Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 59665 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #180 skrivet: 03 feb-14 kl 09:14 »
Funderar på om inte en gammal trågkupa borde gå att bygga om till försäljningslåda? Gärna en med "fel" rammått...

Hm, ja, det hade varit smart. Jag eldade upp min gamla ruttna dock...

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #181 skrivet: 15 feb-14 kl 09:01 »
Och om ni skulle få en kund som förolämpar er honung och jämför den med den billigaste burken i storköps ladan har detta i minnet och påtalar för dem att det som finns i era burkar är äkta Svenskt honung, och bara honung ! (:)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jattebeslag-av-falsk-mat_8992890.svd

Vi hittade omkring fem ton av en produkt som angavs vara blandad honung, men det innehöll majssirap och honungsarom, säger Pontus Elvingsson, statsinspektör vid Livsmedelsverket, till TT.

BLääää  :-X


mvh Edward  :P
« Senast ändrad: 15 feb-14 kl 10:06 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #182 skrivet: 12 jul-17 kl 00:12 »
Hej!
Dags att ta upp denna spännande tråd kanhända!
Vi är nybörjare och håller på att skörda den första sommarens honung (kanhända en smula sent). Det ser ut att bli uppåt 100 liter (=140 kg?) på två samhällen.

Vad gäller försäljning till främlingar tror jag mindre förpackningar möjliggör högre pris per volymenhet. Och det behöver inte vara fel utan kan handla om att faktiskt närma sig den faktiska arbetsinsatsen och värdet jämfört med maskinell stordrift, icke-ekologiskt osv.
Förslaget är alltså små 250-gramsburkar.

Jag har grunnat på priset 50 kr per sådan exklusiv presentburk.  (:)
Till grannar, vänner o familj kan man ju sen ge bort i större burkar.
Jag grunnar också på att försöka bara ha två varianter -- antingen marknadspriset eller ge bort gratis. Inget sälja i stora mängder till vänner, bekanta och familj. De behöver också uppskatta honungen och förstå dess värde. Vill de ha massor kan de odla själva.  ;)

Några referenser:

Fyller en sen ut med lite apelsinskal  :-X så går det tydligen att ta 119 kr/250 g: http://www.ahlens.se/Inredning/skafferiet/skafferi-torrvaror-15011/nicolas-vahe-honung-med-apelsinskal-250-g-89418587/
Eller varför inte tillsätta citronarom (?) så kan en ta 129 kr/250 g. https://www.koket.se/koketsfavoriter/nicolas-vahe-honung-lemon-250-g

Så 50 kr/250 g exkl moms, eller kanske 60 kr/250 g inkl moms känns snarast alltför billigt. Vi har iof inte testat att sälja än, det beror ju förstår helt på kundkrets. Kanske kan det duga för år ett.
« Senast ändrad: 12 jul-17 kl 00:41 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #183 skrivet: 12 jul-17 kl 07:52 »
Jag har grunnat på priset 50 kr per sådan exklusiv presentburk.

Jag anser att 65 inkl moms är minimum för den burkstorleken. Priset är sällan det som avgör om honungen köps eller ej. Har man is i magen och inte rear ut honungen redan på hösten, så är den ändå alltid slutsåld inom ett år.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #184 skrivet: 12 jul-17 kl 08:26 »
Det låter mycket.
Redan 50 kr för 250 gram är 200 kr per kilo. Om man säljer eller köper i bulk ligger det kring 50:-/kg, så är det inte mer rimligt att ligga kring 120:-/kg, som då kanske är lite billigt, eller kring 140:-/kg (som då kanske är kring medel), eller om man vill vara exklusiv och dyr, ligga kring 160:- och upp till 180:- per kilo.

Om du får 70 kg per kupa och utökar frän två till 12 kupor så får du in över 200 000:- med de priser ni diskuterar, rätt så bra

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #185 skrivet: 12 jul-17 kl 08:40 »
Jag har en kollega som säljer sort-honung i 250g burkar på torget. Denne tar 85:- per burk inkl moms, och säljer stora mängder. Mer sällsynta sorter, såsom ljung eller bladhonung kostar nån tjuga mer per burk...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #186 skrivet: 13 jul-17 kl 22:19 »
Hej

Man kan ta i grunden nästan hur mycket som helst betalt...det gäller bara att använda sig av psykologi.
Lyckas du att göra din produkt "exklusiv" kann du ta 1000 kr ett kilo hästskit.

Här omkring Västervik så är det 100 kr/kg.

Träffade en biodlare uppe i Skelleftrå trakten förra året...200 kr/kgpå torget.

Tillgång, efterfrågan och "marknadsföring"

Själv anser jag att vi säljer en fin produkt alldeles för billig.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #187 skrivet: 14 jul-17 kl 08:58 »
Honungen säljs överlag alldeles för billigt tycker jag. I en av butikerna jag säljer honung till finns där även en annan lokal biodlare som säljer sin honung. Hans utpris till kund i butiken är lägre än det pris jag begär (och får) av butiken när jag säljer den dit. Glädjande nog har nu den andra biodlaren äntligen gjort en prisjustering och lagt sig på samma prisnivå som jag ligger. Jag tycker inte man ska vara rädd för att ta betalt för produkten. Som Thomas skrev i ett annat inlägg kommer honungen ändå bli slutsåld.
Jag kommer snart att göra en prisjustering igen och lägga mig på en nivå jag anser rimlig, då jag ligger lite för lågt idag.

Bibbi_Lee

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #188 skrivet: 14 jul-17 kl 10:45 »
150kr/ kg☺🐝

Postat med Alternativ.nu´s app


Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #189 skrivet: 30 jul-17 kl 17:23 »
Intressant diskussion! Jag har tagit 200 kr kilot i år. Sen så har folk som köpt mycket fått lite rabatt... Har dock lite Ågren för att priset är högt, vill ju att folk ska känna sig nöjda. Dock så kör jag ekologisk biodling till viss del, vilket berättigar ett högre pris. Vissa odlare häromkring säljer för 110 kr kilot, vilket jag anser är provocerande lågt!

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #190 skrivet: 05 dec-17 kl 12:55 »
Nu har vi sålt en del av våra 250g-burkar för 50 kr/st. Det verkar gå ganska bra. Snart ska vi deltaga på en julmarknad. Möjligen skulle vi ta 70 eller 80 kr, det tror jag skulle kännas okej. 100 kr... hmmm... Kanske om vi kan märka den med Demeter.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #191 skrivet: 05 dec-17 kl 21:44 »
Beror inte priset vi vill ta för vår honung dels på hur mycket vi får ut av våra kupor och dels vilken honung vi säljer? Raps och klöver honung borde säljas billigt eftersom råvaran är underlägsen annan sorthonung som lind och ljung honung... Finns inget riktpris men raps och klöverhonung borde enligt mig ha ett mycket lägre pris än övrig sorthonung...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #192 skrivet: 06 dec-17 kl 09:52 »
Beror inte priset vi vill ta för vår honung dels på hur mycket vi får ut av våra kupor och dels vilken honung vi säljer? Raps och klöver honung borde säljas billigt eftersom råvaran är underlägsen annan sorthonung som lind och ljung honung... Finns inget riktpris men raps och klöverhonung borde enligt mig ha ett mycket lägre pris än övrig sorthonung...

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Bland kunder som köper sortren honung finns alla kategorier. Tex finns ett stort antal kunder som ger i princip hur mycket som helst för att få sortren rapshonung eller olika sorters ren klöverhonung. De vill absolut inte ha inblandning av de sorters honung som tydligen är dina favoriter. Allt inom biodlingen går att sälja till mycket bra priser idag, men avgörande är kundens efterfrågan och tillgång mm.

Skicka ett PM om ni råkar ha "värdelös raps- eller klöverhonung, jag kan sälja den omedelbart.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #193 skrivet: 06 dec-17 kl 09:54 »
Nu har vi sålt en del av våra 250g-burkar för 50 kr/st. Det verkar gå ganska bra. Snart ska vi deltaga på en julmarknad. Möjligen skulle vi ta 70 eller 80 kr, det tror jag skulle kännas okej. 100 kr... hmmm... Kanske om vi kan märka den med Demeter.

Såvitt jag känner till det, så kan du i Sörmland ta minst 80 kr inkl moms för 250g honung. Känner du någon biodlare som inte lyckats sälja sin honung pga för höga priser? Jag har inte stött på en enda på 24 år...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #194 skrivet: 06 dec-17 kl 17:18 »
Jag ger bort min honung till folk jag tycker förtjänar den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #195 skrivet: 06 dec-17 kl 17:21 »
Raps och klöver honung borde säljas billigt eftersom råvaran är underlägsen annan sorthonung som lind och ljung honung
Vet inte vad du menar med det, som råvara är förstås rapshonung och rapspollen av högsta kvalitet. Och skulle man låta olika smakpaneler göra blindtester så skulle rapshonung hamna i topp bland helt vanliga konsumenter. Men det är klart att det kan vara annorlunda med en biodlare eller kännare som förstår att uppskatta t ex ljunghonung.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #196 skrivet: 06 dec-17 kl 18:29 »
Jag inser att jag gjorde ett ganska robust och onyanserat inlägg som dessutom var ganska subjektivt. Har vi våra bikupor nära raps- och klöverodlingar drar våra bin in väldigt stora mängder nektar/honung...det tror jag vi är överens om (30-60 kg/kupa). Honungen från dessa växter är...nu är jag onyanserat subjektiv...ganska smaklös och utan den arom som man känner från annan sorthonung. Raps och klöver honung består främst av druvsocker och av en mindre del fruktsocker...rätta mig om jag har fel och jag vet inte vari den aromatiska smakbäraren finns (troligen inte i de växter som levererar väldigt mycket druvsocker?). Naturligtvis finns folk som föredrar det ena eller det andra. Bara det faktum att man kan erbjuda sorthonung, oavsett var denna kommer ifrån, ökar intresset (och priset)...Ur strikt ekonomisk synvinkel så rekommenderar jag alla att placera era kupor nära raps och klöverodlingar...det ger mest klirr i kassan.

I detta forum förekommer både hobby biodlare och de som försörjer sig på biodling. Jag vet var jag hade placerat mina kupor om jag hade detta som min enda inkomstkälla...Inte nära ljung i alla fall...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #197 skrivet: 06 dec-17 kl 18:41 »
Jag inser att jag gjorde ett ganska robust och onyanserat inlägg som dessutom var ganska subjektivt. Har vi våra bikupor nära raps- och klöverodlingar drar våra bin in väldigt stora mängder nektar/honung...det tror jag vi är överens om (30-60 kg/kupa). Honungen från dessa växter är...nu är jag onyanserat subjektiv...ganska smaklös och utan den arom som man känner från annan sorthonung. Raps och klöver honung består främst av druvsocker och av en mindre del fruktsocker...rätta mig om jag har fel och jag vet inte vari den aromatiska smakbäraren finns (troligen inte i de växter som levererar väldigt mycket druvsocker?). Naturligtvis finns folk som föredrar det ena eller det andra. Bara det faktum att man kan erbjuda sorthonung, oavsett var denna kommer ifrån, ökar intresset (och priset)...Ur strikt ekonomisk synvinkel så rekommenderar jag alla att placera era kupor nära raps och klöverodlingar...det ger mest klirr i kassan.

I detta forum förekommer både hobby biodlare och de som försörjer sig på biodling. Jag vet var jag hade placerat mina kupor om jag hade detta som min enda inkomstkälla...Inte nära ljung i alla fall...

För finsmakare av klöverhonung så är det ju en stor skillnad på tex vit- respektive röd klöverhonung, så jag tror att det är missvisande att sortera in klöverhonung generellt tillsammans med rapshonung. Varför skulle du inte vilja ha skördar av ren ljunghonung om du levde enbart av biodling? Förvisso kräver den honungslossare och tex en karusellseparator, men mervärdet ut till kund betalar ju extraarbetet med råge.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #198 skrivet: 06 dec-17 kl 18:43 »
Jag vill gärna kommentera ett inlägg från Små

Citera
Vet inte vad du menar med det, som råvara är förstås rapshonung och rapspollen av högsta kvalitet. Och skulle man låta olika smakpaneler göra blindtester så skulle rapshonung hamna i topp bland helt vanliga konsumenter. Men det är klart att det kan vara annorlunda med en biodlare eller kännare som förstår att uppskatta t ex ljunghonung.

Vad meanr du med att raps honung och rapspollen är av högsta kvalitet? Jag förstår inte vad du försöker säga...Jag har inte sagt att rapshonung är av dålig kvalitet...elller? Rapspollen är en annan diskussion...elller pollen skördat från våra bin övehuvudtaget. Det kan vara en källa för ett nytt diskussionsforum...

Om man skulle "göra blindtester skulle rapshonung hamna i topp"...ja varför inte...bland vanliga konsumenter...men visa var du fått de uppgifterna ifrån? Har du någon data på detta?

Överskatta inte ljunghonung...svår att hantera och smakar väldigt speciellt...men folk som normalt inte gillar honung brukar tycka om ljunghonung...den smakar väldigt annorlunda...(inte min favorit)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #199 skrivet: 06 dec-17 kl 18:50 »
Citera
För finsmakare av klöverhonung så är det ju en stor skillnad på tex vit- respektive röd klöverhonung, så jag tror att det är missvisande att sortera in klöverhonung generellt tillsammans med rapshonung. Varför skulle du inte vilja ha skördar av ren ljunghonung om du levde enbart av biodling? Förvisso kräver den honungslossare och tex en karusellseparator, men mervärdet ut till kund betalar ju extraarbetet med råge.

Som yrkesodlare och med lämpliga maskiner och diverse utrustning...så javisst! Satsa på lunghonung eftersom den betalar bra. Bättre än både raps och klöver honung  ;)

Men det finns inte så många platser såvitt jag vet där en en yrkesodlare skulle kunna försörja på ljunghonung...men det vet du bättre än jag Thomas...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser