Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat av bockkilling  (läst 4964 gånger)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
Mat av bockkilling
« skrivet: 24 nov-11 kl 20:42 »
Slakt av bock killing till mat
Har genbanks getter, lappget alltså ganska små getter.
När man inte kan sälja alla bockar till avel så ska de slaktas och bli mat.
Hur vet man att en bockkilling kan slaktas utan risk att det blir någon "bismak" av bock i köttet.
 Liknande det som blir om man slaktar galtar för sent.
Hade tänkt mig att den inte skulle vara allt för liten slaktkropp.
Har det varit i någon annan tråd så hänvisa gärna den som vet
Getar´n
Livsglädje

Sussilo

  • Gäst
SV: Mat av bockkilling
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 21:32 »
Jag har ätit bockkött från bockar som varit 4-5 år gamla utan att känna någon bismak på köttet. Man måste vara noga vid slakten och se upp med könskörtlar, urin- och gallblåsa, men det gäller ju all slakt. Före slakten klippte jag ibland av den mest nerkissade delen av raggen på mage, baksida av framben, hals, bog osv. Rökt getkött är en delikatess  :).

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Mat av bockkilling
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 21:49 »
Jag har alltid tagit bockkillingar vid ca: tre månader. Ok, inte så stora men garanterat fria från bocksmak. Bättre kött får man leta efter.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Mat av bockkilling
« Svar #3 skrivet: 25 nov-11 kl 21:54 »
Tog en bock som jag tror brunstade.
Smakade inget konstigt.

Var första geten som jag ätit iofs men i alla fall.
Tycker för övrigt att getkött är toppen!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mat av bockkilling
« Svar #4 skrivet: 25 nov-11 kl 23:39 »
Inga problem med bockkött!  Även vuxen bock smakar bra.  Och Du, Getar'n, som är god vän med Dina getter, och är rädd om dem in i det sista, hos Dig blir köttet ju fritt från stresshormoner.  Extra gott, både kulinariskt och etiskt!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mat av bockkilling
« Svar #5 skrivet: 26 nov-11 kl 07:25 »
Kolla in goda recept från medelhavet, marockanska  recept på get är fantastiska. Camilla Plum hade något bra recept häromveckan, tror hon använde får, men get går lika bra.

Getkött är fantastiskt, har aldrig känt någon bismak. Men tvätta kroppen noga efter slakten, innan den hänger, så att slaktkroppen garanterat är ren från såväl rester från inälvor som från ev smuts som kommit från skinnet. Nu är det en ung get du slaktar, men getkött blir godast i olika grytor, tycker jag. Ger fantastisk smak och blir mört och gott när det tillagas långsamt. Om man steker kotletter och liknande så är det lätt att köttet blir lite segt, getkött är magert och eftersom getter rör sig mycket så är musklerna tätfibriga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Mat av bockkilling
« Svar #6 skrivet: 26 nov-11 kl 12:37 »
Men tack så mycket för alla bra och konstruktiva svar!! Ni är snabba kunniga och humoristiska i era inlägg här på forumet, jag skrattar ofta åt era dråpligheter.
Jag trodde faktiskt att det skulle vara kört när de blivit könsmogna.
Det låter ju jättebra, då kan jag ju spara ev bockar lite längre om det skulle dyka upp någon G bank som vill ha en bock framåt sommaren året efter den är född!
Jag var lite extra orolig i höst då vi slaktar linderödare, blandat kön. som börjat rida på varann! OPS! nu vart det grisar förlåt!
Den getkillingbock som jag varit nära att slakta ska nu iväg söderut på parningsuppdrag. Han klarade sig så här länge för att det är fullt i alla frysar...
Vi hörs igen ha det gott Getar´n
Livsglädje

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Mat av bockkilling
« Svar #7 skrivet: 26 nov-11 kl 12:39 »
Inga problem med bockkött!  Även vuxen bock smakar bra.  Och Du, Getar'n, som är god vän med Dina getter, och är rädd om dem in i det sista, hos Dig blir köttet ju fritt från stresshormoner.  Extra gott, både kulinariskt och etiskt!  :)

 ;D Var är tackknappen !!! ;D
Du är härlig Trollmor även när du inte stryker mig medhårs!
Livsglädje

Sussilo

  • Gäst
SV: Mat av bockkilling
« Svar #8 skrivet: 26 nov-11 kl 12:48 »
Den getkillingbock som jag varit nära att slakta ska nu iväg söderut på parningsuppdrag. Han klarade sig så här länge för att det är fullt i alla frysar...

Tala om dramatisk svängning i den bockens livsöde ;D! Från destination frysbox till ett uppdrag som avelsbock :D !

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mat av bockkilling
« Svar #9 skrivet: 27 nov-11 kl 21:46 »
;D Var är tackknappen !!! ;D
Du är härlig Trollmor även när du inte stryker mig medhårs!
Tackknappen har Du ju hittat:  ;D  eller :D
Och tack för blommorna ...   :-[ :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser