Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  potatis knölar, är de bra att äta  (läst 4763 gånger)

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
potatis knölar, är de bra att äta
« skrivet: 27 aug-17 kl 08:30 »
Hej, detta är mitt första potatisodlings år. Jag såde Asterix och Blue Belle för ca 14 v sen.
För några veckor sen märkte jag att Blue Belle plantorna började vissna och jag trodde att det hade gått åt skogen med de. Idag ville jag se om det fanns knölar och hittade några som ser ut som på bilden. Undrar om de är bra eller har de drabbads av nån sjukdom.
Hälsningar
Valentin

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #1 skrivet: 27 aug-17 kl 09:13 »
Förmodligen fick du bladmögel men potatisen går fortfarande att äta

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #2 skrivet: 27 aug-17 kl 09:26 »
Om du, när du får bladmögel, slå av och tar bort blasten, så håller sig potatisen bättre över vintern. Oavsett bladmögel är det en fördel att slå av blasten och sen vänta i en månad innan du tar upp potatisen. Så får du bättre skal och bättre hållbarhet.
kretslopp

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #3 skrivet: 27 aug-17 kl 11:02 »
Jag ser inte några större skador på potatisen, lite skorv bara, som inte är mer än ett skönhetsfel. De lila fläckarna är typiska för sorten. Har du fått brunröta på potatisen brukar det synas utanpå, fast i inledningsskedet kan det vara lite svårt, men då syns det inuti potatisen som bruna partier. Potatis som angripits av brunröta, som är en följd av att bladmöglet gått ner i knölarna, brukar inte smaka bra.

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #4 skrivet: 27 aug-17 kl 15:33 »
ok, det låter bra :)
De Asterix plantorna som är kvar ser ut så här, är det bladmögel?
Ska jag slå av blasten iaf nu?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #5 skrivet: 27 aug-17 kl 15:34 »
Skulle mer gissa på torka

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #6 skrivet: 27 aug-17 kl 18:28 »
Är det bra att slå av blasten nu, när det har gått 14 veckor, och lämna potatisen typ 1 månad till kvar i jorden?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #7 skrivet: 27 aug-17 kl 19:53 »
jo jag tycker du ska skärra av blasten och ta bort den. Räkna sen tiden från att blasten vissnade och 3-4 veckor framåt innan du tar upp potatisen så har dom bra skal och håller över vintern. Potatisen du ska åta till middag under dagen plockar du bara upp efter hand som du behöver dom.
kretslopp

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #8 skrivet: 27 aug-17 kl 21:30 »
det ska jag göra :)

tack alla för era svar!

Markus83

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #9 skrivet: 28 aug-17 kl 13:09 »
Tycker det ser ut som typiskt bladmögelangrepp på blasten. Så att slå av den är en bra ide'. Lägg dock inte blasten i komposten utan bränn den eller lägg den på nåt ställe där den kan ruttna utan att smitta ner jord du senaste vill odla i.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #10 skrivet: 28 aug-17 kl 18:21 »
Om det finns någon kommunal insamling av matavfall för rötning till biogas, så är den en perfekt plats för bladmögelangripen blast och annat smittsamt trädgårdsavfall (t ex moniliaäpplen).

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #11 skrivet: 29 aug-17 kl 20:04 »
Det har väl varit lite kalla nätter? Det är inte så enkelt att skilja bladmögelangrepp från en lite äldre frostskada (några dar till nån vecka efter frosten). Med tanke på att bladkanterna är angripna så kan jag inte utesluta frostskada.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #12 skrivet: 30 aug-17 kl 12:18 »
ok, det låter bra :)
De Asterix plantorna som är kvar ser ut så här, är det bladmögel?
Ska jag slå av blasten iaf nu?

Jag tycker att det ser ut som Torrfläckssjuka, Alternaria solani. Det är en relativt ny sjukdom i Sverige, men har snabbt blivit vanlig. Denna sommar verkar den ha trivts bättre än någonsin. Den är inte lika allvarlig som Potatisbladmögel och knölarna klarar sig ofta, skador kan dock visa sig efter några månaders lagring. Alternaria solani heter Early Blight på engelska, medan Late Blight är Potatisbladmögel, Phytophthora infestans. Vi låter blasten vara kvar så länge det är grönt på den om vi har konstaterat att det är torrfläckssjuka.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: potatis knölar, är de bra att äta
« Svar #13 skrivet: 31 aug-17 kl 07:16 »
Om du inte vet vad det är som dödar blasten; ta bort den. Det ska ändå göras för att potatisen ska mogna innan dom tas upp. En månad efter blastbortagningen är potatisen mogen, och kan tas upp.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 4 användare (1 dolda)
Corvus, Sjul, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser