Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smak på getkött?  (läst 19168 gånger)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Smak på kött?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-12 kl 22:41 »
Jag talte med en "köttguru" som hade en kompis som var krögare.

Kompisen skulle servera ett sällskap rådjurssadel, men det han hade räckte inte så han ringde "gurun" om förslag. Komplettera med getsadel, för det finns ingen som märker det var rådet.

Personligen tycker jag nog rådjur har lite mer viltsmak.

anders50

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #21 skrivet: 05 jan-12 kl 22:45 »
Att det mesta går att skölja bort skriver jag under på. Vid älgjakten är det inte helt unikt att det våmskjuts, eller att nån fumlar vid urtagningen i skogen och får sönder våmmen. Men vi sköljer av ordentligt, och jag har aldrig känt nåt fel på köttet.

Skriver också på! Rent vatten är inte skadligt.

Och glöm inte duschflaskan med ättiksprit om man vill göra livet surt ;)  för ev. bakterier. Fast det gäller mest till vilt.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Smak på kött?
« Svar #22 skrivet: 05 jan-12 kl 23:16 »
Att det mesta går att skölja bort skriver jag under på. Vid älgjakten är det inte helt unikt att det våmskjuts, eller att nån fumlar vid urtagningen i skogen och får sönder våmmen. Men vi sköljer av ordentligt, och jag har aldrig känt nåt fel på köttet.

Efter över 40 år som älgjägare. Jodå vi har älgar i norra Skåne också. skriver jag också under på det! Om älgen är full av "grönkålsoppa" så är det enda möjligheten att få den helt ren. Men självklart sköljer man inte i tid och otid.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Smak på kött?
« Svar #23 skrivet: 06 jan-12 kl 06:30 »
Snälla, fortsätt att prova, så att vi alla får lära oss mera!  Fettet hos getter är ingen höjdare, enligt min åsikt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #24 skrivet: 06 jan-12 kl 19:10 »
Jag har aldrig smakat på getkött!  Vore kul att prova.

Och jag tycker inte fettet på får/lamm är särskilt smakligt!  Är get-fett värre?


zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Smak på kött?
« Svar #25 skrivet: 06 jan-12 kl 19:25 »
Jag har aldrig smakat på getkött!  Vore kul att prova.

Och jag tycker inte fettet på får/lamm är särskilt smakligt!  Är get-fett värre?

Jag gillar inte heller fettet i fårkött,däremot brukar gutelammen inte ha mkt fett att tala om...inte killingar heller. Har slaktat vid 5-6 mån och tycker det smakar mkt bra. Kan verkligen rekommendera killing :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Smak på kött?
« Svar #26 skrivet: 06 jan-12 kl 19:34 »
...mat som är bra lagad smakar alltid gott om man är hungrig.... och är maten bara bra lagad kan den vara okej.. och är man hungirg smakar även skämd mat bra.....jag har ätit många sorters kött.... men troligen fler olika grönsaker och rotfrukter och vanliga frukter.... jag kan säga njao... jag äter det mesta och get är gott... väldigt gott ... men vår get kommer alldrig hamna på matbordet för det.
Iärlighetens namns ska sägas att folk i regel är onödigt känsliga för vad dom äter.....summa summaraum... om fler åt det som finns så skulle färre vara hungriga....*lägger till :att vi odlar lite frukt/grönsaker/rotfrukter/fågel kött.. själva*.... vi är sällan hungriga....men få i världen har förmånen att leva som vi.
....men jag är fortfarande väldigt tveksam till att äta sniglar... men jag tror ändå jag ska göra ett försök i sommar.. eftersom vi har vinbärssnäckor på tomten...... och mysk ankorna äter inte snabbt nog.....
......sen önskar jag att jag skulle kunna odla *färdigt kaffe*...helst i termos i sovrummet när jag vaknar....
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Sussilo

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #27 skrivet: 06 jan-12 kl 22:21 »
Jag har aldrig smakat på getkött!  Vore kul att prova.

Och jag tycker inte fettet på får/lamm är särskilt smakligt!  Är get-fett värre?

Getkött är jämförbart med rådjur. Du kan det där med att slakta, så testa vet ja :)! Har du en rök där hemma på gården så kan du få riktigt delikat kött. Fettet på får/lamm tycker jag smakar vedervärdigt och getfett är ännu värre.

anders50

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #28 skrivet: 06 jan-12 kl 22:22 »
......sen önskar jag att jag skulle kunna odla *färdigt kaffe*...helst i termos i sovrummet när jag vaknar....

Lätt!   ;)

Koppla ett tidur till kaffebryggaren!   Tänk att vakna till den doften...och puttrandet av bryggaren..... o:)

anders50

  • Gäst
SV: Smak på kött?
« Svar #29 skrivet: 06 jan-12 kl 22:26 »
Getkött är jämförbart med rådjur. Du kan det där med att slakta, så testa vet ja :)! Har du en rök där hemma på gården så kan du få riktigt delikat kött. Fettet på får/lamm tycker jag smakar vedervärdigt och getfett är ännu värre.

Då gäller det att skaffa en get, en mager!   ;)

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Smak på getkött?
« Svar #30 skrivet: 06 jan-12 kl 22:33 »
kom på att jag kanske skulle hålla mej till frågeställningen:-)

På A svarar jag get smakar get :-)

På B .svarar jag smaken är som baken dvs tudelad:-)

..... på C får jag svara att kaffe kan jag inte odla och att jag är väldigt bortskämd med att få kaffe till sängen varje morgon av maken... efrersom jag är sjuk och kroppen liksom inte fungerar innan första kaffet...och en jävvla massa piller....
Nu kliver ena katten på mej och säger att det är dags att sova.. så nu... godnattmössapå! (:)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser