Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 36379 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #20 skrivet: 26 jun-12 kl 21:01 »
Har man problem med drivningen kan man ställa svetsen längre bort så slangpaketet sträcks ut. Det är mycket lättare för tråden att matas genom raka slangar som inte ligger ihopringlade på golvet

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #21 skrivet: 26 jun-12 kl 21:18 »
Har man problem med drivningen kan man ställa svetsen längre bort så slangpaketet sträcks ut. Det är mycket lättare för tråden att matas genom raka slangar som inte ligger ihopringlade på golvet

Jag har 9,5 meter slangpaket och inget problem med matningen. Tyvärr är handtaget lite klumpigt men den går nästan att svetsa i luften med.



(ESAB A-9 +LBA 400)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #22 skrivet: 01 jul-12 kl 17:59 »
Igår blev det äntligen tid (och tummen ur) att meka igång min nyköpta (begagnade, 1985) Kemppi Migomag 150 trefasare. Magnetventilen var kaputt men med delar från en tvättmaskin blev det ordning på grejorna. Tryckregulator för CO2 köpte jag hos en leverantör av ingridienser och utrustning för ölbryggning. Skyddsgasen tar jag ur en brandsläckare.

Svetsen är helt underbar! Den klarar allt från att tjocka till kanterna på tunn bilplåt (med timerstyrda pulsfunktionen) till att helt smälta bort tjocka bultar. Jag har svetsat ganska mycket i 25 års tid som hobbyfixare med gamla sunk-bilar och jag märkte absolut ingen skillnad med CO2 jämfört med den Ar/CO2-mix som alltid annars funnits till hands. Med facit i hand är jag mycket nöjd med beslutet att satsa på brandsläckare istället för argonmix från Aga eller Air Liquide.
Det sägs finnas anledning att kolla svetsfogarna lite extra vid svetsning av tjockare gods med CO2 men för hobbyfixare anser jag valet av skyddsgas vara självklart.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Yrmff

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #23 skrivet: 02 jul-12 kl 04:35 »


Klockrent!!  ;D

mvh Y (f.d byggsmed och v-mek)

Sala or bust

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #24 skrivet: 14 nov-12 kl 20:15 »
Co2 som skyddagas känns tveksamt, om man får vara lite gnällig. Iallafall om man vill ha en fog som liknar en fog och funkar som en fog (läs=håller) Vad är det för fel att göra rätt ?

tyfoon

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #25 skrivet: 14 nov-12 kl 20:49 »
Gasens enda roll vid MIG svetsning i bilplåt är ju att vara inert, vid svetsning av rostig bil är ju dom andra egenskaperna irrelevanta !, Co2 funkar helt ok i bilplåt, satsningen bör ligga i o köpa en vettig svets av någorlunda bra kvalitet, finns hur många som helst på verktygsauktionerna runtom i landet. Fluxad tråd känns inte som ett alternativ för mig men många som har provat säger att det blir ganska ok. jag tycker dock inte att resultatet är acceptabelt då man eftersträvar en någorlunda porfri fog även på en gammal sur 140. Pinne (MMA) i bilplåt är ett skämt = finns inte. TIG är helt ok om plåten är helt fri från rost annars kokar o puttrar det friskt dessutom så använder jag gärna ren argon när jag tigar vilket inte är det billigaste alternativet, så en bra MIG med vilken inert gas som helst funkar utmärkt för att laga bilen.

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #26 skrivet: 24 jun-14 kl 11:36 »
Jag hakar på den här tråden för lite köpråd av svets. Jag behöver svetsa lite tröskellådor på min Ford.

Vad tror ni om den här svetsen:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-MIG-140-17173/

Och den här tråden:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-tillbehor/Svetstrad-SG-2-174656/

Och så någon slags gasflaska till detta, Argonblandning? Och jag behöver någon slags slang och munstycke till gasflaskan så den kopplas ihop med svetsen?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-tillbehor/


Vad ska jag använda för plåt? Jag har tyvärr skrotat min Volvo, annars kunde jag använt den.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #27 skrivet: 24 jun-14 kl 16:19 »
Om du tar en titt i början av denna tråd så ser du en del ganska bra argument mot enfas MIG-svetsar.
Så jag föreslår att du skaffar fram en trefas-svets om du har råd, gärna begagnad.
Slang och tryckregulator för gasen följer normalt med när man köper en MIG-svets, är den begagnad kan också gastuben följa med om man har tur.

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #28 skrivet: 24 jun-14 kl 16:21 »
Japp, bra råd. Dock inte helt enkelt att hitta en beg. Och de nya verkar bra dyra. Mer än 10000 är dyrt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #29 skrivet: 24 jun-14 kl 16:26 »
Begagnade svetsar finns det egentligen gott om, men tyvärr brukar de inte dyka upp på marknaden just när man behöver dem. Sen får man ju hålla ögon och öron öppna, det är många som har en del överskottsutrustning som står och skräpar, inte ids annonsera ut den men mer än gärna säljer om någon frågar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #30 skrivet: 24 jun-14 kl 17:13 »
Rostig bilplåt är inte det lättaste att lära sig svetsa på, man kan lätt tappa lusten helt för svetsning när det bara bränner hål och jäklas  :P

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #31 skrivet: 24 jun-14 kl 17:37 »
Rostig bilplåt är inte det lättaste att lära sig svetsa på, man kan lätt tappa lusten helt för svetsning när det bara bränner hål och jäklas  :P

Jag har svetsat en hel del, nåja åtminstone 3-4 bilar, rostig bilplåt. ;)

Men har alltid lånat svets+lokal. Nu känner jag ingen som har, tyvärr.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #32 skrivet: 25 jun-14 kl 09:49 »
Du klarar dig väldigt bra med en 220 svets. Har du inte flaska i nuläget så köp en svets som är förbered för gas, och kör med flusstråd. 
Den största skillnaden är att genombränningen är något sämre men det löser man genom att borra i den den översta plåten och skapar en plats att punkta på. Och om man svetsar lite grövre vara noggrant med att fasa kanterna och ha lite spalt.
Flusstrådens största nackdel är att den sprätter och lämnar en hel del stänk men dettabtar man bort med en roterande stålborse i värsta fall lamellrondell.
Den största fördelen är att skyddsgasen alltid finns mitt i lågan och inte blåser bort.

Val av liten svets då.
Det spelar ingen roll egentligen men dom jättebilligt har som regel konstant matning av ström på tråden, vilket jag upplever som störande.
Jag hade en Race-svets som tände allt när man tryckte på handtaget och det var formidabelt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #33 skrivet: 30 jun-14 kl 19:16 »
Tack. Jag prövar, trots alla motsatta råd, med en Biltemasvets. ;)

Det här med plåtarbete är inte så enkelt. Man skulle ha lite mer verktyg...

Hur klipper jag plåt på bästa sätt, som är bättre än vanlig enkel plåtsax? Jag har kompressor.

Det finns väl kompressordrivna slipverktyg också?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #34 skrivet: 30 jun-14 kl 20:01 »
Har du en liten kompressor så är det bättre att köpa ett par elverktyg och ha kompressorn tillbatt pulpa däck och blåsa rent.
Jag köper billigt och använder tills dom rasar. Det blir bäst ekonomi i längden när man bara använder dom då och då. Gärna 2 för att slippa byta skiva.   Klippa plåt gör jag helst med kapen eller nibblare.
Förresten för att undvika att det slår sig så kyl svetspunkterna allteftersom med teyckluft.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #35 skrivet: 30 jun-14 kl 22:34 »
Ska man använda maskindrivna verktyg flitigt så blir det dyrt i längden att gå omvägen via tryckluft. Man får räkna med att totala energiförbrukningen från elnätet blir ungefär 10 gånger så stor med eldriven kompressor + tryckluftverktyg som med motsvarande elverktyg. Men om man gör av med mycket tryckluft på andra saker som inte gärna går att göra elektriskt (blästring, sprutmålning mm) så gör det väl varken till eller från om man kör någon liten slipmaskin på tryckluft då och då dessutom.
Ibland kan det också vara en fördel att ett tryckluftverktyg är mindre, lättare och oömmare än ett elverktyg med samma prestanda.
Man får inte glömma att ordna smörjning av luften till tryckluftverktyg - med dimsmörjare om man ska köra dem länge i sträck, om man bara använder dem några minuter då och då räcker det att smörja med oljekanna i tryckluftnippeln innan man kopplar in verktyget. Och man ska inte heller glömma att avloppsluften innehåller oljedimma, det är inte så lyckat om man t ex har saker i närheten som ska vara fettfria för lackering.
Om man använder dimsmörjare så bör man märka upp sina tryckluftslangar och reservera någon av dem för "smord" luft, det är inte alls lyckat om man försöker sprutmåla och använder en oljig slang till färgsprutan. Om det händer att man har klåpare i garaget som inte håller reda på sånt, kanske man till och med ska använda olika slags tryckluftkopplingar för smord och osmord luft.

För att klippa plåt - åtminstone om det är raka snitt i lösa plåtdelar - är en bänkplåtsax, även en mycket billig sådan helt överlägsen alla handplåtsaxar.  Nibblingsmaskiner har fördelen att plåten är plan efter klippningen och inte slår sig som när man klipper med plåtsax, nackdelen är dock att det blir ett brett spår och stora mängder vasst och otrevligt spån. Plasmaskärare är mycket trevlig att ha, men dyr både i inköp och drift - det är lätt gjort att bränna sönder elektroder och munstycken, så man måste alltid ha sådana i reserv.
Vinkelslip med kapskiva och bågfil går det naturligtvis också att kapa plåt med, men även de har ju sina mer eller mindre irriterande egnskaper.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #36 skrivet: 28 apr-17 kl 13:43 »
...Har testat min enfas Telwin mig på kolsyra, använt 0,6mm tråd...Har fyra lägen 50-120A... Läge ett helt obrukbart,omöjlig att ställa in låter som en symaskin på låg hastighet eller att man kör helt utan gas...Läge två bättre men ej bra,svårställd.Läge tre och fyra går det riktigt bra,klagar inte...Märker att det sotar mer med kolsyran som skyddsgas...Ska man finköra tunn plåt typ 0,7mm kant i kant blir det problem men typ golv och hjulhus går bra att lappa ihop med enmillimeters plåt vilket jag gjort då liksom tänt svetsen på den grövre enmillimetersplåten...Modernare maskiner eller dyrare med fler inställningar kanske klarar kolsyra som skyddsgas då på lägsta läget...Står faktiskt i manualen att man kan använda kolsyra men inget om att man tappar två lägen....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #37 skrivet: 30 apr-17 kl 14:21 »
Bytte till original Meec tråd 0,8mm...Testade...Riktig spruttibangbang... Börjar bli misstänksam...Dags att börja felsöka...Be spindlarna i svetsen att hitta ett nytt boende...Mätte mellan återledaren och munstycket på pistolen,maskinen på...Visade mellan 6 och nio volt utan att trycka in avtryckaren men ingen ström som fick en lampa att lysa...Där ska inte finnas någon ström om inte avtryckaren trycks in...Mätte på ena sladden som går till ena sidan av kontakten i pistolhandtaget,sladden visar ett motstånd på ca en KiloOhm...Något är nog galet...Mätte även svetsen under belastning,då svetsning, testsladdarna kopplade mellan återledare och en tråd klämd under gashylsan med 0,6tråd på spolen men värdena verkade stämma med märkplåtens...Tyckte även svetsen gick bättre idag... Dags att undersöka vidare...Kollade upp tråden som visade en kiloOhm vid mätning,såg den gick in i kretskortet,gick att koppla loss den och då verkade det riktigt...Låga volten jag mätte upp innan kan ju vara spökspänning. Är ju van vid blandgas så får öva vidare med kolsyran, får ju göra allt för att slippa fylla blandgastuben...Är väl en åttiotalssvets man har så man får kanske inte begära för mycket....
« Senast ändrad: 30 apr-17 kl 17:37 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #38 skrivet: 10 sep-17 kl 22:46 »
 :D ...Märkte nu när jag svetsade med kolsyra som skyddsgas att svetsen gick ovanligt bra...bara stekte  :D ... Gick så bra på läge tre att jag provade läge två...och ja gick alldeles utmärkt på läge två... Kanske elbolaget som skickar original spökspänning till en och tar betalt för riktig el  ;D ... Är ju rejält billigare att använda kolsyra... Man får kanske fundera på att uppgradera sig till en enfas technomig som klarar elbolagets spökspänning  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #39 skrivet: 18 sep-17 kl 19:03 »
 ??? Huh... Det mesta när det gäller spökel sitter nog i den egna anläggningen  :D ...Kollade upp alternativ för att få till bättre el på logen...Såg att det gick en trefas till badrummet...Hmmm...tänkte man där kanske man kan förgrena sladden med en dosa...Icke sa Nicke, bara  1,5mm ledare i den trefaskabeln ... Drog en ny original lantbrukskabel  mellan 15-20m lång, 2,5mm ledare från centralen till ett enfas cee-uttag...Säkrade upp med 13a som räcker för stunden...Cee-uttaget är väldigt lätt att koppla,blir förvånad att man verkligen har tänkt till.... När jag mätte det nya uttaget fick jag ca 4-5 volt mer än det gamla... Såg ett det gamla är skarvat i ett par dosor så där kanske det kan finnas lite brister...Även nyare kabel skarvat mot en gammal från centralen,därmed trodde man det mesta var bra... Och ja det nya uttaget fungerar kanon  :D ...Kommer nog även kompostkvarnen att orka mer....Blir ett kraftuttag  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 8 användare (2 dolda)
von tratt, xaelanar, Palle500, alternaiv, Be, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser