Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta lämpligt pris på getter?  (läst 15759 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Hitta lämpligt pris på getter?
« skrivet: 06 maj-13 kl 18:38 »
Var hittar man pris på getkött?

Googlade på köttpriser 2013  men det var bara allmänt om kött, ingen lista.

Vill man sälja getter till liv så är det ju bra med en dagsfärsk lista så man kan se vad de är värda- om man säljer dem till slakt- så man inte går under det priset å förlorar på det.

Eller hur ska man resonera?

Å hur ska man lägga sig prismässigt när det inte är rasrena getter med stamtavla?
Är de mindre värda?

Känner mig vilsen med priserna. Å det hjälper inte att kolla Blocket för där är det allt mellan 0 och 1200 kr.

Det verkar som att getter inte har så hög status i vårt land som andra "getvänligare" länder där de säkert betalar ut marknadsmässiga priser......... eller svamlar jag nu?

Får o lamm verkar ha en helt annan status.

Någon som har en lista?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 18:40 »
Om du hittar något slakteri som köper in getter, så får du säkert väsentligt mindre betalt än för lamm, getkött uppskattas tyvärr inte i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #2 skrivet: 06 maj-13 kl 23:42 »
Nu har jag kollat lantbruksnet och det är från bortskänkes och uppåt där med. Fler försäljningställen vet jag inte om, jo här inne på Alternativ förståss.

http://lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/allt.php?start=0&kid=13&tid=76&order=datum&typ=


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-13 kl 00:20 »
Sista priset på Get av slakteri jag sett var 6 kr kilot.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-13 kl 06:15 »
Får en fråga, Grimla, vad det var för slakteri?

Föreningen Allmogegetens riktpriser för renrasiga allmogegetter med genbanksintyg är 1250 kr för bockkilling, 1875 kronor för getkilling samt 2500 kronor för en vuxen avelsget eller - bock som har avkomma. Alla priser inklusive moms.
Du kan ju lägga dig strax under de priserna. Tar du faktiskt betalt en slant för de djur du säljer slipper de förhoppningsvis bli vandringspokaler eller 50-årspresenter!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 08:19 »
 Problemet är väl att det inte är värst mycket kött på en get. Uttrycket "benget" är inte hämtat ur luften. :)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #6 skrivet: 07 maj-13 kl 08:42 »
Getter växer väll för sakta för att bli ekonomiska som det är nu. Men våra 1,5års bockkillingar var det mycket kött på. så det beror väll på vad man jämför med. Hur mycket kött är det på ett rådjur/vildsvin, Har man eget hö osv. Det med att sälja kött till slakteri  var ju intresant att se hur det går. Berätta gärna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #7 skrivet: 07 maj-13 kl 10:24 »
En getsadel, rätt tillagad och kryddad är svår att skija från en rådjurssadel smak- och utseendemässigt. Kanske kan ge någon ide om prisläge, om det finns priser för rådjurskött.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #8 skrivet: 07 maj-13 kl 23:01 »
Har hört något om att get serverats på restauranger som rådjurssadel och att folk inte känner någon skillnad, så köttet är nog väldigt underskattat.

Tänk om någon köksguru kunde marknadsföra getkött så vi fick upp statusen på getter både till liv och slakt.

Kollade Blocket och..........
Till och med katter har högre status för de har ett minsta pris.

Kollade på deras djurpolicy

Trygg Djuraffär, både för dig och djuret!

Att köpa djur är ett stort ansvar och skall inte vara en ogenomtänkt impulshandling. Därför har Blocket regler för lägsta pris på Hundar (1000 kr), katter (500 kr)

Många djur lever länge och kräver din uppmärksamhet och omsorg. Därför är det viktig att du tar reda på vad som krävs av dig som ägare och vårdare innan du gör slag i saken och skaffar dig ett husdjur. Bra vägledning och råd hittar du hos vår samarbetspartner Djurskyddet Sverige. Där hittar du råd som är anpassade till alla djurkategorier du hittar på Blocket.


http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/tips-till-blivande-djuragare/lantbruksdjur


RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-13 kl 23:12 »
Att få ett slakteri att slakta enstaka getter måste vara ett kul projekt.
Att dessutom få folk att köpa getkött måste ju vara ett ännu roligare projekt !!

Getkött finns det nog inte stor efterfrågan på överhuvudtaget och getter som livdjur får man nog räkna med att ge bort tror jag :)

Att det skulle serveras getkött som rådjurssadel är nog en myt (hoppas jag eftersom det är olagligt) och ingen köttkännare skulle ta fel på en rådjurssadel och en getsadel. Jag vet för jag har ätit både rådjurskött och getkött....

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-13 kl 00:11 »
Letade livdjur men det var ju allt annat än get. Å Scans slakteripriser nämns de inte i.

Här hittade jag en korv och ett recept på getsadel. Alltid något.

http://www.byslakteriet.se/produkter/getkott/

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #11 skrivet: 09 maj-13 kl 00:35 »
Jo visst kan du få getsadel som rådjursadel läs i tråden.   ;)

Och nu inser jag att någon affär är det inte att sätta killingar till världen, suck, jag som trodde att det skulle kunna vara en extra inkomst. Tjo vad jag bedrog mig. :-X

Vi får demonstrera utanför ICA å begära att de börjar sälja getkött.


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=124385.0

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #12 skrivet: 09 maj-13 kl 00:51 »
Jo visst kan du få getsadel som rådjursadel läs i tråden.

Bara för att någon här i en tråd på Alternativ påstår något så betyder det inte att det är en sanning IRL !!

Jag vidhåller att det inte serveras Getsadel som Rådjur på restauranger i Sverige. Den som påstår det tycker jag ska ta fram fakta om detta !? Detta måste vara samma slags myt som råttkött i pizzan

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

hånung

  • Gäst
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #13 skrivet: 09 maj-13 kl 00:55 »
Bara för att någon här i en tråd på Alternativ påstår något så betyder det inte att det är en sanning IRL !!

Jag vidhåller att det inte serveras Getsadel som Rådjur på restauranger i Sverige. Den som påstår det tycker jag ska ta fram fakta om detta !? Detta måste vara samma slags myt som råttkött i pizzan

RaggarBonden 8)
Föråt lite trådkamp och ironi  men är inte det snart på tapeten det lär ju vist va sant i Kina tyvärrmedråttkött.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #14 skrivet: 09 maj-13 kl 01:09 »
Nu har jag varit inne på fejsbook och frågat ICA när de ska börja sälja getkött i sina butiker.

Ska bli intressant å se vad de kan tänkas svara på det.  :)

hånung

  • Gäst
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #15 skrivet: 09 maj-13 kl 01:11 »
Smakar det bara inte lika illa som får då kan ja tänka mig köpa  :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #16 skrivet: 09 maj-13 kl 07:32 »
Att få ett slakteri att slakta enstaka getter måste vara ett kul projekt.
Att dessutom få folk att köpa getkött måste ju vara ett ännu roligare projekt !!

Getkött finns det nog inte stor efterfrågan på överhuvudtaget och getter som livdjur får man nog räkna med att ge bort tror jag :)

Att det skulle serveras getkött som rådjurssadel är nog en myt (hoppas jag eftersom det är olagligt) och ingen köttkännare skulle ta fel på en rådjurssadel och en getsadel. Jag vet för jag har ätit både rådjurskött och getkött....

RaggarBonden 8)
Åjo, vännen, om du tar av dig svennejeansjackan en stund ser du att getkött är vanligt att äta inte bara i Sydeuropa, utan även i större delar av världen; Afrika, Asien och så vidare. Människor som kommit hit ifrån "getätande" kulturer vill säkert köpa sådant kött om de kan få tag på det.
En kan nog inte gå på något jätteslakteri som har halva landet som upptagningsområde och vilja leverera ungbockar till slakt, det är säkerligen lättare med någon mindre aktör.
Personligen har jag inte behövt ge bort några getter gratis, varför skulle jag göra det?
Att getkött serverats som rådjur är kanske orimligt, lika absurt som nötköttslasagne med hästfärs eller färgad "oxfilé" eller halalkebab med griskött i...eller vad tror du ::) ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #17 skrivet: 09 maj-13 kl 09:42 »
Åjo, vännen, om du tar av dig svennejeansjackan en stund ser du att getkött är vanligt att äta inte bara i Sydeuropa, utan även i större delar av världen; Afrika, Asien och så vidare. Människor som kommit hit ifrån "getätande" kulturer vill säkert köpa sådant kött om de kan få tag på det.
En kan nog inte gå på något jätteslakteri som har halva landet som upptagningsområde och vilja leverera ungbockar till slakt, det är säkerligen lättare med någon mindre aktör.
Personligen har jag inte behövt ge bort några getter gratis, varför skulle jag göra det?
Att getkött serverats som rådjur är kanske orimligt, lika absurt som nötköttslasagne med hästfärs eller färgad "oxfilé" eller halalkebab med griskött i...eller vad tror du ::) ?
Jag tror nog att det blir problem tom att få minislakterier att slakta enstaka getter. Eftersom dom inte brukar vilja blanda djurslagen dom slaktar vid samma tillfälle.

Att det finns getätare ute i världen är ju självklart men jag förutsätter att vi diskuterar Svensk marknad och där anser jag att det är mycket begränsad efterfrågan på getkött.

Normalt där jag bor är att man får skänka bort sina getter, en av våra grannar tvärs över sjön har getter och han ville sälja några förra året men det gick inte, intresset var noll !!

Så lilla vännen, jag har nog svennejeansjackan på mig lite till  ::)

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #18 skrivet: 09 maj-13 kl 10:09 »
@Eva o getterna:
Eva har du ätit sadel fr8n 1,5 8rs-bockarna??? Och det var gott?? Recept?
Kul i s8 fall att lära sig! vi har gett all bock-kött fr8n bockar äldre än 4 m8nader till v8ra hundar d8 vi lärde oss att det inte g8r att äta geta-bockar som har blivit köns-mogna...
Fel??
(allts8 inte här i v8ran kultur - jag är säkert att man äter aldre bokar i Afrika med... men 8terigen - n8gon som har recept - skulle jag vilja prova!!)

@skräptanten:
Jag har annonserat ut alla v8ra bock-killingar innan vi har slaktad de - inget interesse alls över huvud taget, varken som kött eller levande
Hur lyckas du f8r betald för dina getter?
De är först8ss renrasige med genbanksintyg???

Renrasiga är mina med hittils (har lantras och jämtgetter) men nu i 8r skiter jag i att göra renrasiga killinger och parade ihop efter andra synpunkter (karaktär, mjölk-egenskaper, motst8ndskraft/hälsa) med tanke p8 att alla avkommar antingen blir kvar här (och d8 gör jag de som jag vill ha de helst) eller blir slaktade...

Men först8s jag har ju köpt getter för pengar när jag startade med getter och d8 har jag t.ex. gett 5500 PLUS moms för en flock jämtgetter p8 11 djur...
och 750 för en renrasig lantras-bock 4 m8nader
Nu f8r ni gärna skratta ut mig ;-)

Vad som g8r bra, tycker jag, är att byta bort get-kött. 1 slaktfärdig bock-killing mot 8 unghöner eller dylikt...
men jag skulle gärna sälja mot pengar ocks8 ....
;-)
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #19 skrivet: 09 maj-13 kl 12:40 »
Bara för att någon här i en tråd på Alternativ påstår något så betyder det inte att det är en sanning IRL !!

Jag vidhåller att det inte serveras Getsadel som Rådjur på restauranger i Sverige. Den som påstår det tycker jag ska ta fram fakta om detta !? Detta måste vara samma slags myt som råttkött i pizzan

RaggarBonden 8)

Precis rätt. Jag har ätit både rådjurssadel och getsadel, och vet att skillnaden IRL är mycket liten.  Man ska inte lita på enstaka personers påståenden i Internetfora.

Vad gäller restauranger har jag ingen aning mer än att get var med på operakällarens meny för några år sedan, och skrevs som get. Vissa av getgårdarna serverar också maträtter och charkvaror av get.

Get är ett av världens större köttslag, dock ännu ej i Sverige, tyvärr.






Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #20 skrivet: 09 maj-13 kl 12:45 »
Vist kan det vara svårt att sälja getter. Men mina lappar har gått att sälja har bara blivit 2 till slakt. Och de slaktades på slakteri men de ville inte ha köttet det fick vi äta själva.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

linda_777

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #21 skrivet: 09 maj-13 kl 13:05 »
Pris vet jag inget om. Men jag ville bara tillägga att jag åt getgryta på en nyöppnad jamaicansk restaurang i Stockholm för några veckor sedan, det var mycket gott. Påminde om nöt tyckte jag. Så visst serveras det get (antar att det verkligen var get i getgrytan...)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #22 skrivet: 09 maj-13 kl 13:36 »
Det går jättebra att äta äldre djur, och det är inget problem att bockarna är könsmogna. Leta efter recept på marockanska eller indiska grytor, finns med getkött, eller så kan man byta ut fårkött i ett recept mot getkött.

Handjur smakar inte illa för att de blivit könsmogna, i allmänhet. De smakar illa för att någon varit inkompetent under slakt, styckning och/eller tillagning. Det är någon enstaka procent av handjuren som smakar illa oavsett om det gäller får, get, gris, vildsvin...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #23 skrivet: 13 maj-13 kl 10:13 »
Spännande ....!
nu ser jag p8 mina lite äldre (avels-)bockar med helt nya ögon
;-) ;-)
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #24 skrivet: 13 maj-13 kl 10:30 »
Det fanns en getuppfödare på Österlen förr ( vet inte om de finns längre) tror de hette Capra getfarm eller nåt liknande. De gjorde en HIMMELSK rökt?
korv där getkött ingick.

Ett sätt vore väl att annonsera. Man säljer geten på villkoret att om köparen ska ha den till mat,  köper den levande, slaktar den hemma på er gård (så ni ser att det går bra till och ev kan assistera) och så tar de hem getkroppen och finstyckar den hemma. Det borde ju gå att hitta folk som har vana vid slakt och som gärna äter getkött.  Bäst vore väl att då ha en liten fast kundkrets som tar en eller två djur om året.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #25 skrivet: 13 maj-13 kl 14:55 »
Här åt vi både killing å get när vi hade getter jag tycker köttet är gott men inte smakar de rådjur inte,
jagar själv så rådjur äts rätt ofta å smakar vilt ,getkött smakar väldigt lite men magert å gott.men getabock på 9 månader smakade sat*an  :-X
Nu köper ju jag minst en get per år just för mat.
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Vindur

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #26 skrivet: 14 maj-13 kl 21:26 »
Det här kanske kan fungera som inspiration:
http://www.dalsspira.se/recept/Killingrecept.pdf

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #27 skrivet: 14 maj-13 kl 22:54 »
Har ICA raderat mitt inlägg på fejsbook där jag frågar när de ska börja sälja getkött på ICA? Hittar det inte i allafall.  >:(

Tror dom att man skämtar eller ???

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #28 skrivet: 15 maj-13 kl 10:46 »
Har ICA raderat mitt inlägg på fejsbook där jag frågar när de ska börja sälja getkött på ICA? Hittar det inte i allafall.  >:(

Tror dom att man skämtar eller ???
Troligen tror de att det är en pik, med tanke på skandalen kring hästköttet. Svenskar är ganska rigida i sin uppfattning om vad man kan/vill äta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #29 skrivet: 15 maj-13 kl 19:51 »
OK ett nytt försök. ska det raderas ???


Hej raderade ni min fråga? Jag undrar när ni kommer att börja sälja getkött på ICA. Å det är en seriös fråga då jag föder upp getter och tycker att de är inte sämre än att äta lamm. Det finns ju bra recept på getsadel och annat gott. PS. jag har bara 9 getter som hobby så det är ingen getfarm som undrar. Å vi brukar handla och är medlemmar på ICA.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #30 skrivet: 16 maj-13 kl 10:41 »
Det var bra gjort. Sånt ska de inte komma undan med. Tror de att det är ett påhopp får dom väll ändå hantera det på ett annat sätt än att bara radera.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #31 skrivet: 16 maj-13 kl 20:25 »
Nu kom ett svar  :D

ICA
Hej! Vi har inte tagit bort något inlägg. Vi har skickat din fråga gällande getkött vidare och hoppas kunna återkomma med ett svar till dig.

Alltså jag är inge bra på fejsbook  :-[ dom gömmer ju komentarerna så man måste trycka på ett ställe för att få läsa alla inlägg.

Men när jag får mera svar så ska jag lägga in det här så ni får veta vad ICA tycker om getkött i diskarna.  :)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #32 skrivet: 20 maj-13 kl 13:29 »
Har inte ens ett konto. så det finns de som kan sämre.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #33 skrivet: 21 maj-13 kl 21:18 »
Skrev även till kundkontakten och har fått svar.

  Hej!

  Tack för att du har hört av dig till oss. Det finns inte tillräckligt med efterfrågan efter getkött för att ICA ska ha det på centrala lagret. Butikerna kan även köpa in varor från externa leverantörer. Fråga i din butik om dom kan hjälpa dig.

  Du är alltid välkommen att höra av dig till oss. Vi hjälper gärna till!

  Med vänlig hälsning

  ICA Kundkontakt
  Malin Eklöf


Ok bättre än så blir det nog inte. Synd. Men det kommer kanske i framtiden.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #34 skrivet: 25 maj-13 kl 22:52 »
Intressant att det finns folk som har problem att de har för få killingar att sälja.  :)


http://ostansjo.dinstudio.se/text1_27.html

Aktuellt på gården

22/4 -13

Det är stor efterfrågan på killingar, så vi har bestämt oss för att utöka och köpa in fler avelsgetter. Så förhoppningsvis har vi fler killingar att sälja nästa säsong!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #35 skrivet: 09 jun-13 kl 19:41 »
Här var en som satsade på getköttsras för slakt. Kanske det blir mer poppis nu när det finns  Boer i landet.

http://hd.se/hoganas/2012/08/29/forst-i-sverige-med-boergetter/

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #36 skrivet: 10 jun-13 kl 13:47 »
...
Get är ett av världens större köttslag, dock ännu ej i Sverige, tyvärr.


Tankeväckande! Getkött står för 70% av världskonsumtionen av rött kött! http://articles.washingtonpost.com/2011-04-05/lifestyle/35416024_1_goat-meat-red-meat-pork-and-lamb. Artikeln är bra för den har länkar till flera recept samt till en kokbok för getkött. Enligt artikeln är det inga problem att äta fullvuxna djur. Större problem är att hitta ett lämpligt styckningsschema...

Ska man tro artikeln så verkar det bästa vara att gå ihop några getodlare och sedan ha kontraktsodling för någon lokal gourmetrestaurang, saluhall eller större "utländskt präglad" matvarubutik.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #37 skrivet: 18 jun-13 kl 22:23 »
tänk om det kunde vara som med smågrisar.

De brukar ju köpas upp och säljas vidare till uppfödare som ser till att de blir slaktfärdiga.

Getmejerierna får ju en uppsjö av killingar varje år som de måste ta ifrån mödrarna ganska snart för att kunna upprätthålla mjölkproduktionen.

Inte är det mycket till slaktvikt på dem i så späd ålder. Hade någon fött upp dem till lagom vikt så hade det varit mer vettigt.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #38 skrivet: 02 aug-13 kl 22:57 »
Så nu är mina killingar till salu.

Hittade äntligen ett pris som jag tycker låter vettigt.

500:- / killing på 5 månader.

Kollade på Bassholma Slakteri; slakt priset 285 kr + standard styckningen 150 kr ( exl. moms) = 435:-  (undrar vad momsen blir på det ? )

Så 500 kr kan väl inte folk tycka är dyrt? Rena självkostnadspriset.

Det blir ju bara en summa om 100:-/ månad o djur för uppfödningen.
Och de har fått hö innan betet kom i gång, kraftfoder, mineraler, saltsten, morötter, knäcke o annat gott. Ohyremedel m.m. Å öronlapparna + tång är inte gratis det heller.

Så under det priset vill jag inte sälja dem. Då kan jag ju lika bra slakta dem å få kött i boxen.

Hade de varit rasrena kanske det hade gått att sälja dem för ett högre pris.
Nu är de blandras angora/mjölkget. Så då blir de förmodligen slyröjare o sällskap  folk köper dem till.

Ja nu får vi se om det nappar. Jag fick ett litet ryck första dagen men tjejen skulle fråga sin man först å sen har jag inte hört något så han tyckte nog det räckte med fåren de hade.  ::)

Hur går det för er andra, får ni det priset ni vill ha?
Eller tror folk att de ska få dem gratis? Det finns sånt folk oxå tyvärr.  :-\

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #39 skrivet: 02 aug-13 kl 23:45 »
Enligt artikeln är det (...) problem är att hitta ett lämpligt styckningsschema...
???  På vilket sätt skulle det vara svårare att stycka en get än ett annat djur av liknande storlek?  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #40 skrivet: 06 aug-13 kl 07:21 »
???  På vilket sätt skulle det vara svårare att stycka en get än ett annat djur av liknande storlek?  ???
Nja, problemet (enligt artikeln) är väl att det är lättare att sälja "standardiserade" styckdetaljer? Jag vet faktiskt inte riktigt. Du kan väl läsa artikeln jag länkade till.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #41 skrivet: 06 aug-13 kl 08:34 »
Äsch, stycka som lamm bara!  Redan där har du massor av olika modeller, bland annat för styckning med resp utan elsåg.  Ryggbiten på bilden i din artikel ser maskinsågad ut, men köttyxan är enligt mig ett farligt verktyg, som borde kombineras med någon form av fingerskydd!  :o

  Hoppas nu bara att Getalina och alla andra kan försäkra sig om att killingar som säljs levande inte råkar illa ut.  Det finns så möe könstit fölk.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #42 skrivet: 31 aug-13 kl 20:50 »
Kan meddela att alla fem killingarna är sålda till goda hem för 500 kr st både för get och bockkilling.

Ingen prutade så det var tydligen acceptabelt.

Å Jag annonserade på Blocket med deras tjänst där annonsen förnyades en gång per vecka. Varje gång den förnyades ringde det folk.

Jag hade kunnat sålt hur många getter som helst. För det inföll lagom till den muslimska fastehögtidens slut då det brukar festas till ordentligt på getkött och annat gott.

Men jag var inte beredd att okänt folk kom hit och slaktade dem ute på gårdsplanen. Även om de hade slaktmask. Så de tackade jag nej till.

Nu hamnade de i norra Halland inte långt ifrån varandra hos typiska Altenativ vanabis.  :)

Så för blandras getter är tydligen 500 kr en lagom summa när man är nybörjare.
Å efter semestern är slut och folk börjat återgå till vardagen en lämplig tid att annonsera.





Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #43 skrivet: 31 aug-13 kl 22:05 »
Tack för infon!  Avslutningen av Ramadan är alltid en riskabel tid för djur av hanterbar storlek, och långt ifrån alla slaktar på plats.  Men alternativare verkar ju bra.  Du kan komma och hälsa på när du vill och så?  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #44 skrivet: 31 aug-13 kl 22:19 »
Jag hänvisade dem hit till Alternativ så rätt som de tär så dyker kanske getingarna upp i någon tråd.  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hitta lämpligt pris på getter?
« Svar #45 skrivet: 01 sep-13 kl 08:19 »
De är välkomna!  :D 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser