Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonkycklingar med svullna leder  (läst 4224 gånger)

Lindhultsoriginal

  • Inlägg: 29
  • Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
Kalkonkycklingar med svullna leder
« skrivet: 19 feb-11 kl 20:11 »
Vi har kalkonkycklingar (BUT) som är drygt två veckor. De har sett hur pigga ut som helst. Igår kväll var en hängig - låg död imorse. Nu ikväll var det två som bara stödde på ett ben. På benet de inte stödde på var leden rejält svullen. De både äter och dricker som vanligt. Resten av dem ser ut som vanligt.

Vad kan det bero på ? Kyla? Bristsjukdom? Infektionssjukdom? Alla tips mottages tacksamt.

Vi har städat ur lådan de bor i och satt dit ytterligare en värmelampa samt sett till att det inte kan kyla underifrån. De äter startfoder och det är samma som vi använt till kalkoner tidigare med bra resultat.

Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkonkycklingar med svullna leder
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 20:31 »
Jag  har inga jättebra tips men tjocka leder som beror på överbelastning är inte ovanligt på BUT om dom växer för fort. Dom är förvisso unga men dom växer extremt fort...

Annars kan tjocka leder vara tecken på cirkulationsbesvär. Det drabbar förvisso ofta båda benen men även det är ett problem som inte är helt ovanligt på BUT och andra produktions hybrider.

Hur ser avföringen ut?? Jag tänker på coccidios. Inte för att det ger svullna leder men benont kanske är sekundärt när allmäntillståndet är något nedsatt och tarmen är påverkad och inte fungerar som den ska  ???

I vilket fall som helst hoppas jag att de sjuka kryar på sig och ingen mer drabbas. Jag är inte jättebra på kalkonsjukdomar men det beror framförallt på att jag inte har varit speciellt drabbad av sjuka kalkoner. :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lindhultsoriginal

  • Inlägg: 29
  • Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
SV: Kalkonkycklingar med svullna leder
« Svar #2 skrivet: 19 feb-11 kl 20:57 »
Avföringen ser helt normal ut, tror inte att det är coccidios...
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Kalkonkycklingar med svullna leder
« Svar #3 skrivet: 08 feb-15 kl 19:27 »
Edit, väldigt gammal tråd insåg jag..
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser