Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge värper värphybriderna?  (läst 8178 gånger)

Månskensbonden

  • Gäst
Hur länge värper värphybriderna?
« skrivet: 12 aug-04 kl 15:42 »
Hej!
Har sedan ett år tillbaka (lite drygt) fyra leghorn-hönor med en hedemoratupp som anförare. Köpte mina leghorns från ett närbeläget hönseri och i början var det en jäkla sprutt på äggandet! Men nu sedan de blivit över två år så lägger de nästan inga ägg... När kan man räkna sina hönor som "uttjänta" (det lät hemskt) och fundera på att föryngra flocken?
Jag har mina hönor för äggens skull, och även om de är trivsamma och roliga djur så är det mest äggen jag vill ha!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-04 kl 22:25 »
Nej, de är inte alls uttjänta men behöver säkert vila och rugga ett tag = byta ut sina slitna fjädrar.
Ge dem rent och fräsch hönshus och näringsrik mat med en låg proteinhalt: alger, torkade nässlor, grönsaker, bär och frukt, allveg. , kli, blandsädskross m.m. så ska du se att de efter några månader kommer att ge dig fina ägg igen och dessutom kommer att  bli skinande vackra med sin nya fjäderdräkt.
Höns blir ofta uppemot 10-12 år gamla!
Min äldsta hedemorahöna just nu är 10½ år och hon har just slutat värpa och börjat rugga så smått efter att ha värpt sedan i våras.
Höns är individer, inte värpmaskiner.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Månskensbonden

  • Gäst
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-04 kl 11:39 »
Åhå.. så dom värper så länge!!!
Ja nog är det dags för ruggning alltid, två blev ganska snabbt bländande fina med ny och hel stjärt. (Dom var ganska fransiga då dom kom från hönseriet) Men de andra två har hela tiden sett nötta ut. Har försökt att kolla dem på ohyra och parasiter, men de ser ut att må bra och vara vid god vigör. De "fransiga" var dock de som värpte bäst.
Jag hörde mig för på hönseriet jag köpte dem från och de tyckte nog att det var dags att byta. Deras systrar har ju bytts ut redan i julas!
Och nej, maskiner är dom sannerligen inte *skrattar*, stå upp komiker kanske? Men jag driver å andra sidan inget höns-pensionat!
Din info. om viloperiod ändrade på saken, dom har varit duktiga en längre period och förtjänar en vila!
« Senast ändrad: 13 aug-04 kl 11:42 av Månskensbonden »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-04 kl 12:01 »
BRA!
Jaa, olika falla ödets lotter, speciellt om man är höna...
Nej, pensionat behöcver du inte driva. Höns är trots allt produktionsdjur. Däremot anser jag att de är värda att visa respekt och få bra omvårdnad och låter du dem bara vila emellanåt och ger dem det de behöver så kommer de att ge dig ägg och sällskap i många år - lyckos dem som slapp ut från hönseriet i tid, jämfört med deras systrar.

En fördel med hönserihöns jämfört med hobbyhöns är faktiskt at de inte brukar ha ohyra och att de är vaccinerade mot de vanligaste smittsamma sjukdomarna så de brukar vara väldigt friska och starka. Lycka till med dem!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-04 kl 21:22 »
Hej!

Det är lite skillnad på om det rör sig om en framavlad specialras för värpning som leghorn eller om det är fråga om en oförädlad lantras som hedemorahöna. De framavlade raserna och i ännu högre grad värphybriderna håller i genomsnitt inte så länge. Den vanligaste produktionssjukdomen är äggledarinflammation, vilket är ovanligt på lantrashönorna.

Mvh Ronny
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-04 kl 07:34 »
Även värphybriderna blir "normala" då de kommit ifrån högproteinfodren, ljusstyrnignen och det i övriga onormala livet som bara går ut på at driva dem maximalt under den korta tid de är på hönseriet. Då de får chansen att leva ett mer normalt hönsliv med värpintervall och viloperioder kan de mycket väl få ett fullångt liv med lika hög livskvalitet som lantraserna. De hybridhönor man kan köpa från hönserierna vid ett års ålder är stressadfe men starka individer. De svaga har redan fallit bort under den hyperintensiva produktionstiden på hönseriet. Inom hobbybesättningarna finns fler svaga, sjuka och dåliga individer vilket egentligen inte alls gagnar hönshobbyn och djurens kvaliet.
Den vanliga äggledarinflammationen på hybriderna beror dels på bristfällig hygien men framför allt på att äggledarna blir irriterade och överansträngda av den extrema överbelastning de utsätts för via den superkraftiga drivningen med foder och ljus under produktionstiden. Som hobbyhöns löper de inte större risk än någon annan ras att få äggledarinflammation.
De värphybrider som jag hade innan hedemorahönsens tid blev lika gamla, var minst lika friska och värpte lika bra på gamla dar som mina hedemoror gör.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #6 skrivet: 29 aug-04 kl 20:07 »
 Leghorn fungerar lika bra och på samma sätt som vilken annan modern hönsras som helst. Det är inte leghorn som används i hönserierna utan hybrider = blandrashöns från flera olika högvärpande raser.
De hybridhönor man köper från hönserierna blir naturligtvis inte precis lika som lantrashönsen i sitt beteende eftersom de är just värhybrider och inte lantrashöns! Deras instinkter är till stor del bortavlade (som hos de flesta andra moderna raser), även om förvånansvärt mycket finns kvar då de får chansen till ett normalt hönsliv. De moderna raserna har inte har samma utpräglade egenskaper som lantraserna men värphybriderna har inte någon sämre förmåga att leva normalt än någon annan ras. De värphybrider jag hade och som sedan blev bortåt 10 år gamla och fortsatte att värpa långt upp i hög ålder var 13 månader gamla burhöns som jag köpte dem från hönseriet då de var slaktfärdiga. De hade börjat gå ner i värpning och skulle precis till att börja rugga och enligt innehavaren av det hönseriet (en av södra Norrlands största äggproducenter) är det INTE p.g.a. förslitningsskador och inflammationer som de slaktar sina höns vid den åldern utan p.g.a. att de är olönsamma att ha under ruggningsperioden eftersom de lutar värpa då. Det har inte hönserinäringen råd med utan då är det bättre ekonomi att låta dem gå till katt- och hundmat och istället ta in nya värpfärdiga unghönor.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #7 skrivet: 20 okt-04 kl 11:53 »
Jag blir lite förundrad över vad jag läser.
Det skrivs att man i stort sätt har avlat bort hybridernas instinketer.
Vi har hemma ett per bruna värphybrider dessa är inte några instinkts fattiga krakar som inte vet hur man lever utanför hönsfabriken.
de lever sina dagar i en flock med blommehöns och några dvärgar, och de har gott om instinkter kvar.
det enda som inte är så utveklat är ruvningen och de har många besättninger med blomme problem med så det är inte unikt för hybriderna.
 
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #8 skrivet: 21 okt-04 kl 07:30 »
Nej, får de bara chansen att leva ett normal hönsliv så  är de oftast också normala höns. Visst finns det infivider som tagit så stor skada av "industrilivet" så de inte kan ptergr utan hönger sig till stresssymtom som ägghackning, fjäderätning m.m. men jag tror de är få. Jag undrar hur många av andra hönsraser som skulle behålla lika mycket normalt beteende om de levde under samma betingelser som värphybriderna...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-04 kl 00:48 »
Det går inte, under överskådlig tid att selektera bort det naturliga beteendet hos tamhöns! Gudskelov!
Genom riktad och målmedveten avel som skett med leghornshönsen så har äggläggandet ensidigt prioriterats på bekostnad av ruvningen. Vit leghorn i korsning med tex RIR (Rhode Island Red) har gett upphov till de s.k. värphybriderna. Det är fråga om raskorsningar som tagits fram för att ge maximalt med ägg i förhållande till foderintaget. I sammanhanget vill jag ge både "Kicki" och "Johan" rätt i deras resonemang: Hade vi inte haft lantraser som Hedemorahöns och gamla leghornsstammar kvar, hade vi heller inte kunnat få fram hybrider: Jag vill hänvisa till en stor husdjursgenetiker: Håkan Hallander, som liknar detta vid en konstnärs pallett: "Hade vi inte haft alla färger på pallettenj, så hade vi heller inte kunnat blanda till alla färgnyanserna!"
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
SV: Hur länge värper värphybriderna?
« Svar #10 skrivet: 30 okt-04 kl 13:55 »
I den här diskussionen uppstod ett "sidospår" som kom att handla om den gamla stammen av Leghorn. Den diskussionen är nu flyttad till en egen tråd med rubriken "Leghorn" och finns här: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=2347


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser