det är suveränt med vedeldad tunna! Jag har en med kaminen på insidan och det funkat jättebra, synd att du inte har plats. Det är skönt att slippa slangar och doningar.

Innan jag köpte färdigt tittade jag på olika, oftast med redneck- nånting i titeln, idéer på Youtube. Några rullade upp kopparrör till en spiral runt en mall och hade sen kopparspiralen i en kamin eller tunna och eldade. Så länge spiralen är vattenfylld håller den enligt uppgift, jag provade aldrig. De fick till hyfsad cirkulation av värmen påstod de.

Hur ska du göra med reningsverk? Jag tappar ur ofta och fyller på nytt istället för att rena men jag har en sjö bredvid så det är inte så svårt :)

Ett lock att lägga på under eldning står på min att göra-lista.

Förresten: Du kan ju ha en kamin på insidan om du lyfter ur den när det är dags att krypa ner?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #5 skrivet: 13 okt-17 kl 23:48 »
Det är suveränt med vedeldad tunna! Jag har en med kaminen på insidan och det funkat jättebra, synd att du inte har plats. Det är skönt att slippa slangar och doningar.

Innan jag köpte färdigt tittade jag på olika, oftast med redneck- nånting i titeln, idéer på Youtube. Några rullade upp kopparrör till en spiral runt en mall och hade sen kopparspiralen i en kamin eller tunna och eldade. Så länge spiralen är vattenfylld håller den enligt uppgift, jag provade aldrig. De fick till hyfsad cirkulation av värmen påstod de.

Hur ska du göra med reningsverk? Jag tappar ur ofta och fyller på nytt istället för att rena men jag har en sjö bredvid så det är inte så svårt :)

Ett lock att lägga på under eldning står på min att göra-lista.

Förresten: Du kan ju ha en kamin på insidan om du lyfter ur den när det är dags att krypa ner?
Det här är en balja på 60×80 cm så jag tänker att jag tömmer ut vattnet och anväder det till odlingarna efteråt.
Ska forska lite mer på kopparröret...

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #6 skrivet: 13 okt-17 kl 23:59 »
Kopparröret är faktiskt en riktigt smart lösning.
Installerar men det i ett oljefat där man man har sin eldstad så ger det riktigt bra effekt.
Om man tar vatten från botten av karet och leder in det högt så har man väl fungerande självcirkulation.

Vill man öka upp tempot på uppvärmingen så mellanlagrar man vatten i en helst en rostfri tunna som står soligt och tappar det i karet när man skall till och bada så mi imorse man behovet av att elda under sommaren i allafall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #7 skrivet: 14 okt-17 kl 00:07 »
Sök efter :     diy wood fired  hot tub
Superbra tips! Tack!

Postat med Alternativ.nu´s app


BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #8 skrivet: 29 nov-17 kl 01:54 »
Roligast är ju idén att elda under! Med 80x60 låter det inte som att du ska ligga där några längre stunder (?), så säg att du har botten från ett oljefat/liknande under du kan elda i, en minut innan du hoppar i så drar du bort den och då är risken för att bränna skinkorna borta.

Skulle då dock som du skriver undvika trä i byggställningen, kanske lättare att gräva ur lite under och låta baljan stå på nån rejäl metall-ställning ovan hålet.

Ser fram emot mycket bilder på hur du i slutändan gör!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #9 skrivet: 29 nov-17 kl 12:01 »
Ja det är väl om man lägger upp det på nätet som ordningsmakten har en sportslig att upptäcka det...

Jag har tyvärr inte en sådan passande badgryta, annars skulle jag fixa ett sådant bad. Hästarnas badkar ger inte samma associationer. Frun är av den frusna sorten så medan ungarna far upp och ned mellan isflaken i poolen så skulle jag nog få henne att sitta i grytan om jag bara eldade duktigt under. Nu är det ju inte sådan trafik här, men med lite tur går grannen förbi och får sig ett gott skratt ;D


Nästa vinter kanske...

x-lab

  • Gäst
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #10 skrivet: 30 nov-17 kl 16:35 »
Bygg en primitiv kamin, och led rökröret över kanten på baljan, ner i vattnet och upp igen. Stoppa ner ett trä-galler som skydd emellan innan du lägger i kroppen...

Bra tips :) enkelt och förhållandevis billigt :) tar tipset

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #11 skrivet: 30 nov-17 kl 21:05 »
 (:)  Tagit bort stötande inlägg och följdmodererat.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #12 skrivet: 30 nov-17 kl 22:50 »
Det var ju tur att jag inte lade in den första bild jag hittade på bad i byk-kar ;D

Nu tycker jag ju fortfarande att det verkar mest estetiskt med eld under, men jag har testat med en vanlig VEÅ-panna och slängt slangen i ungarnas pol. Det finns kul bilder på gör det själv-lösningar för den som inte har en panna, men någon sådan törs jag inte lägga in ;)


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #14 skrivet: 03 dec-17 kl 16:56 »
Ja, det där var en enkel och bra lösning. En plåt-tunna runt kopparrören hade ökat effektiviteten.


knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #15 skrivet: 03 dec-17 kl 17:25 »
Det var ju tur att jag inte lade in den första bild jag hittade på bad i byk-kar ;D
Nu tycker jag ju fortfarande att det verkar mest estetiskt med eld under, men jag har testat med en vanlig VEÅ-panna och slängt slangen i ungarnas pol. Det finns kul bilder på gör det själv-lösningar för den som inte har en panna, men någon sådan törs jag inte lägga in ;)
  På den här tråden hade det varit roligt med flera kreativa bilder  ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #16 skrivet: 03 dec-17 kl 17:30 »
Nöjd?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #17 skrivet: 03 dec-17 kl 17:37 »
Jag vet inte om det var att det satt en flicka i badet och det syntes lite överkroppshud, eller om det var att det var för lite morötter och lök i soppan som lyckades uppröra.


Jag blir mer upprörd över att jag inte kan hitta ett så snyggt badkar som ensamhet länkade till i Sverige.

andtol

  • Gäst
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #18 skrivet: 03 dec-17 kl 17:41 »
Jag blir mer upprörd över att jag inte kan hitta ett så snyggt badkar som ensamhet länkade till i Sverige.

Ja, det är mitt stora problem också. Gärna som rymmer två personer.

Det finns stora badbaljor i plast/glasfiber. Men de är väldigt stora.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #19 skrivet: 03 dec-17 kl 17:46 »
Nöjd?
Om det är lögardag den 23 dec så kan det va trevligt  med flera bilder att välja på.  Man skulle ju för jämlikhetens skull också ha flera badande av båda könen ;)
Jag vet inte om det var att det satt en flicka i badet och det syntes lite överkroppshud, eller om det var att det var för lite morötter och lök i soppan som lyckades uppröra.
Jag blir mer upprörd över att jag inte kan hitta ett så snyggt badkar som ensamhet länkade till i Sverige.
Jag kan inte komma ifrån tanken att samma regler gäller här som på Fb där det är ytterst känsligt med bröst  ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #20 skrivet: 03 dec-17 kl 17:47 »
Med lite god vilja och en sticksåg, så kanske?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #21 skrivet: 03 dec-17 kl 17:55 »
Med lite god vilja och en sticksåg, så kanske?
En sån där ligger nere i kärret i Dalarna.  Jag tror det var meningen att fylla "badet" med sten och ha det som stenkista ytterst under en brygga.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

andtol

  • Gäst
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #22 skrivet: 03 dec-17 kl 17:57 »
Med lite god vilja och en sticksåg, så kanske?

IBC-tankar är fina. Men gärna så man kan sträcka ut benen och inte behöver sitta upp.


Nåja, nu blir det ingen badtunna i år heller. Jag har säkert lovat min fru detta flera gånger. Man får prioritera annat. :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #23 skrivet: 03 dec-17 kl 17:59 »
Hur vore det att bygga en snygg låda i trä och lägga ett vanligt badkar i den?

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #24 skrivet: 05 dec-17 kl 09:26 »
Om man bygger en ram i trä och lägger i en tillräckligt kraftig presenning eller byggplast så kan man fylla den med varmt vatten, alternativt sätta i en nedsänkt kamin.

Jag gjorde en stor regnvattenpool i somras enligt samma modell, det behövs inte jättekraftigt trä, jag hade en ram som egentligen var gjord som extra lemmar till en släpkärra.

Fasen, nu blev jag riktigt tänd på idén själv! Både presenning och kamin finnes.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #25 skrivet: 05 dec-17 kl 12:11 »
Eller en gammal bil

Är man lite seriös så kan man dra några rör så avgaserna passerar och värmer vattnet. Även kylsystemet går lätt att leda bak.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #26 skrivet: 05 dec-17 kl 12:12 »
Skit också, jag noterar att det syns bröst...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #27 skrivet: 05 dec-17 kl 12:24 »
Skit också, jag noterar att det syns bröst...

Nu ligger du nog pyrt till igen

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #28 skrivet: 05 dec-17 kl 12:29 »
.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #29 skrivet: 05 dec-17 kl 12:54 »
Skit också, jag noterar att det syns bröst...
Men det kan ta tid innan forumets regler uppdateras ....  ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #30 skrivet: 05 dec-17 kl 12:59 »
.
Blir lite osäker om det är förslag på nedsmältning  av isen i poolen eller eller bad i poolens isvak  ... ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #31 skrivet: 05 dec-17 kl 13:31 »
Blir lite osäker om det är förslag på nedsmältning  av isen i poolen eller eller bad i poolens isvak  ... ;D

Värma poolen är det.

Försten jag har ett parti glasögon till salu.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #32 skrivet: 05 dec-17 kl 13:32 »
Har själv tänkt såhär. Stor (radie minst 80) rund (cylindrisk) tank. T.ex. gammal dieseltank.
Dela den på längden.  Sen kan man sitta på träbänkar mitt emot varandra med fötterna i mitten där det är djupast.

Då det blir två av en tank kan man kanske erbjuda ägaren att få ena om man lyckas hitta nån som har en rostfri.

Är den inte rostfri kanske gelcoat kan vara en möjlighet att måla insidan med.
     


Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #33 skrivet: 05 dec-17 kl 13:53 »
Här är en enklare modell, lätt att anpassa storleken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #34 skrivet: 05 dec-17 kl 14:02 »
Oj vad ankorna skulle bli glada ;D

En liten mjölktank är ju kanon. Rostfri, isolerad och kylslinga som man kan köra värmen i.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #35 skrivet: 05 dec-17 kl 19:00 »
Här är en enklare modell, lätt att anpassa storleken.
Ja och med möjlighet till medicinsk inpackning i lera.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #36 skrivet: 22 dec-17 kl 14:32 »
Ni kan ju alltid slå till på en seriös badbalja om ni har stålar över?

www.hikki.se

Ändring: Jag har fått ihop mitt lock isolerade lock nu. Funkar mycket bra och kortar ner uppvärmningen. Nån gång ska jag räkna på effekten som behövs för att värma två kubik vatten 25 grader på tre timmar men inte idag :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

  • Gäst
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #37 skrivet: 22 dec-17 kl 17:29 »
Oj, den ska jag visa min fru! :)

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #38 skrivet: 23 dec-17 kl 03:38 »
Ni kan ju alltid slå till på en seriös badbalja om ni har stålar över?

www.hikki.se

Ändring: Jag har fått ihop mitt lock isolerade lock nu. Funkar mycket bra och kortar ner uppvärmningen. Nån gång ska jag räkna på effekten som behövs för att värma två kubik vatten 25 grader på tre timmar men inte idag :)


2 kbm vatten kräver 43 kWh energi för att öka 25 grader i temperatur. Sen tillkommer ju värmeförluster ect såklart så det ska till rejäla doningar för den värmeökningen!

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygga egen eldningsbar typ badtunna
« Svar #39 skrivet: 03 jan-18 kl 13:31 »
2 kbm vatten kräver 43 kWh energi för att öka 25 grader i temperatur. Sen tillkommer ju värmeförluster ect såklart så det ska till rejäla doningar för den värmeökningen!

Isåfall skulle jag använda ca 15 kW per timme för att värma badet. Kaminen sägs ligga på 35kW.
Men jodå den är rätt bra :) Nedsänkt i badtunnan och eldad med korta ganska tunna björkträn så blir det bra fart. Gran brinner bra men gnistrar en hel del ur skorstenen och ger inte samma snabba uppvärmning (kanske de skulle om det var samma massa men nu är de lika stora fast mkt lättare än björken). Det är allt lite kul när det går att mäta skillnaderna och inte bara känna dem :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser