Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  marsvin för kött  (läst 6760 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: marsvin för kött
« Svar #20 skrivet: 10 feb-17 kl 18:14 »
Lillbeka, det utrymmet ser ut som en dröm för marsvin. Det är annat mot de stackarna som är husdjur och sitter i en bur mest hela dagarna!

Sedan så kommer ju marsvin faktiskt från ett kallt klimat ursprungligen, så jag vet inte hur mycket de kan vänja sig vid, säkert hyfsat kallt bara man tar det gradvis som du sa. Vet dock ej hur kallt de klarar eftersom vanliga marsvin är lite mindre än de ursprungliga, tappar kroppstemp fortare och inte är avlade på att klara kyla.

Men jag tror de klarar kallare än vad många tror bara som du säger att de har det torrt, dragfritt, lätt att boa och fri tillgång till grovfoder. Tycker du har gjort ett superbra jobb där.

Att ta in djur i värmen är lika svårt som att sätta ut dem! Märkte det när jag köpte kaninhannen. Han fick sitta inomhus medan jag fixade hans uteplats. Han var så himla varm! Fastän det bara var 19 grader inne. Nu är ju inte kaniner marsvin men kan tänka mig de kanske fick lite värmechock när de kom in ha ha.

OK, nog med spam från min sida! För denna gången!!
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: marsvin för kött
« Svar #21 skrivet: 11 feb-17 kl 11:18 »
En vanlig bultpistol kostar över tusen kronor, och en ask patroner har också gått upp, jag tror det är omkring 130 kronor nu för 50 patroner.

  Men det finns speciella bultpistoler för just kanin.  De drivs helt med en fjäder, som man drar upp för hand.  De kostar inte alls lika mycket.  Men när jag en gång fick prova, upptäckte jag att lilla svaga jag inte orkade dra upp fjädern.  Så jag återgick till den "krutdrivna" som jag var van vid.

  Den filmen kunde väl platsa här på forumet?  Kan du länka till den också?

(Hur stor är stekpannan på bilden du länkade till?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: marsvin för kött
« Svar #22 skrivet: 12 feb-17 kl 08:21 »
Vanlig storlek på stekpannan, inte stor inte liten. Kan vara 20 cm i botten och 25 rakt över.

Jag tror jag struntar i att visa fler bilder för det är inte den bästa slakt jag gjort, gjorde saker bakvänt och vill inte se dum ut.  ;)
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: marsvin för kött
« Svar #23 skrivet: 12 feb-17 kl 12:08 »
Hej!
Det är mig inte främmande att äta marsvin, men har aldrig provat.
Kanin åts det en del under kriget ; man tänkte inte på att det "försvann" en kanin då och då, det kom ju nya,  och inte var kaniner heller något keldjur för oss barn.
En god vän till mig hade i Thailänd ätit råtta, vars smak påminde om kyckling, men han nämnde att de råttor som tillagades och åts var sådana som ätit spannmål, inte sådana som ätit "annat!"

Har en annan god vän som jag förgäves bett skjuta en ung grävling åt mig! Hagdahls kokbok har både grävlingstek och stuvad grävling, och det serverades säkert förr även på krogarna!
Det skulle jag vilja smaka!

Så här skrev "Wehrem Fimmer" å detta forum 30 / 9 2006: (ur Hagdahls kokbok)

"HELSTEKT GRÄFLING:  En ung gräfling, kryddor, smör.
Då gräflingen är flådd, urtagen och putsad, lägges den i vatten, som på 24 timmar ombytes en gång. Det feta tranaktiga borttages. hvarefter köttet förvälles två gånger och skummas; kokningen bör fortgå några minuter varje gång, så att lukt och smak av tran försvinner. Därefter lägges den i nytt vatten med kryddor, såsom salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök, enbär och något ättika, samt får koka tills köttet känns mört; spadet frånsilas, och gräflingen insättes i ugn, stekes hel med smör, öfvergjutes ofta med något af det frånsilade spadet och påspädes med grädde efter smak. Upplägges, serveras och är lika god varm som kall.

STUFVAD GRÄVLING.
Gräflingen flås och kokas i saltadt vatten, hvarunder fettet afskummas med noggrannhet. Sedan sönderstyckas köttet, kryddas och stufvas på vanligt sätt samt bör serveras mycket varmt. Fettet skiras och förvares till stekning m.m., och spadet kan med tillsats af morötter och andra grönsaker användas till soppor.
Lycka till!     W.F
---------------------------------------
Hälsning! G S
« Senast ändrad: 12 feb-17 kl 12:17 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: marsvin för kött
« Svar #24 skrivet: 12 feb-17 kl 21:23 »
Vanlig storlek på stekpannan.
Då blir jag imponerad, inte lite kött från den kaninen!
Jag tror jag struntar i att visa fler bilder för det är inte den bästa slakt jag gjort, gjorde saker bakvänt och vill inte se dum ut.  ;)
Men varför det?  Såg rent och aptitligt ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser