Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tvätta kläder off grid?  (läst 39461 gånger)

Ametz

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #100 skrivet: 06 jan-13 kl 15:21 »
Om man har ett bensindrivet elverk då, kan man då köra en tvättmaskin på en sån? (Eller via batterier som laddas av elverket samtidigt via konverter)

Som det är nu så tvättar jag 1 max 2 maskiner i veckan (Förra veckan ingen alls), och det vore ju inte alltför farligt dyrt att behöva köra ett elverk under den tiden eller?. (Om det nu går villsäga)

Jag tycker: Att skriva om samma ämne som redan finns i 40 andra äldre poster faktiskt är bra. Många saker förändras pga nya produkter, nya lagar & bestämmelser eller helt enkelt nyutvecklade metoder.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #101 skrivet: 06 jan-13 kl 15:27 »
Om man har ett bensindrivet elverk då, kan man då köra en tvättmaskin på en sån? (Eller via batterier som laddas av elverket samtidigt via konverter)

Som det är nu så tvättar jag 1 max 2 maskiner i veckan (Förra veckan ingen alls), och det vore ju inte alltför farligt dyrt att behöva köra ett elverk under den tiden eller?. (Om det nu går villsäga)
Klart det går bara du kopplar en vatten pump samtidigt så sköter det ju sig skälvt men det går ju även fylla på för hand förstås.sen så kan man ju ladda batterierna sam tidigt .

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #103 skrivet: 06 jan-13 kl 22:32 »
Om man har ett bensindrivet elverk då, kan man då köra en tvättmaskin på en sån? (Eller via batterier som laddas av elverket samtidigt via konverter)

Som det är nu så tvättar jag 1 max 2 maskiner i veckan (Förra veckan ingen alls), och det vore ju inte alltför farligt dyrt att behöva köra ett elverk under den tiden eller?. (Om det nu går villsäga)

Det bör gå bra att köra en tvättmaskin på elverk om bara elverket har tillräckligt hög effekt och om det har bra spänningsregulator. Möjligen kan det bli bekymmer med maskiner där motorn drar hög startström t ex vid varje reversering under tvätten och i början av centrifugeringen (ett exempel på sådana är Philips/Whirlpool från 80-talet och tidigt 90-tal med permanentmagnetmotor), det kan vara värt att prova olika kombinationer av elverk och tvättmaskin innan man bestämmer sig.
Men tänk på att energin från ett bensindrivet elverk kostar minst 10 gånger så mycket per kWh som energi från elnätet.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #104 skrivet: 20 jan-13 kl 01:50 »
Det finns få saker som är bekvämt "måste" ha, ett av dom är tvättmaskin i någon form.

Med en http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1324 för ca 10.000:- så kan du förutom köra tvättmaskin, även köra de flesta handverktyg, vedkap, ladda batteribank mm mm för ca 22-25kr/h med dieselpris på 15kr.

Modern tvättmaskin som är stor, 7-8kg tvätt, och snabb ~1h kostar kanske 8-10.000:- Då kostar varje tvätt ca 25kr (inräknat vattenåtgång, el till vattenpump mm).

Jag har sökt å sökt efter moderna tvättmaskin med gasolvärmning av vattnet, alt varmvattenanslutning så man kan koppla en genomströmningsvärmare direkt till den (räcker med en liten, tar lite längre tid att värma vattnet bara) för då bör man kunna köra den via 12/24v eller 230v inverter.

Då slipper man en gigantiskt stor batteribank, extremt överdimensionerad sol-array och/eller stort vindkraftverk.

För det man "måste" ha bra el till, är Kyl, Frys, Vattenpump, ev viss belysning (led(guide)belysning och inte nödvändigtvis upplysningsbelysning om ni fattar vad jag menar), ev ventilationsfläktar eller liknande. Allt detta går att köra på DC med lågt strömuttag.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #105 skrivet: 20 jan-13 kl 15:19 »
Glöm inte bort att en tvättmaskin på 12/24v går att mata med varmvatten, och att tvätt som redan legat i blöt kräver mindre mekanisk bearbetning.
Badvatten går att återanvändas som blötläggningsvatten.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #106 skrivet: 20 jan-13 kl 20:50 »
Glöm inte bort att en tvättmaskin på 12/24v går att mata med varmvatten, och att tvätt som redan legat i blöt kräver mindre mekanisk bearbetning.
Badvatten går att återanvändas som blötläggningsvatten.

Det här har nämnts tidigare i tråden så det blir en upprepning, men:
Det är ingen god idé att hälla i varmvatten i tvättmaskinen, eftersom proteiner i smutsen då hinner koagulera innan tvättmedlet har löst upp dem. Tvättresultatet blir mycket bättre om vattnet värms upp gradvis medan maskinen går.  Ska man absolut börja tvätten med varmvatten så får det inte vara varmare än 30, möjligen 35 °C , och man bör låta tvätten gå en bra stund i den temperaturen innan man värmer vattnet mer.
Samma sak gäller såklart även vid handtvätt, det är inte så lyckat att slänga ner vittvätten i en redan kokande bykgryta utan bättre att värma allteftersom.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #107 skrivet: 20 jan-13 kl 22:05 »
Upprepning blir det, men.. blötläggning av tvätt löser upp smuts.
Sen går det bra att nyttja badvatten även till tvätt..
Ylle krymper om temperaturen snabbt växlar mellan kallt och varmt, men tål högre temp om det värms/kyls sakta, vilket nyttjas vid växtfärgning, då temperaturerna är betydligt över 400 Kan tyckas OT, men i sammanhanget relevant.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #108 skrivet: 11 okt-13 kl 00:15 »
Det här har nämnts tidigare i tråden så det blir en upprepning, men:
Det är ingen god idé att hälla i varmvatten i tvättmaskinen, eftersom proteiner i smutsen då hinner koagulera innan tvättmedlet har löst upp dem. Tvättresultatet blir mycket bättre om vattnet värms upp gradvis medan maskinen går.  Ska man absolut börja tvätten med varmvatten så får det inte vara varmare än 30, möjligen 35 °C , och man bör låta tvätten gå en bra stund i den temperaturen innan man värmer vattnet mer.
Samma sak gäller såklart även vid handtvätt, det är inte så lyckat att slänga ner vittvätten i en redan kokande bykgryta utan bättre att värma allteftersom.


Upprepning blir det, men.. blötläggning av tvätt löser upp smuts.
Sen går det bra att nyttja badvatten även till tvätt..
Ylle krymper om temperaturen snabbt växlar mellan kallt och varmt, men tål högre temp om det värms/kyls sakta, vilket nyttjas vid växtfärgning, då temperaturerna är betydligt över 400 Kan tyckas OT, men i sammanhanget relevant.

Då faller Patent-Solidarmaskiner bort då... Fajen.. Eller inte?  Kanske det enklaste, att tvätta direkt i uppvärmningskärlet är det bästa ändå?

Vedeldad tvättgryta, bättre än diverse halvmoderna lösningar?

Urban

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #109 skrivet: 20 dec-13 kl 16:51 »
Så fint att du frågar.
Jag har nämligen till slut kommit på ett så bra sätt, att jag använder det hellre än tvättmaskin!

1 lägg tvätten torr i en plasthink med lock- varva med LITE tvättmedel.
2 Koka upp sex liter vatten. Och det ska vara kokhett.
3 Häll vattnet över tvätten (och var försiktig så det inte stänker på dig)! Det bubblar och fräser och "kokar".
4 Lägg på locket och täck det hela med något klädesplagg eller filt eller större handduk, så värmen stannar kvar länge. Det är nämligen full fart på vattenmolekylerna - som rusar och tvättar åt dig.
5 När det svalnat skölj i VARMT vatten. (minst två sköljningar)

Det är så busenkelt - och obs det går fint att även tvätta ylle på det här viset. DET är en myt att ylle inte klarar kokhett vatten - (det är däremot gnuggningen som ylle inte klarar)!
Däremot kan vissa syntetmaterial påverkas av alltför hög temp. Blir skrynkliga.
Och på det här viset blir det riktigt rent!
Och kom ihåg tvätten ska vara torr - blötlägg INTE - för då kommer inte den sköna temperaturen!



jr:son

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #110 skrivet: 20 dec-13 kl 19:46 »
Och på det här viset blir det riktigt rent!
Och det blir jättefina mönster med allt protein som stelnar  ;D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #111 skrivet: 20 dec-13 kl 20:46 »
En av tvättmaskinens största fördelar är att man slipper utsätta händerna för vatten med starka tvättmedel, som inte är hudvänliga. Ju mindre tvättmedel man behöver, och ju hudvänligare de är, desto mindre problem att handtvätta. Och ju mindre tvättmedel man behöver, desto mindre behöver man skölja och desto mindre arbete blir det. Alltså blir min lösning: en lågteknologisk off-grid-lösning: tvätta för hand i regnvatten. Regnvatten är det mjukaste vatten man kan få. Det kräver därför minimalt med tvättmedel. För måttligt smutsad tvätt kan man t.o.m. hoppa över tvättmedlet helt. Det blir kanske inte helt rent då, men så att säga bruksrent. Värmer man på tvättvattnet lite och tar med lite miljö- och hudvänligt tvättmedel, så tar det det mesta tycker jag. Regnvatten tvättar mycket bättre än hårt brunnsvatten.
Alltså: måttligt smutsad tvätt: testa med enbart regnvatten ca 3 vatten, som funkar som både tvättvatten och sköljvatten. Inte särskilt arbetskrävande handtvätt.
Mer smutsad tvätt: tvättvatten: värm till rekommenderad temp för typen av tvätt och använd endast lite tvättmedel. Därefter 3-5 sköljvatten. Kanske ska något av tvättvattnen vara brunnsvatten, d.v.s. ett hårdare vatten, för det tar med sig mer tvättmedelsrester. Denna tvätt är ju mer arbetskrävande men ändå handvänlig, om lämpligt tvättmedel används.
Dessutom kan man tvätta utomhus i hinkar och baljor ca 6-8 mån om året. Har man ett skapligt klädförråd kan man lagra tvätt under vintern och bara tvätta det nödvändigaste inomhus.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #112 skrivet: 20 dec-13 kl 20:55 »
Gubben som bodde i morsans hus förr, tvättade i maskin, med regnvatten och det berodde inte på dåligt tillflöde i brunnen, så han hade väl koll på det där.

Jag tvättar med såpa. Skarpa tvättmedel vill jag inte ha i min jord. Blir stor skillnad på om man lägger direkt i varmt vatten, gentemot att låta vattnet värmas upp med tvätten i. Hemmaförsök göres lämpligen med välanvända och styvnade sockar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #113 skrivet: 20 dec-13 kl 21:02 »
Jag har testat handtvätt med regnvatten då och då under ca två års tid hittills, och inte på all typ av tvätt eller i alla situationer. Så jag ger bara ger en idé här som jag tror kan funka för en del, men troligen inte för alla.

Visst finns det tvätt som är så hårt smutsad eller äcklig/ohygienisk att man hellre tvättar i maskin. Men även för sådan tvätt kan man förstås hitta lösningar om man inte har tvättmaskin eller el att driva den med. Dock relativt arbetskrävande lösningar. Och visst finns det tvätt som inte bör lagras utan tvättas snarast. Och ju mer man måste tvätta inomhus, desto större behov av våtrum/tvättstuga och el till tvättmaskin.

Sen är det en sak med tvättmaskiner: de nöter på kläderna så förbaskat.

cyberflo

  • Inlägg: 26
    • -
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #114 skrivet: 02 jan-14 kl 19:30 »
Såpnötter anser jag vara det mest miljövänliga enkla tvätt/rengöringsmedlet till folk, fä, bilar - you name it!

Bilen tex kräver inte lika många tvättar om du använder såpnötsmedel som ger en vaxad finish vilken gör att smuts etc. inte fäster. Många ggr kan det räcka att spola av bilen istället för att tvätta den. Regnar det så slipper du t o m avspolningen

För tvätt tillsätts favoritdoften i form av lite eterisk olja i sköljfacket. Använd 5-6 skal till en maskintvätt - räcker så länge nötterna fortfarande löddrar ca 3-5 tvättar. Vid vittvätt=långa program räcker inte nötterna lika länge.
Nötterna läggs i den lilla påsen som knyts ihop vilken medföljer köpet alt. tar du en strumpa och knyter ihop skaftet.

Till rengöringsmedel tar jag en näve tvättnötter och kokar upp i 1 liter vatten - lock på - stäng av efter uppkok och låt svalna.
Kan med fördel lagras om man tillsätter lite pressad citron som konserveringsmedel och förvarar det svalt. (Kan även användas som flytande tvättmedel).

Efter användandet kan man kompostera nötterna.

Himla käckt anser jag - även om det blev lite off topic.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #115 skrivet: 09 maj-17 kl 17:35 »
När jag inte hade tvättmaskin, tvättade jag så här. - Jag la tvätten i blöt i vatten och tvättmedel, oftast över natten. -Sen tog jag upp tvätten och vred ur den i en vridmaskin (hos Biltema kallas den sämskskinstork.) - Därefter la jag den i sköljvatten. Sen upprepade jag proceduren genom att åter dra den genom vridmaskinen. Ned i nytt sköljvattnet igen och åter genom vridmaskinen, Upprepas i fyra sköljningar därefter en sista vridning och sen hänga på tork. Jag fick min tvätt ren och det tog inte så lång tid heller.
kretslopp

tigermorran

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #116 skrivet: 11 jun-17 kl 22:56 »
Förlåt att jag bumpar en gammal tråd men skaparen i mig vaknade å jag såg genast framför mig någon slags tvätt-trumma som man snurrar på genom att trampa på en cykel  ;D tvätt å motion i samma veva, 2 flugor i en smäll!  :D

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Hur tvätta kläder off grid?
« Svar #117 skrivet: 12 jun-17 kl 06:15 »
 En vridmaskin (hos Biltema kallas den sämskskinstork) Intressant, den där är nog användbar. Tack för tipset, kretsloppet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, Trolle_85, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser