Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktighet  (läst 1855 gånger)

Figaro

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
Dräktighet
« skrivet: 01 feb-16 kl 19:21 »
Hej!
Vi har en stor och vacker tacka som nu är två år gammal. Vi skulle gärna vilja att hon skulle få lamm, men trots att hon betäckts både hösten 2015 och 2014 har hon inte blivit dräktig. Finns det någon medicin eller hormonbehandling som kunde hjälpa?
Figaro

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktighet
« Svar #1 skrivet: 01 feb-16 kl 20:19 »
Och ni har provat med att ge henne en annan bagge?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Dräktighet
« Svar #2 skrivet: 01 feb-16 kl 23:36 »
Förutom att byta baggen, så måste ju tackan brunsta också. Det kan behövas mer än en brunstperiod för tackan att komma igång, så minst 5 veckor med baggen kan behövas.

Gotlandsfår och gutefår bl.a. brunstar bara på hösten, från oktober/november ungefär, så om man försöker betäcka en tacka från sådan ras i augusti/september så finns det risk att "det inte blir något".

Vad är det för ras?
Är det blandraser ni har, med inslag av gotland/gute, och de andra blir dräktiga vid betäckning i augusti, så kan det vara så att just den här tackan inte har hunnit komma igång med brunsten än, hon kanske fungerar som ett gotlands/gutefår rent brunstmässigt, medan de andra inte är lika säsongsstyrda som hon.

Och så finns det en risk att det faktiskt är "något fel" på tackan också. Det första tecknet på inavel, är bristande fertilitet. Det kan också finnas mer medicinska orsaker.

Tilläggas bör att jag trots att jag haft renrasiga allmogefår i över 10 år, där populationen i rasen är liten, och alltså alla djur är nära släkt med varandra, inte stött på inavelsrelaterad ofruktsamhet.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
von tratt, Mikael Blomster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser