Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min isländska fårhund kliar sig mer än vanligt...  (läst 3373 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Min isländska fårhund kliar sig mer än vanligt...
« skrivet: 08 aug-12 kl 23:10 »
Fråga: Min islandshund går ner i ån flera gånger om dagen och "duschar", särskilt efter att han jobbat med vallning. Nu tror jag att det orsakar någon sorts "kli" i pälsen. Är det så att eftersom de har så tjock päls och under ull att den kanske helt enkelt inte blir torr? Förmodligen är det en massa humus och annat i vattnet som kanske aldrig sköljs bort.
Tvättar ni era hundar ofta? Jag har inte gjort det då jag är rädd att deras naturliga fetter ska försvinna.
Hur skulle ni ha gjort?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Min isländska fårhund kliar sig mer än vanligt...
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 23:17 »
Jag klipper min BC två ggr/år. Han ser konstig ut i två veckor men är mycket nöjd. Sen är han bara nöjd..
Tvätta & klipp eller klipp & tvätta.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Min isländska fårhund kliar sig mer än vanligt...
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 00:36 »
Tack för svaret! Undrar om någon nånsin klippt en islänning? Håller med om att den skulle se konstig ut...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Min isländska fårhund kliar sig mer än vanligt...
« Svar #3 skrivet: 09 aug-12 kl 06:09 »
Är det en långhårig islänning du har? Kan du borsta hunden efter baden, fluffa upp pälsen så att den lättare torkar?

Om det är svalka hunden söker, kanske det kan erbjudas på annat sätt?


Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Min isländska fårhund kliar sig mer än vanligt...
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 00:23 »
Han är ganska långhårig, mycket runt halsen - jättefin!!!
Jag borstar en gång om dagen för han lossar hår just nu. Ska bada honom i morgon så får jag se hur det går.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser