Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omogna (?) kålrotsfrön  (läst 2158 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Omogna (?) kålrotsfrön
« skrivet: 04 aug-16 kl 16:32 »
Jag är relativt ny på det här med fröodling och räknar med att hålla mig till en sort per år. I år odlar jag kålrotsfrö.

Jag har börjat att skörda nu och ser att vissa fröer är bruna, till skillnad från majoriteten som är grå-svarta. Jag förmodar att de bruna inte är helt mogna. Eller är det en naturlig färgvariation? Frågan är om jag ska sortera ut de frön som inte är grå-svarta redan nu eller om det är troligt att de kan gro på ett fullgott sätt? Någon som vet
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Omogna (?) kålrotsfrön
« Svar #1 skrivet: 04 aug-16 kl 17:17 »
Helst ska de vara svarta och glänsande. Gråsvart är bättre än brun. Att de inte blivit "vackrare" än så kan bero på dåligt väder (mycket regn? eller torka-brådmognad? vet ej på rak arm) eller ofullständig mognad av andra skäl. Fröet är dock troligen användbart.

Det är svårt att odla frö i Sverige. Vårt klimat är inte det gynnsammaste. Rätt odlingsmetodik är viktig. Om du beskriver hur du gjort kan de kanske få lite synpunkter och tips.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Omogna (?) kålrotsfrön
« Svar #2 skrivet: 05 aug-16 kl 09:41 »
Då sparar jag de bruna fröerna också och provodlar dem så får jag se hur grobarheten är.

Jag har försökt att följa råden som ges i boken Frö för framtiden från Sesam.

Så här har jag gjort: I början av maj planterade  jag sju kålrötter från i fjol (under vintern förvarade i jordkällare med roten så intakt som möjligt) i två pallkragslådor. Sedan har de fått sköta sig själva. De har växt bra, tycker jag, men varit angripna av "kålmal". Jag har precis börjat skörda fröer och tar baljorna allteftersom de ser mogna ut. De får ligga inne och torka tills de börjar öppna sig själva. Då hjälper jag dem på traven och tar tillvara fröerna.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Omogna (?) kålrotsfrön
« Svar #3 skrivet: 06 aug-16 kl 14:19 »
Det låter bra. Jag gissar att det är kålmalens angrepp som gett en viss nedsättning av fröets kvalitet. Hur stor nedsättningen är kan du undersöka genom provodling. Det är möjligt att fröet fungerar bra i odling. Det finns en viss risk att fröet åldras snabbare än fullgott frö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 11 användare (2 dolda)
kebbe, xaelanar, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans, William, malbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser