Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgört/gräs mot huvudvärk  (läst 4988 gånger)

Lodjur

  • Inlägg: 0
  • Att leva enkelt är att sporra kreativiteten!
    • Bohuslän
Älgört/gräs mot huvudvärk
« skrivet: 19 jul-12 kl 21:26 »
Vill bara påminna alla om att samla älgört infor höstens, vinterns och vårens eventuella huvudvärk och feber. I Uppland är det jättemycket älgört i år och man får passa på samla innan den blommar ut (och medans det inte regnar ska väl tilläggas denna sommar...).

Med förhoppning om att ni inte ska behöva använda den! Fast infusionen bli ju väldans god och jag tror inte det gör skada att dricka den även om man inte är sjuk (finns det nån som vet?).

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Älgört/gräs mot huvudvärk
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 21:30 »
Vill bara påminna alla om att samla älgört infor höstens, vinterns och vårens eventuella huvudvärk och feber. I Uppland är det jättemycket älgört i år och man får passa på samla innan den blommar ut (och medans det inte regnar ska väl tilläggas denna sommar...).

Med förhoppning om att ni inte ska behöva använda den! Fast infusionen bli ju väldans god och jag tror inte det gör skada att dricka den även om man inte är sjuk (finns det nån som vet?).

Hur ska man i så fall använda den? Torka och göra te? Eller duger älgörtssaft?

Lodjur

  • Inlägg: 0
  • Att leva enkelt är att sporra kreativiteten!
    • Bohuslän
SV: Älgört/gräs mot huvudvärk
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 21:45 »
Vad jag vet är infusion ('te') bättre eftersom man aktiverar salicylsyran i den torkade örten precis innan man dricker den. När man gör saft så försvinner de aktiva ämnena snart efter att saften svalnat, och sedan står saften på flaska flera månader... Plus att man slipper sockret och kan söta med honung i stället, om man gör infusion  :)

Jogar

  • Gäst
SV: Älgört/gräs mot huvudvärk
« Svar #3 skrivet: 19 jul-12 kl 21:50 »
Ähum...förlåt en oinvigd..men...är det bara blommorna man ska använda ???  Hur förfar man sedan? Bara att koka, eller ska de torkas?

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Älgört/gräs mot huvudvärk
« Svar #4 skrivet: 19 jul-12 kl 22:05 »
Men älgörtssaft kokar man ju inte? Inte jag i alla fall. Jag gör den likadant som flädersaft eller syrensaft.

Mimie

  • Gäst
SV: Älgört/gräs mot huvudvärk
« Svar #5 skrivet: 19 jul-12 kl 22:05 »
Vad jag har förstått är att blommorna innehåller salicylsyra vilket kan vara besvärligt för magen.
Bladen skall innehålla något som är snällt för magen (ingen aning om vad...) så att använda hela växten gör så att säga att det dåliga med salicylsyran skall uppvägas av det nyttiga i bladen. Fiffiga naturen!  ;D
Har inte provat själv eftersom jag har känslig mage och inte använder läkemedel med salicylsyra. Men är vädligt nyfiken på att prova älggräs. Har mängder utanför huset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser