Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta getter - praktiska frågor  (läst 6259 gånger)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
Slakta getter - praktiska frågor
« skrivet: 15 mar-14 kl 18:02 »
Nu är det så att jag funderar på hemslakt av en av våra getter och vi ska ta hjälp av någon mer erfaren person för att utföra detta. Men jag känner att jag behöver mera kött på benen inför det och vill vetar hur det ska gå till när det görs på rätt sätt på just getter.
Framförallt undrar jag över: Hur går man rent praktiskt när man ska trycka av bultpistolen vid slakt av getter med eller utan horn?
jag har läst jordbruksverkets föreksrifter men tycker att de känns lite svåra att tolka.
Om geten inte har horn så kan man sätta bultpistolen "mellan öronen" men innebär inte detta att man hamnar precis mellan "kullarna" på geten - dvs kullarna blir litegrann i vägen och det blir svårt att få bultpistolen helt tätt mot huvudet?
ska man isåfall hellre rikta bultpistolen bakom kullarna/Bakom "hornen"? läste då att man har endast 15 sek på sig innan avblodningen... någon som vet varför? Är det större risk för att de vaknar upp/större risk att träffa fel?

Ett annat alternativ är att anlita en jägare som skjuter med skjutvapen på lämpligt ställe, och sedan avblodar.

Hur skulle ni helst gå tillväga vid dessa olika förfaranden?
Kan tillägga att det handlar om en kullig bock som är ett år gammal...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #1 skrivet: 15 mar-14 kl 18:21 »
Det bästa är väl om den mer erfarne personen har en bössa med ifall det går galet med bultpistolen? Det är inte kul om det blir något fel och det inte går att sätta ett snabbt skott nr 2.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #2 skrivet: 16 mar-14 kl 09:18 »
Nej, nej, nej! Du ska inte skjuta uppe på huvudet, utan på lillhjärnan i bakhuvudet. I överänden av getens nacke, alltså. Men en erfaren person vet förhoppningsvis detta. Denna person ska oxå veta exakt var det ska skjutas, så det inte behövs göras om.
Bultpistol eller finkalibrigt kulvapen är vilket som. Efter skottet ramlar geten ihop, du kollar för säkerhets skull så att hon är helt hjärndöd genom att titta så ögonen inte reagerar på ljus, sedan kan du sticka. Lägg henne gärna i nerförsbacke så rinner blodet lättare ut. Hon kommer att ha dödsryckningar en stund.
Sen hänger du upp kroppen i bakbenen på exempelvis en typ viltgalge, och sätter igång att flå. Börja uppe på bakbenen och gå neråt. Ta av huvudet sist (tigersåg eller handdragen bågsåg duger för att såga av ben). Salta skinnet när det har svalnat. Öppna buken och ta ut inälvorna försiktigt. Låt kroppen hänga 40 daggrader innan styckning, stycka på samma sätt som lamm eller rådjur.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #3 skrivet: 16 mar-14 kl 10:00 »
Är du det minsta tveksam när det gäller bedövning och avblodning så ta hjälp av någon med vana. När djuret väl är dött har man gott om tid på sig att öva på att flå och ta ur  :).
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf
Se sid 13 och följande.


slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #4 skrivet: 16 mar-14 kl 11:25 »
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/1242046894302/2008-069.pdf

Där finns utförligt hur man ska göra. Precis som i inlägget ovan :)
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #5 skrivet: 17 mar-14 kl 14:25 »
Men bilden på sidan 15 på SJV länken är rent idiotisk! Den föreställer ju inte en get.  :-\
Där riktas bultpistolen på den "Högsta punkten" på huvudet. på en get är högsta punkten "kullarna" där hornen skulle ha kommit ut om den haft några horn. Som jag börjar förstå nu, så är det alltså meningen att man ska rikta bultpistolen precis bakom denna punkt där, alltså bakom kullarna/hornen, där det finns en fontanell i skallen - så att skottet lättare kommer in i hjärnan den vägen. I pannan är förmodligen getternas skalle stenhård (särskilt bockarna?) och därför så är det aldrig ett alternativ att sikta där med bultpistolen - har jag rätt?

En av anledningarna att jag postar detta är för att jag hade en diskussion med en jägare angående var man bör rikta skjutvapnet och hen hade då förslaget att man trycker av mellan "öga-till-öra-öra-till-öga" som är brukligt på andra djurslag. men efter att ha läst föreskrifterna i länken från jordbruksverket så ser det inte ut så på getter.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #6 skrivet: 17 mar-14 kl 18:50 »
sid. 14 finns denna text och bilder:

"På getter utan horn får vapnet placeras på samma sätt som för får, eller som för getter med horn. Bestämmelser om när avblodning ska påbörjas vid skjutning bakifrån finns i 7 kap. 2 § andra stycket.

Placering av vapnet vid mekanisk bedövning av får och getter:"

(Bild på hur man placerar bultpistolen på hornlös get (?) och får)

"Placering av vapnet vid mekanisk bedövning av får och getter med horn:"

(Bild på hur man placerar bultpistolen på bock(get) med horn)



Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #7 skrivet: 18 mar-14 kl 05:54 »
Jag skjuter med 22an i skallen i öga öron krysset och hål spets kulan går igenom skallen ,Geten slår ihop knall o fall,Flår och styckar som rådjur ,Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #8 skrivet: 18 mar-14 kl 08:07 »
Om du riktar in kulan eller bulten fram eller bak har ingen praktisk betydelse bara det blir skada på hjärnan. Tänk i övrigt på att bultpistolen är kraftig nog till att penetrera skallen på en gammal tjur, så den räcker bra till en ung getabock.
Efter slakten skulle du ta dig tid till att studera bockens skalle, då kan du bilda dig en uppfattning om hur hjärnan ligger i skallan.
Själv tycker jag att 22an är mycket bra till avlivning, men en jägarexamen behövs för att få licens till en sådan.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakta getter - praktiska frågor
« Svar #9 skrivet: 18 mar-14 kl 20:38 »
På sidan 14 finns en konstig bild, som inte direkt får mitt förtroende för Jordbruksverket att öka.  Där uppe på skallen är både får och getter hårda i skallbenet.  De är anpassade för att slåss med huvudet!  :P  Du måste alltså sätta skottet/bulden längre bak, och rikta den framåt.  Principen "mellan ögon och öron" stämmer ändå, det är där hjärnan ligger.  Bara det att man inte ska sikta där benet är som tjockast och hårdast.

  Avblodningen är mig veterligt mest en fråga om livsmedelshygien.

  Med min bultpistol följde med ett par mycket mera instruktiva teckningar.  Jag ska se om jag kan hitta dem.

  Getter skiljer sig lite från får.  Bland annat är det lättare att få en get lugn i mänskligt sällskap, medan får behöver just får för att känna sig riktigt väl till mods.  En rejäl hög med godis brukar få de flesta getter att stå still med huvudet, och dessutom trivas den sista sekunden i livet.

PS:  Att kolla ögonreflexen (hornhinnereflexen) är effektivare än att lysa på ögat.  Du ska kunna peta med ett höstrå rakt på hornhinnan utan att ögonlocket rycker.
« Senast ändrad: 18 mar-14 kl 21:20 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser