Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköter ni er skog alternativt?  (läst 18096 gånger)

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
Sköter ni er skog alternativt?
« skrivet: 30 dec-10 kl 08:12 »
Är det någon som sköter sin skog "alternativt" eller är det mer "industri" i er skog?

Skriv och beskriv hur ni gör.

Man kanske kan få några nya infallsvinklar hur jag kan sköta min egen skog :)
« Senast ändrad: 30 dec-10 kl 09:30 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-10 kl 08:29 »
Vi tillämpar naturkulturmetoden så gott vi kan:

http://83.140.26.28/artikel.cfm?CFID=5263&CFTOKEN=62273807&id=183

Finns en del fördomar kring detta tydligen. Jag tycker det verkar vara en bra metod.
Min man har gått kurs(er?) i detta. Vi har även arbetat med oxar i skogen förut och planerar att göra det i framtiden igen (har oxar, men de behöver mer träning).

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-10 kl 08:39 »
Småland Kronoberg. 30ha.

Plockhugger mest. Men även 2 mindre traktavverkningar på ca 1ha vardera. Lämnar en del träd på hygget och låter dem vara kvar, även när de blåst ner! Har avsatt ett par ytor till att bli "urskog" nere vid en sjö. Klart intressant att följa.

Jag tar bort grovt och moget och trängt, klent och fult som aldrig kan bli bra. Mogna stammar av god kvalitet sågar jag upp för eget bruk eller säljer. Fula träd med viltskador eller kluvna toppar av låg kvalitet eller klenare stammar blir ved att elda upp. Eller massaved.

Gynnar ek som kommer här och där. Även lite bok. Och naturligtvis rönn och andra bärande träd. Nedfall av kväve och klimatförändring(?) verkar ha gjort det möjligt för en del nya träslag. Annars är det gammal hedmark som sedan blev tall-mark, men det finns inga ungtallar alls i skogen. Detta pga extremt högt betestryck av rådjur och älg. Mycket självföryngring av gran och björk. Även unga tallplantor, med de överlever inte första vintern.  :'(

Har en liten ekdunge där jag håller bort gran helt.

Skogen är flerskiktad på många ställen redan. Efter Gudrun och Per så gallrade det ut lite så att det blev små luckor här och där. Fick köra runt och hämta stockar här och där och lunna ut till skotningsväg. Låter det självföryngra mest. Planterar gran i större luckor. Undviker ren granskog genom att släppa fram björk inne i granplanteringar. Blir fin ved senare och jag inbillar mig att det gödslar åt granen och minskar risken för rotröta. Några björkar får växa sig stora också.

Markbereder inte, utan har planterat omedelbart efter avverkning i spåren efter skördare och skotare. Har en ca 10 år gammal granplantering som kommer fin-fint efter det.

Vet inte hur alternativt detta är. Det är extremt beroende av fossilt bränsle. Det hade varit intressant med häst för att plocka ut stockar. Gick en kurs i hästköring i skog, och det var himla skoj, men jag har inte så mycket erfarenhet av häst, så ...

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 22:54 »
Det låter banne mig alternativt (bakvända) anders, för övrigt så tror jag inte det är så alternativt skogsbruk här, mest traditionellt småskaligt kommersiellt skogsbruk.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 14:48 »
Vi tillämpar naturkulturmetoden så gott vi kan:

Jag har bara hört talas om metoden, men är det inte en variant av blädning?
Sen fungerar den väl bara i bestånd med sekundärträdslag som gran och bok?

Du får gärna uppdatera mig :)


Plockhugger mest. Men även 2 mindre traktavverkningar på ca 1ha vardera. Lämnar en del träd på hygget och låter dem vara kvar, även när de blåst ner! Har avsatt ett par ytor till att bli "urskog" nere vid en sjö. Klart intressant att följa.

Kör du med obehandlade plantor mot snyltbaggar??


Jag tar bort grovt och moget och trängt, klent och fult som aldrig kan bli bra. Mogna stammar av god kvalitet sågar jag upp för eget bruk eller säljer. Fula träd med viltskador eller kluvna toppar av låg kvalitet eller klenare stammar blir ved att elda upp. Eller massaved.

Låter som vanlig skogsskötsel i mina öron  ;)


, men det finns inga ungtallar alls i skogen. Detta pga extremt högt betestryck av rådjur och älg. Mycket självföryngring av gran och björk. Även unga tallplantor, med de överlever inte första vintern.  :'(

Har upplevt samma själv, nu har älgen dessutom börjat med barkgnag på mina lärkträd. Enda stället tallarma verkar klara sig är i täta graneplanteringar.


Undviker ren granskog genom att släppa fram björk inne i granplanteringar. Blir fin ved senare och jag inbillar mig att det gödslar åt granen och minskar risken för rotröta. Några björkar får växa sig stora också.

Jag läste en rapport, kommer inte ihåg var att ska björken ha någon effekt på rotrötan så behövs det minst 25% björk och då minskar rötan med 5-10%. Personligen tror jag mer på att björken skrämmer bort granbarkborrarna. Man har, åter igen minns inte var, gjort försök som visar att barkborrarna ratar i stor utsträckning bestånd med björkdoft.
Sen tror jag också att björk-tallinblandning i granbestånd är bra för timmer kvaliten, kanske inte björken så mycket som tallen, men de kopleterar varandra.


//Har en liten ekdunge där jag håller bort gran helt.//

//Markbereder inte, utan har planterat omedelbart efter avverkning i spåren efter skördare och skotare. Har en ca 10 år gammal granplantering som kommer fin-fint efter det.

Vill man ha bra kvalite på Ekstockar är det inte så dumt att ha gran som underväxt så länge de inte växer upp i ekens trädkronor är min erfarenhet. Vattskotten kan vara dryga att ta bort

Jag har också haft lite funderingar på det här med markberedningsfritt när man ska plantera gran/ tall men risken för snyltbaggar skrämmer.  Har du haft problem med plantavgångar?

Det låter banne mig alternativt (bakvända) anders, för övrigt så tror jag inte det är så alternativt skogsbruk här, mest traditionellt småskaligt kommersiellt skogsbruk.

För mig låter det som vanlig småskalig skogsskötsel men med lite mer naturhänsyn än vanligt. Med tanke på att det är 30 ha och han sköter det mesta själv så har man ju oftast lite mer tid att "påta" i skogen.
Anders om du själv får bedöma, hur många procent av skogsmarken har du avsatt till naturvård/ förstärkt hänsyn eller vad man ska kalla det, vore kul att veta?

Och till dig Lasse vad var det du reagerade på som var så alternativt hos Anders? alltid kul att höra andras tankegångar :)

Personligen har jag ingen möjlighet till att använda häst, men jag har hört att om man ska leja bort gallringar så är det inte så stor prisskillnad mellan maskiner och häst.

Mvh stubben

All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-11 kl 15:03 »
jag har inte så mycket skog 4-5 hektar som vi just nu ska ta ner det mesta av och göra till hagmark (glest med träd) två partier ska sparas, betas men vara som björkskog som vi kommer ta ved ur till husbehov.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 15:30 »
Vill man ha bra kvalite på Ekstockar är det inte så dumt att ha gran som underväxt så länge de inte växer upp i ekens trädkronor är min erfarenhet. Vattskotten kan vara dryga att ta bort

Ekdungen jag talar om är en för detta ö. Det har gjorts en utdikning så att den inte längre är en ö. Det jag har gjort där är att försöka bevara karaktären, och gynna eken. Kronröjer och glesar ut lite. Släpper fram några nya ekar som ersätter de som strök med i Gudrun. Det är svårt att komma åt pga sankmark. Går bara att köra dit när det är bra tjäle. Låter det vara mycket död ved där. Vildsvin brukar hälsa på när det är bra med ollon. Det är alltså Natur/Skötsel.

Citera
Jag har också haft lite funderingar på det här med markberedningsfritt när man ska plantera gran/ tall men risken för snyltbaggar skrämmer.  Har du haft problem med plantavgångar?

Nej, inte mycket alls. Jag gick runt och kompletterade planteringen där det inte kom som det skulle i ett par omgångar de första åren efter planteringen. Men det behövdes inte mycket. Enstaka procent. Har kommit fint nu!

Plantorna vid första planteringstillfället var permitrin-behandlade. Det var före förbudet. :-X Men inte vid kompletteringarna eller ï luckorna efter Gudrun och Per.

Citera
Anders om du själv får bedöma, hur många procent av skogsmarken har du avsatt till naturvård/ förstärkt hänsyn eller vad man ska kalla det, vore kul att veta?

Om man slår samman den delen som jag låter vara helt orörd, och den delen som jag sköter för att bevara naturvärden, omkring 10 procent.
« Senast ändrad: 02 jan-11 kl 15:40 av sɹǝpuɐ »

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #7 skrivet: 07 jan-11 kl 21:04 »
Citat från: stubben
För mig låter det som vanlig småskalig skogsskötsel men med lite mer naturhänsyn än vanligt. Med tanke på att det är 30 ha och han sköter det mesta själv så har man ju oftast lite mer tid att "påta" i skogen.
Anders om du själv får bedöma, hur många procent av skogsmarken har du avsatt till naturvård/ förstärkt hänsyn eller vad man ska kalla det, vore kul att veta?

Och till dig Lasse vad var det du reagerade på som var så alternativt hos Anders? alltid kul att höra andras tankegångar :)

Tja, vi säger så här. Jag är ofta i skogen och det är något som jag redan som barn var. Jag har bott (en längre tid) på tre ställen under mitt liv, i småstad, i Sthlm och på "landet" (idag). Närmast ut i skogen hade jag faktiskt som Stockholmare. Nå väl. Skogen vid småstaden och i Sthlm ägdes i stort sett av bolag (Stora resp. Homlen) och visst dök det då och då upp kalhyggen som gjorde en förfannad, men det fanns trots allt annan skog att plocka bär i och så. Nu bor jag på vischan. Bara bondskog. Och här är i stort sett bara hyggen. Kalhyggen, planteringar, flera km till man kommer till riktig skog. Inte verkar det tas några större naturhänsyn heller vid avvärkningarna. Är skogen "mogen" skall den ner och pengarna in på banken. Punkt slut.

Jga kan inte tänka mig att någon skogsägare här tänker på sådant som anders säger typ:
" mindre traktavverkningar "
"Lämnar en del träd på hygget och låter dem vara kvar, även när de blåst ner!"
"Gynnar ek som kommer här och där. Även lite bok. Och naturligtvis rönn och andra bärande träd"
"Skogen är flerskiktad på många ställen"
"Låter det självföryngra mest"
"Undviker ren granskog genom att släppa fram björk inne i granplanteringar."
"Markbereder inte"

Här är det bara pengar som det handlar om. De skogsägare jag vet om som är ute i naturen är få (förutom älgjakten då). Man sitter hemma och slipper se skiten där uppe (om man ens bor kvar). Jag har längre idag till bra bär- och svampmarker än när jag bodde i Stockholm.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #8 skrivet: 09 jan-11 kl 11:55 »
Tja, vi säger så här. Jag är ofta i skogen och det är något som jag redan som barn var. Jag har bott (en längre tid) på tre ställen under mitt liv, i småstad, i Sthlm och på "landet" (idag). Närmast ut i skogen hade jag faktiskt som Stockholmare. Nå väl. Skogen vid småstaden och i Sthlm ägdes i stort sett av bolag (Stora resp. Homlen) och visst dök det då och då upp kalhyggen som gjorde en förfannad, men det fanns trots allt annan skog att plocka bär i och så. Nu bor jag på vischan. Bara bondskog. Och här är i stort sett bara hyggen. Kalhyggen, planteringar, flera km till man kommer till riktig skog. Inte verkar det tas några större naturhänsyn heller vid avvärkningarna. Är skogen "mogen" skall den ner och pengarna in på banken. Punkt slut.

Låter som du bor i mellan-norra Sverige, jag tolkar ditt svar som att du tycker att skogsbolagen sköter sina skogar bättre än bönder/småskogsägare??

Alla skogsägare är pålagda av skogsstyrelsen att ta naturhänsyn. Och det är inget man kan välja utan ska göras

Bristen i i stort i dagens skogar är
"gamla levande träd" några träd per ha ska sparas.
"död ved i skogarna"  lämna vindfällen eller nyskapa död ved
"trädslagsvariation"  dvs lövinslag i barrskog om 5-10%

Även hela områden ska sparas av naturhänsyn,

Allt det här är det som baklänges Anders beskriver i tidigare inlägg

Men ambitionen varierar från skogsägare till skogsägare.
och orsaken kan vara många, både gnidenhet och okunnighet.

Men, det måste även finnas utrymme för skogsägaren att få en inkomst av skogen dvs avverka träd, och då ingår  trakthyggesbruk och det gäller även mig
I skogslagstiftningen står, kommer inte ihåg var, att produktion och naturhänsyn är likvärdiga. Detta ska inte tolkas som att 50% av skogsmarken ska avsättas till naturhänsyn utan att man bland annat sparar områden där de gör störst nytta för naturvården. ofta ligger dessa ganska otillgängligt och är därmed inte lätta att nå.

[/quote]
Här är det bara pengar som det handlar om. De skogsägare jag vet om som är ute i naturen är få (förutom älgjakten då). Man sitter hemma och slipper se skiten där uppe (om man ens bor kvar). Jag har längre idag till bra bär- och svampmarker än när jag bodde i Stockholm.
[/quote]

Skogsägare som sköter skogen själv , dvs går ut med motorsågen, etc, har nog oftast ett större intresse av naturvård och skogsvård än de som är utbor och lejer bort all skogsskötsel. De skogsägare jag känner (norra Skåne) bor på eller har max 30 minuter från sin skog är intresserade av att "naturen ska ha sitt" visst de har trakthyggen och granplanteringar men tar ändå naturhänsyn och de är på intet sätt alternativa.

Och Lasse det går att påpeka för skogstyrelsen att en avverkning inte uppfyller lagen (:) om naturhänsyn o:)

Sist men inte minst
Skog är att driva företag, vilket är lätt att glömma bort. Företag som tar naturhänsyn.
« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 12:18 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #9 skrivet: 09 jan-11 kl 15:29 »
Gör ungefär som Anders, gynnar systematiskt löv och skall jag välja mellan att ta bort en gran eller en tall så åker granen... 25ha.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #10 skrivet: 09 jan-11 kl 15:54 »
Farmor (som äger skogen) och jag (som är den enda med intresse för gården i Siknäs) är båda överrens om att vi inte gillar kalhyggen och plantage.

Dock så var vi tvungna att plantera ut plantor på ett kalhygge (gjordes utan att jag visste om det), det fanns inga fröträd kvar.

Vi är överrens om att aldrig kalhugga den del av skogen som ligger bredvid en nyckelbiotop (jag har förklarat kantzoner för henne och hur det skulle påverka det skyddade området).

Hoppas att jag och sambon kan lära oss att bara hämta det vi behöver för ved och låta skogarna få ett värde i sig, istället för att vara en "cash-crop" =).
//Lina

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #11 skrivet: 09 jan-11 kl 16:00 »
2 hektar skog.
Totalt novis.

Gråter varje gång jag fäller ett träd. Och skäms.
Anser att kalhygge är massmord.
Anser att det ska lagstiftas att man måste bo på den mark man äger.
Går runt i grannmarkerna och har börjat se att mycket är planterat och det hörs en sorgesång i kronorna i skogsindustrifabriken, i väntan på slakten.
Men så behöver jag snart virke till bygge och måste traska runt och välja vilka som ska arkebuseras... och har ingen aning om vilka jag ska välja.
Ska börja ta det fallna och göra ved av det, sedan ta vissa lämpliga som jag ska avbarka till stolpar.
Och ju mer jag går över markerna och umgås med träden, desto mer blir de individer, vissa äldre än jag själv. Med liknande behov som jag: dricka, sola sig, skydd, fortplanta sig.

I framtiden kanske lite permakultur odling mellan träden, men vet knappt vad det är ännu.
« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 17:23 av cebaztian »

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-11 kl 16:23 »
Är det någon av er som prövat med blädning alt naturkulturmetoden ??

Till Lasse, jag kom att tänka på att stadsnära skogar (grönområde) sköts lite anorlunda än vanliga skogar. Ekonomin kommer oftast i andra hand i sådana skogar.  Mina föräldrar har 35 ha med stadsnära skog (något som kallas parkmark) den stora ekonomiska skillnaden är att fastigheten inte har något taxeringsvärde, man får inte dra av för moms för inköp och alla inkomster från skogen skattas till 30% (som kapital).

På sådan parkmark, grönområde försöker man oftast ta ut svängarna med  mer naturskötsel och upplevelsestyrning, men det innebär också intensivare skötsel med stamkvistning, överhållen skog, rensning av stigar, spångar, röjer utsiktsplatser etc.. 
Så att du hittar bättre bär-svamskogar kring städerna är kanske inte så konstigt.

Stubben med 37 ha varav 15% är gran 31% bokskog och resten tall och lövskog.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #13 skrivet: 09 jan-11 kl 16:28 »
Stubben med 37 ha varav 15% är gran 31% bokskog och resten tall och lövskog.
Hygglig fördelning ändå. Hos mig var det väll 15% som inte var gran när jag flyttade in. Nu har jag kanske reducerat till 50% gran och 50% övrigt.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #14 skrivet: 09 jan-11 kl 16:40 »
Till skiesabove och cebaztian hur man sköter sin skog beror mycket på vilket mål man har med den ;D kommer naturhänsynen i första hand sköter man den därefter, kommer ekonomin i första hand sköter man den på ett annat sätt. men vad jag menar är att även om man vill ha avkastning ta ut tillväxten av sin skog ska man ta naturhänsyn och personligen tror jag att den typ av likgamla monokulturer (läs gran) kommer att minska med tanke på att blandskog är mindre känslig för rotröta, barkborrar och inte minst här i södra sverige, ökad stormfasthet.  Dessutom får man en annan mikrobiologisk sammansättning i blandskog.

Hmm nu börjar jag visst predika för redan övertygade  ;)
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #15 skrivet: 09 jan-11 kl 16:44 »
Hygglig fördelning ändå. Hos mig var det väll 15% som inte var gran när jag flyttade in. Nu har jag kanske reducerat till 50% gran och 50% övrigt.

Vad är 50% övrigt??
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #16 skrivet: 09 jan-11 kl 16:54 »
Vad är 50% övrigt??
De flesta andra vanliga träden. Tall, björk, asp, al, rönn, sälg, ek, bok, hassel och förmodligen ett par till.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #17 skrivet: 09 jan-11 kl 17:00 »
Anser att kalhygge är mord.

Nja. Ett kalhygge där det stått granskog är inte mord, det är en välgärning. Så länge man inte luras att plantera gran igen, förstås.

Dessutom sjuder ett kalhygge av liv efter några år, och är en fantastisk källa till mat och skydd för allsköns vilt. Speciellt i jämförelse med en monokulturell plantageskog av gran...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #18 skrivet: 09 jan-11 kl 17:04 »
Sådant som blev över när du tog bort granen?  självsådd eller planterat?

Själv håller jag på att stratifiera 50 st valnötter som jag hoppas ska bli plantor till våren.
En valnötsdunge är målet
« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 17:06 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Huggorm

  • Gäst
SV: Sköter ni er skog alternativt?
« Svar #19 skrivet: 09 jan-11 kl 17:08 »
Sådant som blev över när du tog bort granen?  självsådd eller planterat?

Själv hade jag håller jag på att stratifiera 50 st valnötter som jag hoppas ska bli plantor till våren.
En valnötsdunge är målet
Ja, sådant som stått inträngt mellan granarna. Jag har även planterat dussintals andra sorters träd, bland annat flera valnötsträd. Någon dunge har jag dock inte riktigt plats till, utan de står lite mer utspritt mellan övriga träd. Bra träd för ekorrar och fåglar, och kanske blir det en och annan nöt för mig med


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser